Sök

Växjö Elektriska

Inredning
Växjö Elektriska i gruppen Referenser hos Askås I&R AB (ref_vajxo)

Framtiden ser
ljus ut för Växjö Elektriska

Historien om Växjö Elektriska tar sin början 1944. Sedan dess har berättelsen om det anrika företaget fortsatt att ta form under decennier. De senaste kapitlen handlar om etablering av en ny fysisk butik på Sveavägen i Stockholm och om nylansering av företagets e-handel tillsammans med Askås.

Publicerad: 2018-05-16. Text och foto: Patrik Otter

Vd:n Johannes Nilsson är tredje generationen. Hans mor och morbror tog över stafettpinnen från mormor och morfar som inledde den alltjämt pågående resan för trekvarts sekel sedan - 1944 i småländska Växjö.

–  Ja, det är ett riktigt familjeföretag. Det startades som en el-installationsfirma och därefter kom butiken. Mormor och morfar behövde någonstans där de kunde sälja vitvaror och rakapparater som blev allt mer efterfrågat, berättar Johannes.

År 2000 tog generation två över verksamheten. Företaget delades upp i två separata delar. En installationsfirma och en butik.

– Min mamma tog över ansvaret för butiken i Växjö och min morbror fokuserade från och med då på installationsfirman.

Johannes mor, Christine Löfqvist, driver än i dag butiken i Växjö med stor framgång. Hon är även övergripande ansvarig för bolaget med sonen som operativ chef och ansvarig för PR, e-handeln och den nystartade butiken i Stockholm.

– Vi brukar lite skämtsamt säga att hon är koncernchef och jag är vd. Men vi alla i hela företaget jobbar väldigt tätt ihop, de är alla fantastiskt duktiga medarbetare som är förutsättningen för att allt funkar så bra, säger Johannes.

Nylansering av verksamheten

I samband med att Christine blev ansvarig för Växjö Elektriskas butik gjordes också något av en nylansering av verksamheten. Konkurrensen hade hårdnat betänkligt när stora kedjor pressade ner prisbilden i branschen generellt i kampen om kunderna.

– Det behövdes göras något radikalt, mamma kände att det inte längre gick att konkurrera på exempelvis vitvaror och därför genomfördes denna förändring.

Sortimentet spetsades, butiken i Växjö totalrenoverades och omvandlingen till en nischad och högkvalitativ leverantör av belysning tog sin början.


Växjö Elektriska har fått en flygande start för sin nya butik i Stockholm. Nu ska även e-handeln lyftas tillsammans med Askås som leverantör.

Johannes slussades in i företaget 2009 - efter ekonomistudier på Stockholm Universitet. Med vetskap om företagets historik, karaktär och grundvärderingar blickade han mot framtiden. Vad skulle krävas för att ta nya steg uppåt och säkerställa fortsatt framgång i ett långsiktigt perspektiv? Det var utgångspunkten för Johannes.

E-handel blev en betydelsefull del av det förändringsarbete som påbörjades. Företagets hemsida utvecklades och 2013 lanserades den webbshop som fram tills våren 2018 hanterade Växjö Elektriskas online-försäljning.

"Vi behövde en dynamisk och mer flexibel lösning och Askås uppfyllde de krav vi ställde."
Johannes Nilsson, vd Växjö Elektriska

– Jag kände att jag var tvungen att göra någonting med företaget för att vi inte skulle stanna upp. Vi har haft en god utveckling med vår e-handel under de här åren.

Trots den goda utvecklingen online så tog Johannes och hans kollegor i höstas beslutet att byta plattformsleverantör. Marknaden inventerades och glädjande nog fastnade Växjö Elektriska för Askås.

– Vi och vår tidigare leverantör hade vuxit ifrån varandra lite. Vi behövde en dynamisk och mer flexibel lösning och Askås uppfyllde de krav vi ställde, säger Johannes.

Plattformsbyte ett stort steg

Onsdag 16 maj lanserades den nya sajten på Askås plattform.

– Plattformsbytet var såklart ett stort steg för oss. Nu vill vi förfina vårt erbjudande online och göra det ännu smidigare och mer lustfyllt att handla hos. Vi vill leverera samma känsla och service i webbshopen som i de fysiska butikerna, säger Johannes.

Butikerna i plural är gällande sedan 2017. Det var då företaget slog upp portarna till en ny flaggskeppsbutik på Sveavägen i Stockholm. Tankeprocessen hade då pågått i tre års tid och för två år sedan påbörjades sökandet efter rätt lokal i huvudstaden.

– Det var inte helt enkelt att komma över kontraktet för den här lokalen och nu när allt har fallit på plats är vi otroligt nöjda.

I dag går det inte att ana att det tidigare bedrevs bankverksamhet i lokalen. Den påtagliga känslan är att det faktiskt sitter kompetens om belysning och inredning i väggarna - trots att det bara passerat några månader sedan öppnandet.

Johannes förklarar att företagets historik och erfarenhet på något sätt behövde byggas in i den nya lokalen för att det skulle fungera.

– Vi lade jättemycket jobb på att göra lokalen till vår. Att försöka förmedla känslan av att butiken faktiskt har legat här sedan 1944 och det tycker jag vi har lyckats bra med, säger Johannes.


Johannes Nilsson tillsammans med kollegorna Marcus och Tomasz i butiken på Sveavägen i Stockholm.

Mottagandet från Stockholmsborna har varit överväldigande positivt, enligt Johannes. Redan från start har Växjö Elektriska med sitt kunnande, sin kvalitet, breda sortiment och helhetskoncept gällande belysning tilltalat kunderna.

– Vi räknande naturligtvis med en klart högre omsättning här än i Växjö och än så länge håller vi vår budget med råge.

E-handeln och de nu två fysiska butikerna drivs parallellt med samma grundtänkande. Johannes ser tydliga fördelar med att verka och möta kunderna i flera försäljningskanaler. Ökad synlighet, bättre service och möjligheter för konsumenterna.

– Vi ser det som att e-handeln ska binda ihop våra fysiska butiker. Ett köp i en fysisk butik inleds idag ofta på nätet och vår butikspersonal använder e-handeln som ett säljverktyg. Samtidigt står våra fysiska butiker hela tiden för en trygghet och en personlig kontakt. Den här unionen mellan de olika kanalerna är väldigt positiv, säger Johannes Nilsson.

Hur berättelsen om Växjö Elektriska kommer se ut de kommande 75 åren återstår att se. Känslan är att framtiden är ljus och - som det brukar heta - fortsättning följer.

Växjö Elektriska använder

Dynamic Content Manager

Schemalägg hur och när olika typer av innehåll ska visas.

Artikelfiltrering

Låt besökare filtrera ut artiklar efter t.ex. egenskaper, pris och artikelgrupper.

Kampanjmodul

Få överblick och hantera allt som rör kampanjer på ett effektivt och flexibelt sätt.