Sök

Glitter

Mode & Accessoarer
Glitter i gruppen Referenser hos Askås I&R AB (ref_glitter)

Sömlös shopping med Glitter och Askås

Glitter nylanserad på Askås e-handelsplattform

1992 öppnade Glitter sin första butik och idag har kedjan omkring 165 fysiska enheter i fyra länder. 2016 drog bolaget igång försäljning online och i november i år nylanserades Glitters e-handel med Askås som leverantör.

– Det känns fantastiskt bra och tillsammans med Askås vill vi skapa en av marknadens bästa kundupplevelser online, säger Caroline Snabb. 

Publicerad: 2020-12-16. Text: Patrik Otter

Stabil och smidig e-handelsplattform som grund, en sajt med hög konvertering och integrationer till POS-systemet Sitoo och CRM-plattformen Voyado. Detta var grundläggande krav när Glitter sökte ny e-handelspartner för sina sajter i Sverige, Norge, Danmark och Finland.

– Vi satt på Magento 1 som hade ”end of life” tidigare i år och var mer eller mindre tvungna att byta plattform. Vi letade länge och väl och träffade många olika leverantörer innan vi bestämde oss för att gå med Askås, säger Caroline Snabb som är E-commerce Manager på Glitter.

E-handelsprojektet har drivits igenom i ett tajt schema och i en tid då normala rutiner på många sätt varit åsidosatta på grund av Corona-pandemin. Tidsplanen var hela tiden lansering så att en satsning på Black Friday och julhandeln kunde genomföras.

– Vi har gjort detta på kort tid och i huvudsak på distans. Det har bidragit till att den senaste perioden varit väldigt intensiv och det känns jättebra att vi hann lansera innan Black Week vilket var målsättningen.

"Med Askås som partner vill vi skapa en av marknadens bästa kundupplevelser online."
Caroline Snabb E-commerce Manager, Glitter

Sitoo och Voyado

Askås nya integrationer till Sitoo och Voyado har ingått som centrala delar av projektet. Med tanke på Glitters ställning som en av de ledande butikskedjorna i norra Europa inom smycken och accessoarer är begrepp som omnikanal och unified commerce helt naturliga. En satsning på e-handelsverksamheten görs parallellt och tillsammans med handeln i de fysiska butikerna.

– Det var avgörande för oss. Utan integrationer till dessa två system hade vi inte kunnat bygga den sömlösa kundupplevelse vi strävar efter. Vi vill att vår kund exempelvis ska kunna utnyttja personliga erbjudanden på samma sätt både online och offline och det ska gå att se alla köp oberoende av säljkanal.

Glitter e-handel med Askås

En partner med en egenutvecklad plattform, kompetens in-house och snabba kontaktvägar var andra delar som vägde in när ny leverantör skulle väljas.

– Vi har tidigare varit begränsade i vad vi kunnat göra i vår Magento-lösning. För oss är det därför viktigt att nu jobba med någon som kan sin egen produkt och har korta ledtider.

Hög servicegrad med långvariga och starka kundrelationer är faktorer som har skapat framgång för Glitter historiskt. Att fortsätta jobba med detta i alla kanaler och i alla kontakter med kunderna är självklart.

– Vi känner att vi har en stor fördel med alla våra butiker där vi hela tiden möter våra kunder fysiskt. Det är viktigt för oss att budskapet till dessa kunder är samstämmigt med kommunikationen som sker online. Vi har en marknadsavdelning som jobbar både med butik och online mot ett gemensamt mål, säger Caroline Snabb.

Jonas Askås, VD på Askås lyfter fram Glitter som en spännande och duktig kund på en mängd olika plan.

– Vårt samarbete har inletts på bästa sätt där vi tillsammans har lanserat den nya e-handeln. Vi ser mycket fram emot att fortsätta bidra till Glitters utveckling som stark e-handelsaktör, men också att gemensamt ta nästa steg och utveckla ett starkt omnikanals-erbjudande där man växer sömlöst i alla kanaler och på alla marknader, säger Jonas Askås.

"Vi ser mycket fram emot att fortsätta bidra till Glitters utveckling som stark e-handelsaktör, men också att gemensamt ta nästa steg och utveckla ett starkt omnikanals-erbjudande där man växer sömlöst i alla kanaler och på alla marknader."
Jonas Askås, VD

Bästa kundupplevelsen

När vi nu snart lägger ett synnerligen speciellt 2020 till handlingarna blickar Caroline Snabb och hennes kollegor på Glitter framåt med självförtroende. Erfarenheterna från årets Black Week och julhandeln visar att grunden till en framgångsrik online-försäljning är på plats.

Samtidigt finns det långt gångna planer att addera ny funktionalitet på sajten och att utveckla det samlade erbjudandet till kunderna – oavsett säljkanal.

– Detta är bara början på en pågående process och aldrig något som blir klart. Vi vill ständigt utveckla och göra det som är bäst för våra kunder. Med Askås som partner vill vi skapa en av marknadens bästa kundupplevelser online, säger Caroline Snabb.

Glitter använder

B2B
Askås Store Locator

Ge dina kunder möjlighet att hitta butiker där dina produkter säljs.

MARKNADER
Multi Market Manager

Nå smidigt ut i hela världen. Förberedd för alla världens språk.

Artikelfiltrering

Låt besökare filtrera ut artiklar efter t.ex. egenskaper, pris och artikelgrupper.

Dynamic Content Manager

Schemalägg hur och när olika typer av innehåll ska visas.