Konverterande e‑handel för flera med Askås Marketplace Platform
E-handel är en självklar del av konsumenternas vardag. I dag mer än någonsin är detta en verklighet som det inte går att bortse ifrån. Askås Marketplace Platform är en svensk, egenutvecklad och kraftfull plattform som har verktygen som krävs för att kunna samla handlare och erbjuda deras produkter till nya kundgrupper.
Så fungerar Askås Marketplace
Askås funktionsrika och stabila e-handelsplattform ligger till grund för marknadsplatsen. Administratören tar emot, granskar, avslår eller godkänner ansökningar som görs från handlare på sajten.
Handlare får tillgång till ett eget gränssnitt, Merchant Center, där produkter, kampanjer, order, returer och informationstexter med mera hanteras.
Konsumenterna kan handla produkter från samtliga anslutna handlare på den gemensamma marknadsplatsen. En fullmatad, konverterande och modern e-handel.
Boka demo
Gränssnitt där marknadsplatsen administreras
Grunden i Askås Marketplace är Askås e-handelsplattform som används av flera av Sveriges ledande e-handlare inom sina branscher. I det helt webbaserade gränssnittet hanterar marknadsplatsens ägare alla grundläggande inställningar gällande betalmetoder, frakter, webbsidor och mycket annat. Vilken provision ska användas och hur och när ska ersättningen till handlarna betalas ut.
I gränssnittet granskas även alla ansökningar från handlare om att ansluta till marknadsplatsen. Ansökningarna måste godkännas innan en handlare får inloggningsuppgifter och kan lägga upp produkter.
Smidigt och enkelt handlar-gränssnitt
Askås Marketplace är en Multi Vendor-plattform som ger ett obegränsat antal handlare möjlighet att ansluta. Alla godkända handlare får en inloggning till ett eget gränssnitt, Merchant Center. I gränssnittet kan handlaren själv lägga upp produkter, jobba med kampanjer och hantera returer och kommunikation med sina kunder.
Merchant Center har ett smidigt och intuitivt gränssnitt som gör att det enkelt går att lägga till produkter och komma igång med försäljning på marknadsplatsen.
Marknadsplatsen där slutkonsumenten handlar
Syftet med Askås Marketplace är att samla olika handlare med liknande eller helt olika typer av produkter. Det samlade utbudet gör att marknadsplatsen som helhet kan locka ett större och bredare kundunderlag. Därmed får de anslutna handlarna chansen att ”möta” nya kunder och öka sin försäljning.
Marknadsplatsen fungerar och ser ut som en vanlig e-handel med tydlig struktur, bra sökfunktionalitet och möjlighet till kundvänlig och konverterande produktfiltrering.
Frågor och svar om Askås Marketplace
Askås Marketplace Platform är en särskild paketering av Askås e-handelsplattform. Den grundläggande funktionaliteten motsvarar Askås Plus som du kan läsa mer om här. Även flerspråksstöd (engelska) ingår.
Vid sidan av grundfunktionaliteten ingår specifik Marketplace-funktionalitet med inställningar och administration för att hantera handlare, självfakturering, generella kampanjer och mycket annat.
Merchant Center är också en unik del av Askås Marketplace. Detta är gränssnittet som de anslutna handlarna hanterar sina ”butiker”, produkter, kampanjer och order.
Det finns inga begränsningar gällande antalet merchants/handlare. Handlarna ansöker om att få börja sälja på marknadsplatsen via ett formulär på sajten. Det är dock alltid du som administratör och ägare till marknadsplatsen som granskar och godkänner ansökningar från handlarna.
OBS. Supporttjänsterna är tillgängliga för Askås kund, det vill säga marknadsplatsens ägare. Supportärenden från slutkonsumenterna hanteras inte av Askås utan av marknadsplatsen och dess administratörer.
I Askås Marketplace Platform finns funktionalitet för självfakturering, det vill säga automatisk generering av betalningsunderlag till handlarna. I plattformen ställer administratören in hur ofta självfakturor ska genereras och vilken dag i månaden de ska skapas.
