Sök

DDESIGN gasar in i framtiden med Askås

DDesign har växlat upp och lanserat ny e-handel med Askås Enterprise-plattform. – Nu ska vi jobba stenhårt för att växa och ta marknadsandelar i branschen, säger VD Fredrik Dawidsson.

Fredrik Dawidsson och Henrik Gustafsson

Örebro-baserade bildelsföretaget DDESIGN går från klarhet till klarhet. Stadig tillväxt, prisbelönta kundrelationer och ambitiösa visioner. Det som började som ett skolprojekt är nu en modern e-handel fullt redo för framtiden.

– Askås känns som en förlängning av vårt eget bolag. Nu har vi en partner och alla verktyg vi behöver för att fortsätta vår resa, säger Fredrik Dawidsson.

Det där skolprojektet genomfördes 2010 då grundare och nuvarande VD Fredrik Dawidsson satt i ”skolbänken”. Projektet gick ut på att ”styla” en bil och bygga en optimal ljudanläggning.

– Detta ledde till att vi började importera bildelar från Kina och rätt snart var vi i gång både med e-handel och en fysisk butik, berättar Fredrik.

2012 hoppade Henrik Gustafsson på tåget och kort därefter lanserades en ny webshop. Nästa steg blev att stänga ner den fysiska butiken och helt fokusera på att bygga varumärket, nå fler kunder och få försäljningen att växa online.

Till en början drevs verksamheten mer som en hobby byggt på ett genuint intresse. Omsättningen dubblades årligen helt organiskt och efter några år var det dags att ta nästa steg.

– 2017 gick vi över till att köra på heltid. Vi hade kunnat göra det tidigare men vi ville känna oss helt säkra på att det skulle fungera. Två år senare anställde vi vår första medarbetare för att jobba mer fokuserat med e-handeln, säger Henrik Gustafsson.

Pris som Årets e-handlare 

Ända sedan starten har grunden och värderingarna för bolaget handlat om goda kundrelationer. De har utsetts till Årets E-handlare flera gånger i Pricerunners årliga omröstning som bygger just på kundernas omdömen. Även i år är DDESIGN nominerade i klassen Fordon och Tillbehör.

– Även om vi har varit och fortfarande är en förhållandevis liten e-handlare tänker vi inte på det sättet. Vi har hela tiden agerat som att vi omsätter flera hundra miljoner och jag tror kunderna märker av den inställningen, säger Fredrik.

En professionell kundvård och kompetent bemötande oavsett kontaktvägar är därmed en självklar ambition för Fredrik, Henrik och kollegorna i Örebro.

- Ja, att behålla den personliga kontakten med kunderna är viktigt. Kunderna ringer till en person de kan namnet på och vi har koll på vilka kunderna är. Sedan blir det här svårare att leva upp till när vi växer men vi ska göra allt vi kan för att fortsätta på den här vägen, säger Henrik.

Nyligen lanserade DDESIGN en ny e-handelssajt med Askås som plattformsleverantör. Plattformsbytet var även det en del i det kontinuerliga arbetet med kundrelationerna på kort och ännu mer på längre sikt.

– Den gamla plattformen gav oss inga möjligheter att jobba aktivt med kundrelationerna, kunden var mer eller mindre bara ett ordernummer.  Nu har vi en verktygslåda som gör att vi kan fortsätta på den inslagna vägen och växa ännu mer, säger Fredrik.

Askås Enterprise-plattform

Redan 2020 togs första kontakten med Askås om en eventuell flytt. Den gången kom pandemin emellan och projektet blev kvar på ritbordet. När det plockades upp igen under fjolåret blev beslutet att satsa ännu mer och välja den mest kraftfulla versionen av plattformen – Askås Enterprise.

– Vi har ju 140 000 produkter i sortimentet. Dessutom är vår kategoristruktur en utmaning med alla bilmodeller och underkategorier och vi har lyckats få till en bra lösning tillsammans med Askås, säger Henrik.

– I den gamla shopen hade vi problem med driften så vi växlade upp för veta att vi skulle kunna gasa så mycket som möjligt. Produktmotorn i Enterprise-plattformen är som gjord för att ta hand om våra behov, säger Fredrik.

Vid sidan av funktionaliteten och plattformen som sådan lyfter både Henrik och Fredrik fram det ”värmländska” bemötandet och kompetensen som finns på Askås kontor i Säffle och Karlstad.

– Känslan med Askås som partner är jättebra. Vilka vi än har pratat mot har bemötandet alltid varit otroligt bra och förtroendeingivande, säger Henrik Gustafsson.

– Som jag sade tidigare känns det att vi fått en partner som är verkligt intresserad och vill vara med på vår resa. Nu ska vi jobba stenhårt för att växa och ta marknadsandelar i branschen, säger Fredrik Dawidsson.

Hela Askås säger välkommen till Värmland och stort lycka till inför framtiden.

"DDesign är en e-handlare med ambitiösa framtidsplaner och en inställning som utan tvekan kommer bära långt. De har byggt fantastiska relationer med sina kunder, något de fått pris för flera gånger om. Det känns jättekul att vi har fått möjlighet att vara en del av deras tillväxtresa. "
Magnus Lööf, Kundansvarig säljare

Mer läsning

LINUM tar ny sats tillsammans med Askås

LINUM tar ny sats tillsammans med Askås

I mer än 50 år har LINUM sålt sina kvalitativa produkter inom hemtextil. Nu har bolagets nya e-handel lanserats med Askås som leverantör
Hållbarhet på riktigt är en <br /> självklarhet för Chhatwal & Jonsson

Hållbarhet på riktigt är en
självklarhet för Chhatwal & Jonsson

Chhatwal & Jonsson har jobbat med Askås e-handelsplattform i tre år. "Både vi och våra återförsäljare har haft en bra tillväxt och det är såklart jätteviktigt att vi har en stabil och fungerade e-handelslösning", säger VD:n Geetali Chhatwal Jonsson.

Funktioner från Askås