Stäng

Jag vill bli kontaktad


Jag vill kontakta Askås

Telefon: 0533-69 16 00

Säffle (huvudkontor)
Järnvägsgatan 11
661 30 Säffle

Bangerhead och Askås firar 10 år ihop

Kraftig tillväxt för e-handlaren under 2018

Bangerhead och Askås firar 10 år

Målmedvetet och hårt arbete under tio år har placerat Bangerhead i en position som en av de ledande e-handlarna i skönhetsbranschen. 2018 har innehållit offensiva nyrekryteringar, fortsatta optimeringar av sajten och inte minst av kraftig tillväxt med lönsamhet.

– Vi följer vår plan och det är en riktig team-effort som gjort att vi har nått de här framgångarna, säger Thomas Grabe, medgrundare till Bangerhead.

Publicerad: 2018-12-11. Text: Patrik Otter 

Tio år har passerat sedan Thomas Grabe och hans kompisar Per Sköld och Magnus Wahlström lanserade Bangerhead. Askås levererade e-handelslösningen från första början och i samma stund inleddes ett samarbete och en resa som varit händelserik och utvecklande för både Askås och Bangerhead.

– Våra två kriterier när vi upphandlade e-handelsplattform var låg kostnadströskel in och samtidigt skalbarhet för att hantera ett bolag med över 100 miljoner kronor i omsättning. Båda dessa boxar tickades av Askås, säger Thomas Grabe.

Beslutet att inleda ett samarbete med Askås var det rätta. Det slår Grabe fast nu när det första decenniet summeras.

– Precis som vi har Askås vuxit och utvecklats otroligt mycket sedan vi inledde partnerskapet och stärkt både team och produkt. Vi är nöjda med att vi valde Askås för tio år sedan och har aldrig sett en anledning till att byta, säger Thomas Grabe.

Askås vd Jonas Askås lyfter fram Thomas Grabe och Bangerhead som en kund som genom kontinuerliga krav på ny funktionalitet, designförändringar och optimeringar bidragit till att Askås alltid kunnat ligga i framkant.

– Vår e-handelsplattform är byggd för tillväxt, för att vara flexibel och för att utvecklas över tid. Att arbeta tillsammans med Bangerhead och deras team har varit och är mycket kul och givande. Bangerhead delar vår syn på hur man ska driva företag och utveckling där vi båda är entreprenörsstyrda, nyfikna och resultatorienterade. Vi har båda växt rejält som bolag och vill naturligtvis fortsätta göra så tillsammans, säger Jonas Askås.

Smarta rekryteringar

Under senare år har Bangerhead allt mer förfinat sitt erbjudande och sin organisation och detta har nu lett fram till att 2018 kommer summeras som ett år då utvecklingskurvan fortsätter uppåt.

– 2016 handlade mycket om att konvertera Bangerhead till att bli en mobilbaserad premiumtjänst för skönhet. 2017 lade vi mycket kraft på att optimera vår logistik och fintrimma sajten och 2018 har vi kunnat skörda frukterna av detta arbete och växla upp sortiment, marknadsföring och erbjudanden, säger Thomas Grabe.

Inför 2019 och framtiden har Bangerhead nu positionerat sig för att fortsätta tillväxten och kunna bibehålla denna utveckling med lönsamhet.

– Där vi står idag har vi infrastruktur digitalt och logistikmässigt för att ta oss tämligen smärtfritt genom två omsättningsdubblingar. Fokus 2019 blir därför mer viktad åt att bygga ut teamet med ett par viktiga nyckelroller för att hålla tempo i tillväxtplanen, säger Grabe.

Lyckad Black Friday

2018 ser ut att ge en tillväxt på omkring 40 procent online. En bidragande faktor var en framgångsrik Black Friday där bolaget nådde ännu högre tillväxt än för 2018 i stort.

– Under åren har vi dragit en mängd lärdomar från tidigare Black Fridays som vi nu har nytta av. Vi har en högre kapacitet idag att koordinera breda och djupgående marknadskampanjer över många kanaler och vi har lärt oss var flaskhalsarna finns i produktionen.

 20 000 order registrerades under Black Friday-helgen, 60 procent upp jämfört med 2017.

 – Black Friday gick snäppet bättre än förväntan tack vare god planering och suveränt genomförande av teamet. Nu har vi dock laddat om batterierna och kör 100 olika erbjudanden på tio dagar för att fira vår födelsedag!

 Framtiden handlar inte minst om att förbättra och utveckla med konsumenterna i tydligt fokus. Att leverera en upplevelse som bockar av allt det som en modern och krävande e-handelskund efterfrågar.

 – Bolagets fokus är att skapa en klassledande kundresa. Det innebär fortsatta förbättringar i sajt, sortiment, logistik, prissättning och kommunikation. Det är som vanligt alltså, säger Thomas Grabe.

Tio år har passerat och resan går vidare.


På stora bilden syns Thomas Grabe och Askås vd Jonas Askås. På lilla bilden syns Thomas Grabe under sin föreläsning på Askås E-handelsdag 2015.

Tipsa en vän om denna nyhet:


« Visa alla nyheter
Publicerad 2018-12-11, 15:22
Uppdaterad 2018-12-11, 15:22