Sök

Proteinbolaget

Kost & Hälsa
Proteinbolaget i gruppen Kundcase hos Askås I&R AB (ref_proteinbolaget_2018)

Proteinbolaget har luft under vingarna

Studierna inom flygteknik ledde visserligen inte fram till det som var målsättningen med utbildningen. Men tiden i Västerås blev ändå en livsomvälvande startpunkt för barndomsvännerna Mårten Åkeson och Adam Gillberg.

Det var under denna tid, i slutet på 2011, som Proteinbolaget grundades. I dag driver Mårten och Adam ett marknadsledande företag med stark ekonomisk utveckling och ett växande antal anställda.
Publicerad: 2018-11-12. Text och foto: Patrik Otter

2017 omsatte Proteinbolaget över 50 miljoner kronor. Antalet anställda har växt till fler än 20 och ytterligare personalrekryteringar lär komma framöver. Målsättningen och viljan att lyckas fanns såklart med när Proteinbolaget tog sina första staplande steg. Men denna fantastiska utveckling hade nog ingen riktigt vågat tro på.

De är uppväxta i Karlskoga och känner varandra sedan unga år. När det var dags att vidareutbilda sig efter gymnasiet valde Adam Gillberg och Mårten Åkeson att påbörja en högskoleutbildning inom flygteknik i Västerås.

Under studietiden var träning, hälsa och kost en påtaglig del av deras vardag. Och denna livsstil blev så småningom en katalysator till deras beslut att starta företag ihop.

– Träningen var en stor del av våra liv och vi hade tidigt en dröm om att driva eget bolag. Samtidigt kände vi att det började bli trendigt med hälsa och kost och i februari 2012 startade vi Proteinbolaget, säger Mårten.

Utvecklingen gick snabbt redan från början. Mårten och Adam sög åt sig information och kunskap från alla tänkbara håll. Det var nödvändigt att snabbt skaffa kompetens inom ett flertal områden.

– Vi kunde inte särskilt mycket till en början. Hemsida, fraktavtal, betalningslösningar och mycket annat behövde vi sätta oss in i, säger Adam.

Adam Gillberg och Mårten Åkeson tillsammans med Linnea Lindqvist.

Det första ”högkvarteret” var placerat i en studentlägenhet i Västerås. Det dröjde dock inte länge innan företaget flyttade hem till Karlskoga. Det första ordentliga varuinköpet gjordes, en städskrubb hemma hos Adams föräldrar blev lager och en hemsida lanserades.

– Vi hade andra jobb direkt efter studenten och vi drev bolaget vid sidan av till en början, säger Mårten.

– Vi var ett halvår i skrubben minns jag. Sedan flyttade vi till ett större rum. Fem gånger så stort. Vi byggde upp hyllor och fick ett ordentligt lager för första gången, fortsätter Mårten.

Sommaren 2013 sade Mårten och Adam upp sig från sina anställningar för att fullt ut fokusera på Proteinbolaget. Sedan dess har de inte blickat bakåt en enda dag. En butik i Karlskoga öppnades, inte minst som ett sätt att finansiera större lageryta.

Några månader därefter hade den första butiken blivit för liten. Verksamheten expanderade till nya större lokaler. Och Proteinbolagets arbete för att etablera en närvaro och en synlighet även online var redan i ett tidigt skede målmedvetet och framgångsrikt.

– Vi förstod snabbt att detta var viktigt och vi hämtade information från etablerade e-handlare och hur dom arbetade. Vi var tidigt igång med Facebook och vi jobbade med en byrå som hjälpte oss med Google Adwords, berättar Mårten.

Flytt till Askås

2014 flyttade Proteinbolagets försäljning online över till Askås e-handelsplattform. Under de år som passerat sedan dess har det hänt mycket i webbshopen generellt. Proteinbolaget har satsat fokuserat och vi på Askås har levererat ny funktionalitet och ny design utifrån Adams och Mårtens önskemål. Att samarbetet varit framgångsrikt tycks bägge parter vara överens om.

– Det är en trygg och säker partner och vi känner att vi har en god relation med bolaget och med våra kontakter hos Askås. För oss är detta helt nödvändigt för att vi ska lyckas, säger Adam.

– Askås levererar vår butik och fungerar inte den då faller ju allt. I den här branschen går allting dessutom oerhört fort, allt utvecklas hela tiden och Askås är en partner som ger oss möjlighet att ligga i framkant, säger Mårten.

I framtidsplanerna för Proteinbolaget finns expansion till nya marknader med. Global e-handel är också något som Askås ständigt fokuserar på. Att med smarta, fungerande lösningar underlätta för e-handlarna att nå ut till nya kunder över hela världen.

– Huvudfokus fortfarande är att bli ännu bättre och starkare i Sverige, det finns mer att göra här på hemmaplan. Men visst har vi tankar på att växa utanför Sveriges gränser. Vi är förberedda och det känns bra att jobba tillsammans med Askås som har de tekniska lösningarna, säger Mårten.


Lagerchefen Adam Örnberg, till vänster, har varit med på Mårten och Adams resa ända sedan 2013.

Bakom Proteinbolagets framgångar ligger såklart hårt arbete och lyckade beslut på en lång rad fronter. Synligheten och varumärkesbyggandet är en del. Sortimentet och produkterna är en annan del, inte minst det egna varumärket GAAM.

– GAAM står för Gillberg, Adam, Åkeson, Mårten, berättar Adam.

– I och med att vi har ett eget varumärke kan vi verkligen ta in vad våra kunder vill ha och agera utifrån det. Med GAAM jobbar vi även med godissmaker i kosttillskott och inom detta segment är vi utan tvekan marknadsledande, fortsätter Mårten.

Ständig utveckling och förbättring av kundupplevelsen och helheten när det gäller webbshopen är en annan bidragande del i framgången. Ett tydligt exempel på detta är den omfattande redesign som Proteinbolaget tillsammans med Askås lanserade hösten 2018.

Designen är mobile first helt och fullt. Det finns en tydlig meny i footern för att snabbt kunna nås med ett enkelt tumtryck. Det går att gilla produkter och dessa ”likes” blir synliga för övriga kunder.

– Vi har verkligen tittat på vår målgrupp och vad kunderna efterfrågar. Vilka andra applikationer dom använder. Exempelvis Spotify och Instagram har varit inspirationskällor för den nya designen.

Sajten har även klätts i en ljusare kostym. Den andas fitness, lifestyle och hälsa och inte så mycket kroppsbyggande som var fallet tidigare.

– Vår bransch är så mycket bredare idag. Den genomsyrar hela samhället, alla tränar mer eller mindre. Vi har fått väldigt bra respons från kunderna när det gäller den nya designen, säger Mårten.

Lever en dröm

Det har hänt mycket under åren sedan Proteinbolaget lämnade studentlägenheten i Västerås. Och framtidsvisionen är att utvecklingen ska fortsätta på samma framgångsrika och positiva sätt.

– Det har varit otroliga år utan tvekan. Att vi har fått skapa detta ihop och att människor uppskattar det vi erbjuder, säger Adam Gillberg.

 – Vi vill fortsätta växa och göra det stabilt och med lönsamhet. Sedan håller jag med Adam, vi drivs absolut inte bara av pengar utan det handlar om att lära sig nya saker och bli bättre på det vi gör. Vi är två unga entreprenörer som faktiskt lever vår dröm, säger Mårten Åkeson.

Stora bilden: Mårten Åkeson och Adam Gillberg.