Provision är den del av försäljningen som handlarna betalar för att sälja på marknadsplatsen. Ägaren till marknadsplatsen sätter en generell provision som gäller samtliga handlare och produkter. Utöver den generella provisionen är det även möjligt att ange en individuell provisionsnivå för en enskild handlare. Det går även att jobba med olika provisionsnivåer för en handlares olika produkter.
En kampanj som handlaren initierat själv påverkar inte den procentuella provisionen. Enda skillnaden är att provisionen beräknas utifrån kampanjpriset.
En kampanj som initierats av marknadsplatsen utan att handlaren varit inblandad påverkar den slutliga provisionen. Vid en sådan kampanj kan det sänkta priset leda till att marknadsplatsens provision blir noll eller till och med minus. Syftet med detta är att handlaren inte ska behöva betala provision i de fall där de själva inte har tagit beslut om att sänka ett försäljningspris.
Två marknadsplatser som redan är i gång
Hållbara produkter och lokalt hantverk
2019 blev Familjekortet Sverige AB:s marknadsplats Landshopping först ut att lanseras med Askås Marketplace Platform. Omkring 80 handlare var med från starten och idag har den siffran mer än fördubblats.
Marketplace
Marketplace
NOA Gallery erbjuder unik konst
NOA Gallery lanserade sin nya site hos Askås i maj 2023.
NOA är en del av Bonnier News och är den självklara marknadsplatsen för konst på nätet. NOA erbjuder ett sortiment med både bredd och djup för att möta marknadens efterfrågan.
Teknisk info - Askås Marketplace Platform
Godkänn handlare
Du som administratör granskar och godkänner ansökningar från handlare. Även produkter från handlare måste godkännas innan de visas på marknadsplatsen.
Statistik
Askås statistikmodul ger möjlighet att filtrera fram specifik försäljningsstatistik baserat på tidsintervall, artikelgrupper och självklart handlare (Leverantör).
Självfakturering
Funktion för självfakturering där det på givna intervall skapas automatiska fakturor från handlarna till dig som administratör och ägare av marknadsplatsen.
Flexibel provision
Möjligt att ange en individuell provisionsnivå för en enskild handlare. Det går även att jobba med olika provisionsnivåer för en handlares olika produkter.
Handlar-gränssnitt
Merchant Center är ett eget gränssnitt där handlare administrerar sin ”butik”, sina produkter och kampanjer. Handlaren laddar upp sin logotyp och informationstext.
Returhantering
Stöd för returhantering direkt i plattformen och i Merchant Center. När handlaren anger status Returnerad generas ett mail till administratören som sätter status Slutförd/Återbetald.
Produkter och kampanjer
Enkel men kraftfull produktfunktionalitet. Stöd för att jobba med variantprodukter, exempelvis storlek, färg, modell. Handlaren kan sätta upp egna kampanjer direkt i Merchant Center.
Importfunktion
I Merchant Center kan handlaren på ett smidigt och tidseffektivt sätt lägga till och uppdatera produkter via den smidiga importfunktionaliteten.
Fyra fördelar med Askås Marketplace
- Nya marknader
En alltmer grundläggande del av ett framgångsrikt e-handelskoncept är möjligheten till geografisk expansion. Askås Marketplace bygger på Askås kraftfulla e-handelsplattform med utmärkt stöd och funktionalitet för etablering på nya marknader.
- Integrerad lösning
Framgångsrik digital handel förutsätter goda kopplingar till externa system. Med Askås Marketplace finns en mängd stabila integrationer tillgängliga som snabbt ger möjligheter att koppla på önskade lösningar inom PSP, ERP, logistik och mycket annat.
- Multi Vendor
Begreppet Multi Vendor innebär helt enkelt "fler handlare". Askås Marketplace är fullt ut en Multi Vendor-lösning som ger möjlighet för ett obegränsat antal handlare att ansluta till marknadsplatsen. Det är dock marknadsplatsens ägare som tar emot och godkänner ansökningar.
- Smidigt handlar-gränssnitt
När en ansökan om anslutning har godkänts av marknadsplatsens ägare får handlaren tillgång till ett eget intiutivt och enkelt gränssnitt. Direkt i gränssnittet (Merchant Center) kan handlaren bland annat lägga till sina produkter, jobba med kampanjer, hantera order, kunder och returer.