Stäng

Jag vill bli kontaktad


Jag vill kontakta Askås

Telefon: 0533-69 16 00

Säffle (huvudkontor)
Järnvägsgatan 11
661 30 Säffle

Ecster - en startup
med massor av erfarenhet

Ecster

En orädd och framåtblickande utmanare positionerad på en stabil grund av erfarenhet och långsiktiga visioner. Det är detta tankesätt som genomsyrar betalningsleverantören Ecsters luftiga lokaler i Glashuset vid Slussen i Stockholm. Framtiden handlar om digitala betalningslösningar. Den historiska erfarenheten har byggts upp under decennier som en del av Handelsbankens framgångsrika verksamhet.

Publicerad: 2018-01-10. Text och foto: Patrik Otter

Köpupplevelse, enkelt, tydligt och tryggt. Detta är värdeord som är och har varit grundläggande sedan Ecster tog klivet in på den digitala PSP-marknaden våren 2016. Detta är i synnerhet tydligt när det gäller bolagets i sammanhanget färska checkout-lösning Ecster Pay. Vi återkommer till detta senare.

För att konstatera var Ecster befinner sig idag och hur man vill utvecklas framöver är det nämligen lämpligt att också blicka bakåt. Inte minst för att peka på den kompetens och erfarenhet som utan tvekan är en realitet i och med kopplingen till moderbolaget. 

Handelsbankens 60-åriga erfarenhet inom fysisk handel ger stark trovärdighet, bred kompetens och goda möjligheter att verkligen fokusera på faktorer som är viktiga - på det som skapar nytta för kunderna.

Offensiv satsning

När beslutet om ett helt nytt bolag och namn var taget lades fokus på hur Ecster skulle leverera gällande de produkter och tjänster man ville utveckla.

Nöjda återkommande kunder har alltid varit i fokus. Det handlar om att bibehålla kärnaffären och om att utveckla nya produkter och tjänster. Man jobbar stukturerat för att göra befintliga kunder ännu nöjdare och samtidigt locka till sig nya.

Målbilden var att Ecster verkligen skulle stå för något unikt och att man skulle bidra med nytta och värden på många olika sätt ­– både för samarbetande e-handlare och för deras slutkunder.

– Vi har verkligen gjort en offensiv satsning och det som hela tiden finns och har funnits med i vårt tänkande är köpupplevelsen, både före, under och efter köpet. Det är otroligt viktigt för oss hur slutkonsumenterna upplever våra kunder och deras varumärken. Vi är snudd på fanatiskt fokuserade på detta, säger Patrik Ljung, Partner Manager på Ecster.


Mia Ajanki och Victor Winnhed jobbar med UX-design på Ecster.

Alla tänkbara betalsätt finns såklart med på Ecsters palett av produkter. Och kassalösningen Ecster Pay som alltmer börjar bli en kraft att räkna med innehåller helt klart element som lever upp till värdeorden ovan. Enkelhet, tydlighet, trygghet och i förlängningen en positiv köpupplevelse för kunden.

Något som sticker ut i Ecsters checkout-lösning är sättet som Bank-ID används. Identifikation med Bank-ID ligger med tidigt i processen – redan innan en kund genomför köpet. Detta leder till att e-handlaren får kännedom om vem kunden är med möjligheten att jobba med riktade erbjudanden till en enskild kund. Samtidigt skapas en stark känsla av trygghet och trovärdighet för kunden i kassan.

– Vi tog tidigt beslutet att bygga Ecster Pay på Bank-ID och det var inte så självklart då som det nu är. I dag har mobilt Bank-ID blivit en så naturlig del för kunderna och det känns väldigt bra att våra tankar visade sig stämma. Vi låg steget före helt enkelt, säger Patrik Ljung.

Delbetalning finns med som ett av många betalsätt i Ecster Pay. Även gällande detta har Ecster tagit beslut för att särskilja sig och sticka ut på ett positivt sätt. Det handlar om transparens och att tydligt redovisa för kunden vilka kostnader olika alternativ faktiskt kommer innebära.

– Vi fick intrycket att kunder ibland har känt sig lurade när delbetalning har visat sig kosta mer pengar än vad de först hade trott. Man vill kunna se alla kostnader direkt, ränta, uppläggningsavgift och administrativa avgifter och allt detta redovisas i Ecster Pay.

Köpupplevelse och trygghet

Fokus på en riktigt bra köpupplevelse för slutkunderna är således en avgörande grundbult i Ecsters tänkande. En annan är att ge säljföretagen trygghet och tid att fokusera på rätt saker.

– Ecster Pay är byggt för att säljföretagen ska kunna växa och må bra. Man vill inte ha avtal med en mängd olika aktörer och det slipper man hos oss. En integration, alla betalsätt för
kund, tydlig och enkel administration, säger Patrik Ljung.

Samarbeten mellan Askås och Ecster kan även det spåras bakåt till Handelsbanken-tiden och denna resa fortsätter nu förhoppningsvis mot nya gemensamma framgångar. Som partner-ansvarig vittnar Patrik Ljung om en flerårig och god relation med oss här på Askås.

 – Min känsla av Askås är väldigt positiv, det har alltid funnits en stabilitet, trygghet och även en behaglig öppenhet i företaget. Askås är en pålitlig partner som man verkligen kan jobba långsiktigt med, säger Patrik Ljung.

Denna syn är utan tvekan ömsesidig och vi hoppas självklart på att det goda samarbetet mellan Askås och Ecster ska fortsätta uppåt och framåt.

Askås är en pålitlig partner som man verkligen kan jobba långsiktigt med"

Patrik Ljung, Partner Manager

Ecster

www.ecster.se

På översta bilden syns
Patrik Ljung och Charlotte Hägglund, Sales Manager på Ecster.