Nordiska Galleriet
har blivit ”coolt” igen
En drygt 100-årig historik, ett överflöd av underliggande karaktär och högkvalitativ design. Denna bakgrund ska nu möta nutid och framtid. Det handlar om Nordiska Galleriet på Östermalm i Stockholm som ska moderniseras och digitaliseras. I centrum för denna ambitiösa omstart hittar vi tre målmedvetna och goda vänner.
26-åriga Rickard Liljeros berättar engagerat och inlevelsefullt om hur han själv har hamnat där han nu befinner sig. Sedan sommaren 2016 har han haft rollen som Director of business development på Nordiska Galleriet. Ett antal intensiva år dessförinnan innehöll jobb på Bangerhead, studier inom interaktiv art direction på Hyper Island och flera startup-projekt.
Axel Söderberg hade under denna tid tagit över som ägare för Nordiska Galleriet och Rickard Liljeros anlitades på konsultbasis för att se över vilka möjligheter som fanns gällande möbelföretagets utveckling digitalt och hur e-handel skulle kunna bli en naturlig och framgångsrik beståndsdel av verksamheten.
– Nordiska Galleriet var en betydelsefull mötesplats för design och inredning från 50-talet fram till 90-talet. I och med globaliseringen och digitaliseringen tappade företaget sakta sin magi. Vi insåg vilken potential det fanns till utveckling, att magin fortfarande fanns kvar. Företaget är en oslipad diamant.
Rickard arbetade sedan tidigare med Per Sköld, en av grundarna till Bangerhead, och de fick tillsammans upp ögonen för potentialen i företaget. Det hela mynnade ut i att Rickard och Per gick in som delägare med ansvar för att bygga upp Nordiska Galleriets framtida e-handel och digitala satsning.
– Så blev det och det kändes otroligt spännande. Ingenting fanns egentligen på plats och att bygga upp en fungerade e-handel är på många sätt som att starta ett nytt företag, berättar Rickard.
Denna process påbörjades alltså för ett drygt år sedan. Samtidigt inleddes ett stort övergripande förändringsarbete för verksamheten som helhet. Butikslokalen totalrenoverades, sortimentet renodlades och man började arbeta med att göra om varumärket. Ny logga, ny grafisk profil med ett nytt färgtema togs fram.
– Vi anlitande en Branding-byrå som i briefingen fick ett tydligt uppdrag. Att göra oss coola igen. Vi är otroligt nöjda med det arbete som utförts och allt mynnade ut i att hela projektet presenterades med en stor lanseringsfest. Vi ville verkligen visa att det var någonting nytt på gång och reaktionerna var enbart positiva.
"Askås har alltid haft en god support, det är ett genomarbetat system med lösningar för det mesta."
Rickard Liljeros, Director of business development
Design-projekt
Utvecklingen av Nordiska Galleriets e-handel har vi på Askås fått förtroende och glädjen att vara högst delaktiga i. Det är Askås e-handelsplattform som ligger till grund för webshopen och en synnerligen genomtänkt och mödosam redesign har gjorts – lansering skedde i mitten av augusti 2017.
– Det känns bra att vi valde Askås som samarbetspartner då jag och Per arbetat med plattformen tidigare. Askås har alltid haft en god support, det är ett genomarbetat system med lösningar för det mesta. Och saknas något finns det alltid möjlighet till utveckling, säger Rickard.
Design-projektet fick ta ordentligt med tid. Lanseringsdatum sköts på framtiden, det skruvades, ändrades och förfinades tills resultatet kunde möta en kravspecifikation som inte lämnade något till slumpen.
– Vi har haft uttrycket back to basic med oss under projektet. Grundtänket har varit enkelhet och tydlighet för kunderna. Det behöver inte vara avancerat för sakens skull - däremot måste allt hålla riktigt hög kvalitet och jag tycker att vi tillsammans med Askås har levererat på alla plan, säger Rickard.
God kvalitet är grunden för Nordiska Galleriets sortiment och varumärke. Det handlar om inredning, design och möbler som prismässigt och statusmässigt ligger bortom den mer traditionella e-handeln. Hög konvertering och snabba avslut är begrepp som inte är möjliga att applicera på Nordiska Galleriets verksamhet.
– Köpcykeln ser helt annorlunda ut i vårt fall. Det är många steg innan man slutligen väljer att handla. En utmaning är var vi ska lägga krutet när det gäller marknadsföring. Vi har inställningen att vi behöver satsa i alla steg.
Den huvudsakliga målgruppen för Nordiska Galleriet är äldre med hög inkomst. Detta kommer vara gällande även i framtiden – dock kombinerat med ett större fokus på att faktiskt inspirera och attrahera även yngre tänkbara köpare.
– Vi ska självklart jobba för att behålla vara befintliga kunder, det är de som är våra ambassadörer. Samtidigt vill vi bredda oss och nå fram till målgrupper som tidigare varit outforskade för oss. Idag jobbar vi med marknadsföring i alla tänkbara digitala kanaler.
Trivs med tillvaron
Rickard Liljeros ger verkligen intrycket av att trivas med den tillvaro han idag befinner sig i. Nordiska Galleriet ger honom och hans kollegor möjlighet att sätta upp och nå höga mål. Man är på god väg att återigen göra Nordiska Galleriet till den aktör inom design och möbler som bolaget en gång var.
– För mig personligen känns det fantastiskt, jag har verkligen hittat en plats som jag vill vara på. Alla utmaningar på jobbet är roliga. Vi är ett team som vill göra allt till perfektion och visa respekt för de produkter vi säljer.
Rickard Liljeros, Per Sköld, Axel Söderberg och övriga anställda gör allt de kan för att förvalta företagets historia och omvandla den till en lyckosam framtid. På samma sätt har vi på Askås inspirerats och sporrats att leverera tjänster och en produkt som kan matcha deras höga ambitioner.
Vi ser fram emot en fortsatt angenäm resa i första klass tillsammans med Nordiska Galleriet.
Stora bilden: Per Sköld, Axel Söderberg och Rickard Liljeros.