Sök

Hållbarhet på riktigt är en
självklarhet för Chhatwal & Jonsson

Chhatwal & Jonsson har jobbat med Askås e-handelsplattform i tre år. "Både vi och våra återförsäljare har haft en bra tillväxt och det är såklart jätteviktigt att vi har en stabil och fungerade e-handelslösning", säger VD:n Geetali Chhatwal Jonsson.

ASKÅS KUNDCASE

ASKÅS
KUNDCASE

Naturmaterial, hantverk, traditionell tillverkning och kunskap om alla led. Det är så man uppnår hållbarhet på riktigt och det är så Chhatwal & Jonsson har arbetat sedan starten 2010. I dag säljer bolaget sina unika, exklusiva mattor och kuddfodral över hela världen via återförsäljare och Chhatwal-Jonsson.se.

– Vi tänker cirkulärt och hållbart. Våra produkter ska klara både ögats och tidens slitage, säger VD Geetali Chhatwal Jonsson, VD.

När Stig Jonsson och Geetali Chhatwal träffades för 20 år sedan var det ett startskott inte enbart på en lång livsrelation utan också en gemensam karriär.  

Öst möter väst. Indiskt hantverk och skandinavisk design. Det var denna korsbefruktning som blev och fortfarande fungerar som stabilt fundament till Chhatwal & Jonssons produkter, företagskultur och värderingar.

– Det var två världar som möttes. Vi reste runt i Indien och började diskutera hur man skulle kunna ta vara på och göra något utifrån våra olika kulturer, säger Geetali Chhatwal Jonsson.

In i relationen hade Stig med sig flera års erfarenhet av produktutveckling inom textilindustrin. Under rundresan i Indien stötte Stig och Geetali på det indiska textila hantverket. Ett hantverk som till stora delar höll på att försvinna.

– Då och även i dag handlar det mycket om att branschen hela tiden söker genvägar. Det traditionella hantverkskunnandet försvinner allt mer.

Dessa insikter tog Stig och Geetali med sig hem till Sverige och efter några år mynnade den första gemensamma resan ut i att Chhatwal & Jonsson bildades. Inledningsvis var det Stig som ensam drev verksamheten men efter några år anslöt även Geetali. I dag är hon VD och administratör. Stig är den som skapar designen för alla mattor och kuddfodral.

– Inledningen var väldigt lugn och ödmjuk. Vi tog små steg och fokuserade på att bygga långsiktiga relationer. Vi var med på olika mässor runtom i Europa och fick snabbt bra kontakt med återförsäljare. Deras intresse blev en viktig bekräftelse för oss, säger Geetali.

Ända sedan starten har materialproducenter, tillverkare och andra partners valts med omsorg. Chhatwal & Jonsson ska leva upp till högt ställda krav gällande rättvisa arbetsvillkor, naturmaterial och miljö. De jobbar med begreppet spårbarhet. De mattor som säljs som "Traceable Rugs" har spårningsnummer och varje steg från material till tillverkning kontrolleras av en extern part.

– Det krävs att man har ett systemtänkande. Att bara plocka in små delar av "hållbarhet" i en större verksamhet är lite ”greenwashing”. Spårbarhet är grundläggande för oss och om vi själva inte har kompetensen tar vi in experter inom exempelvis ullproduktion och djurhållning för att garantera att alla led i processen.

Askås e-handelsplattform ger förutsättningar

Chhatwal & Jonsson säljer i dag sina produkter till återförsäljare och privatkunder över hela världen. Sedan 2020 är det Askås som levererar e-handelsplattform. Tom Widenfelt är e-commerce manager och han var ansvarig när sökandet efter en ny e-handelsleverantör inleddes 2018.

– Det var då vi började fundera på att satsa på försäljning D2C. Vår dåvarande lösning var inte anpassad för försäljning både till företag och privatkunder, berättar Tom.

Man sökte efter en leverantör som kunde erbjuda funktionalitet, kompetens, support och integrationer till externa partners inom ERP och logistik.

– Då vi själva hade begränsat med kompetens och resurser inhouse efterfrågade vi en helhetslösning där utveckling, design, support ingick. I och med det kändes Askås helt rätt för oss, säger Tom Widenfelt.

Den nya e-handeln lanserades som sagt för tre år sedan och satsningen fick ordentlig medvind från start, delvis på grund av den rådande pandemin.

– Timingen var ju otrolig med tanke på den otroliga boost som hela e-handelsbranschen fick då. Både vi och våra återförsäljare har haft en bra tillväxt och det var såklart jätteviktigt att vi i det läget hade en stabil och fungerade e-handelslösning, säger Geetali.

En tydlig skillnad jämfört med de flesta andra e-handlare är den totala avsaknaden av kampanjer och sänkta priser.

– E-commerce drivs ju generellt väldigt mycket av det men hos oss hittar man inga kampanjer och det är ett medvetet val. Att pusha konsumtion och ogenomtänkta köp är inte en del av vår affärsidé, säger Geetali.

Avsaknaden av kampanjer är dock inte detsamma som att Chhatwal & Jonsson saknar tillväxtambitioner. Men tillväxten ska vara organisk, man ska nå ut till fler kunder på hemmaplan i Skandinavien men också globalt. Man ska växa hållbart genom varsamt och långsiktigt varumärkesbyggande.

– Vi ser positivt på framtiden och det finns massor med potential kvar. Vi känner att vi verkligen börjar hitta rätt med sajten. Vi ska fortsätta fokusera på att växa i Sverige och i nästa steg blir det en mer fokuserad satsning internationellt, säger Tom Widenfelt.

Askås önskar lycka till och vi ser fram emot att vara en del av den fortsatta resan. Långsiktigt och hållbart.

"Då vi själva hade begränsat med kompetens och resurser inhouse efterfrågade vi en helhetslösning där utveckling, design, support ingick. I och med det kändes Askås helt rätt för oss"
Tom Widenfelt, E-commerce manager


Mer läsning

Tio år på Askås för David och Martin

Tio år på Askås för David och Martin

God stämning, bra kollegor och ett varierande jobb. Så summerar David Pedersen och Martin Nyberg tio år som backend-utvecklare på Askås.
Askås blir ny huvudpartner till Degerfors IF

Askås blir ny huvudpartner till Degerfors IF

Askås stöttar allsvenska fotbollslaget Degerfors IF. Under säsongen 2023 är bolaget ny huvudpartner till DIF. Partnerskapet är ett samarbete mellan två "aktörer" med tydlig värmländsk identitet.