Sök
Laddar
SEO

Askås Enterprise Search

TILLVALSFUNKTION

Smartare sök som guidar dina kunder rätt

Askås Enterprise Search är en funktionsrik, mångsidig och snabb sökfunktion som sparar alla sökningar och använder dessa som dataunderlag för en mängd kraftfulla features. Jobba med synonymer, omdiregeringar och unikt content som visas överst i sökresultatet. Hantera felstavningar och lyft fram populära och trendande sökningar.

Snabbsök som i realtid presenterar sökförslag, produkter, kategorier och varumärken. Djupsök med en komplett genomsökning av din site inklusive webbsidor och blogginlägg. Askås Enterprise Search är en prisvärd site-sök med verktyg för att leda dina kunder rätt och i förlängningen höja konvertering, omsättning och lönsamhet.

En Snabbsök med väl fungerande och kundvänlig autocomplete-funktionalitet är en grundläggande del av Askås Enterprise Search. Förslag på sökfraser autogenereras efter två skrivna tecken. Allt enligt dina önskemål och utifrån sökningar som gett träffar tidigare.

Direkt i Snabbsök kan du visa produkter, kategorier och varumärken som kopplar till sökfrasen. Även annat content i din e-handel, webbsidor, blogginlägg med mera kan om du önskar presenteras i Snabbsöks-vyn.

Se vad som ingår under Mer information.

Mer information

Teknisk specifikation och funktioner


  • Sökningar sparas

    Konsumenternas sökningar sparas och används som dataunderlag för olika sökfunktioner.

  • Sökstatistik

    Tydlig och användbar statistik över vad kunder sökt på och hur många sökträffar som genererats. I statistikvyn är det möjligt att filtrera fram söktermer som inte gett någon träff. Dessa kan med fördel kopplas till artiklar, artikelgrupper, webbsidor med mera genom funktionen Dedikerat sökfält.

  • Dedikerat sökfält

    Ett dedikerat sökfält per språk finns på enskilda produkter, kategorier, varumärken, webbsidor och blogginlägg. Söktermer kan anges manuellt och generera träffar när termerna används i en sökning.

  • Direktträff på artikelnummer

    Inställning för att sökning på artikelnummer ska ge direktträff på en produkt. Användaren skickas således till produktsidan direkt utan att sökresultatet visas.

  • Ompekningar

    Stöd för att kunna ange ompekningar för ett obegränsat antal sökfraser. Kan exempelvis användas för att skicka besökare vidare till ett varumärke vid en sökning på Nike eller liknande.

  • Synonymer

    Möjlighet att koppla synonymer till sökord och fraser och därmed underlätta för slutkunderna att träffa rätt. Du kan skapa synonymer för sökfraser som används utan att ge träff på något i din e-handel. Ett vanligt problem är särskrivning eller ihopskrivning av termer som inte matchar den terminologi du använder. Detta kan lösas genom ett aktivt arbetet med synonymer.

    • Populära & trendande sökningar

      Lista populära och trendande sökningar vid tryck i sökrutan. Möjlighet att ställa in ett tidsintervall som funktionerna ska baseras på. Antal månader för populära och dagar för trendande sökningar.

    • Tidigare sökningar

      Möjlighet att ’spara’ sina tidigare sökningar som sedan visas vid klick i sökrutan.

    • Highlight av sökträff i LSS

      Möjlighet att highlighta sökförslag i Snabbsök. Enligt best-practice är det autocomplete-fraserna som highlightas och inte det som kunden har sökt på. Exempel ipad, ipad fodral, ipad laddare.

    • Inkludera presentkort (LSS och djupsök)

      Vid sökning på presentkort ska det vara möjligt att styra träffen till funktionen (landningssidan) för Askås-presentkort.

    • Generella förbättringar

      Förbättringar så att samtliga ord besökaren söker på måste matcha något fält för en artikel för att det ska räknas som en träff (innan räckte det att något ord matchade). Det medför även att hantering av specialtecken som bindestreck blir bättre än tidigare.

    • Boosta resultat i Djupsök

      I inställningnara för Djupsök finns möjlighet att ”boosta” särskilda datafält. Ett boostvärde mellan 1–10 anger hur hög relevans en träff i aktuellt fält ska ge. Ju högre värde desto högre relevans.

    • Content kopplat till sökfraser

      Möjlighet att skapa innehåll i en html-editor som aktiveras och visas överst i sökresultatet (Djupsök). Det går att knyta en eller flera sökfraser till samma innehåll.

    • Auto-complete i Snabbsök

      Möjlighet att presentera sökfraser som genererat sökträffar för andra kunder. Sökorden rankas efter hur ofta någon sökt på dem. Du styr själv hur många gånger en sökfras tidigare ska ha använts för att presenteras som förslag. Du väljer även hur många sökfraser som ska presenteras i Snabbsöks-vyn.

    • Filtrering i sökresultat

      Filtrering i sökresultat och andra vyer som stödjer filter. Filter visas baserat på vilka egenskaper som finns kopplade till artiklarna i aktuellt urval. Hantering av vilka egenskaper och värden som ska finnas tillgängliga för filtrering administreras i en separat vy i Webbadmin.

    • Paginering i Djupsök

      Stöd för paginering för resultatet i Djupsök, även då djupsöken saknar filter.

    • Sökning på specialtecken

      Hantering för att kunna genomföra sökning på specialtecken.

    • Sök i webbsidor och bloggar

      Möjliggöra för besökaren att söka i webbsidor och blogginlägg. Det är möjligt att visa sökresultat för webbsidor och blogginlägg både i Snabbsök och Djupsök.

Se fler funktioner

Används bland annat av

Logga in

Vårt lägsta pris 1-30 dagar innan prissänkning:

OBS. Priset är det lägsta pris som tillämpats för produkten 1-30 dagar innan den aktuella prissänkningen genomfördes. Undantaget är om gradvisa sänkningar gjorts, då visas det lägsta priset 1-30 dagar innan den första prissänkningen.