Sök

Caia

Skönhet
Caia i gruppen Referenser hos Askås I&R AB (ref_caia)

Snabb succé för CAIA Cosmetics

Bolagets VD Mikael Snabb prisades för årets e-handelsprestation

CAIA Cosmetics har tagit e-handelsbranschen och beaty-segmentet med storm. I förra veckan hamnade bolagets VD Mikael Snabb i fokus vid E-Star Awards. Priset för Årets e-handelsprestation gick till Mikael och det som han och CAIA Cosmetics lyckats uppnå på kort tid. 

I november 2018 lanserade CAIA Cosmetics sin e-handel på Askås e-handelsplattform. Intresset för Bianca Ingrossos makeup-produkter inför starten var enormt och nästan 20 000 besökare stormade in i webbshopen samtidigt. När första försäljningsdagen summerades hade tusentals beställningar lagts och flera produkter helt sålt slut.

Detta är nu snart två år sedan och massor har hänt för CAIA sedan dess. Sortimentet har breddats och synligheten har ökat tack vare framgångsrik och smart marknadsföring i sociala medier. Bolaget har en stabil och kraftig tillväxt här hemma och expanderar in på flera nya marknader.

Att Mikael Snabb nu får priset för Årets e-handelsprestation är ett tydligt bevis på att CAIA på osannolikt kort tid har nått en position som det normalt tar många år att komma till.

– Vi hade stora förhoppningar såklart men vi kunde ju inte riktigt tro att det skulle gå så här fort. Men efter trycket som var vid den första lanseringen kände vi att vi hade något stort på gång om vi fortsatte i samma spår.

Även om det rent formellt är han personligen som uppmärksammas är han noga med att lyfta fram kollegorna och bolaget som helhet.

– Det känns oerhört fint att få det här priset, särskilt mot bakgrund av vilka profiler som har suttit i juryn och vilka andra som var nominerade. Jag är otroligt stolt att få arbeta ihop med Jesper (Matsch), Bianca och hela vårt fantastiska team för detta är inget annat än en laginsats, säger Mikael Snabb.

Extrema trafiktoppar

Att som e-handelsleverantör få vara en del av framgångssagan för CAIA och andra ledande e-handlare är inspirerande, utmanande och utvecklande.

Ända sedan starten har CAIA Cosmetics jobbat med stora produktsläpp med enormt intresse från kunderna. Extrema trafiktoppar och tusentals beställningar under kort tid är något som e-handels-plattformen och serverlösningen måste kunna hantera.

– Vi har ett fantastiskt samarbete med Askås och vi får en otroligt snabb och bra service. Vi känner också att vi kan lita på att sajten håller för de påfrestningar den utsätts för under våra släpp. Skulle det sedan vara något som krånglar får vi alltid hjälp snabbt och effektivt, säger Mikael Snabb.

Att vara lösningsorienterad och snabbt kunna möta behov som våra kunder har är en viktig grundinställning för Askås. CAIA Cosmetics är snabbfotade, trendkänsliga och vill ligga i framkant gällande funktionalitet och design.

– Vi gillar att testa nya grejer och när vi får en idé vill jag att den ska genomföras ”ASAP”. Det känns som att gänget på Askås gillar utmaningen det ibland kan innebära, säger Mikael Snabb.

Apropå produktlanseringar och fortsatta satsningar för CAIA. Redan denna vecka släpps nya produkter och inom kort intensifierar bolaget sin närvaro och synlighet i Tyskland och Holland.

– Ja, vi räknar med att det ska bli bra drag den här veckan i och med att vi släpper nya produkter. I Tyskland och Holland börjar vi jobba med en fin samling lokala influencers redan i månadsskiftet september/oktober. Det är kul att vi har vunnit ett fint pris, men jag kan lova att vi inte sitter och rullar tummarna – tvärtom, säger Mikael Snabb.

Mer läsning: Succé när CAIA Cosmetics lanserades (November 2018)


Bakom E-Star Awards står E-commerce recruit. Ett rekryteringsföretag inriktat på e-handel och digitala tjänster. I juryn detta år satt bland andra Joachim Lindström från iDeal Of Sweden, Pernilla Nyrensten från Revolution Race och Kristoffer Väliharju, från CDON.

Juryns motivering:
Mikael är en viktig stomme och bidragande del i att Caia Cosmetics på oerhört kort tid växt lavinartat och tagit en stark position inom e-handelns beautysegment. Genom smart marknadsföring i sociala medier har han och gänget på CAIA gång på gång slagit rekord och sålt slut vid sina produktsläpp. Mikael är verkligen en person att inspireras av, och Caia Cosmetics är ett bolag att fortsätta hålla ögonen på.

Caia använder

Askås Cookie Manager

Inbyggd funktion för kundvänlig och flexibel cookiehantering.

Valfritt utlämningsställe

Erbjud dina kunder att själva välja var de vill hämta ut sina paket.

CMS
Askås Content Editor

Skapa enkelt ditt innehåll med kraftfull och flexibel drag and drop-funktion.

MARKNADER
Multi Market Manager

Nå smidigt ut i hela världen. Förberedd för alla världens språk.