Sök

Tolv år av organisk tillväxt för Care of Carl

Tolv år har passerat sedan Care of Carl lanserades som bolag och e-handel. Sedan starten har Askås levererat e-handelsplattform och relaterade tjänster till Boråsföretaget som nu passerat 400 miljoner i omsättning. "Vi är väldigt nöjda med vårt samarbete med Askås och har varit under lång tid, säger Magnus Dahlén på Care of Carl.

Ett bristande utbud av högkvalitativa märkeskläder för män. Detta var den grundläggande förutsättningen när Henning Källqvist och Gustaf Rudholm startade Care of Carl med Borås som bas 2010. 

Askås valdes som e-handelsleverantör och sedan dess har det värmländska bolagets e-handelsplattform och bakomliggande teknik varit en pusselbit i Care of Carls tillväxtresa. Askås styrelseordförande Jonas Askås minns de första kontakterna med Care of Carl och hur ett kvalitetstänkande genomsyrade bolagets inställning. 

–  Henning och Gustaf hade redan från start en mycket stor omsorg om detaljer och en hög grad av professionalism som alltid imponerat på mig. Denna anda är en av många faktorer som både grundar Care of Carls framgång och gjort att vi alltid trivts så bra med vårt långa samarbete, säger Jonas Askås. 

Att nu Care of Carl har passerat 400 miljoner kronor i omsättning för första gången är självklart ett resultat av deras arbetssätt, deras sortiment och goda relation till sina kunder men också ett kvitto på skalbarheten i Askås e-handelsplattform. 

– Vi gläds med Care of Carl och deras framgångar visar att vi verkligen är en leverantör som erbjuder möjlighet till långsiktig tillväxt, säger Jonas Askås.

Strategiskt arbete

Ett tydligt exempel på Care of Carls strategiska och långsiktiga tänkande hittar vi hösten 2020. Mitt under rådande Covid-pandemi flyttade bolaget till nya och större lokaler. Detta för att verkligen kunna satsa expansivt när pandemin väl började mattas av.

– Samtidigt öppnade vi den tyska butiken, och ett år senare öppnade vi upp för försäljning i resterande europeiska länder. Gensvaret för vårt kurerade urval av premiumvarumärken har varit mycket positivt. Vi är också stolta över att fortsatt växa med god lönsamhet, kommenterar Mathias Ekström VD på Care of Carl.

Magnus Dahlén är e-handelsspecialist på Care of Carl och i sommar firar han tio år som en del av bolaget. 2012 då han påbörjade sin anställning hade omsättningen just passerat 10 miljoner kronor och tillväxten sedan dess härleder han till en lång rad medvetna processer och satsningar.

– Det finns egentligen inte en enskild isolerad faktor som gjort att vi blivit framgångsrika. Vi är och har varit duktiga i alla led, vare sig det handlar om att ha ett kurerat sortiment som tilltalar vår kund, till att alltid erbjuda kunden den bästa av service. Skicka paket och hantera returer snabbt och inte minst att ha en otroligt enkel och lättnavigerad hemsida. 

Att som e-handelsleverantör få möjlighet att vara med när ett bolag föds och börjar växa är inspirerande. Och att sedan under e-handelsbranschens kraftiga expansion kunna leverera lösningar som möter upp mot Care of Carls högt ställda krav och behov har drivit på en positiv utveckling inom Askås som helhet. 

– Vi är väldigt nöjda med vårt samarbete med Askås och har varit under lång tid. Vi har sedan flera år en väldigt tät dialog och jobbar dedikerat med utvecklare och projektledning. Kvalitén på arbete och drift är hög vilket vi uppskattar då mycket av vårt arv handlar just om god kvalitet, säger Magnus Dahlén.


Stora bilden: Jonas Askås och Care of Carls VD Mathias Ekström

Bild i bildspel: Magnus Dahlén, e-handelsspecialist CoC, Jonatan Jansson och Erik Knutsson från Askås, Fredrik Lennström, e-handelschef CoC och Karl Edvardsson, web specialist CoC.

 

Care of Carl använder

Multi Market Manager
Med Askås Multi Market Manager (MMM) kan du öppna din e-handel för nya marknader och nya språk.
Askås Product Engine
Blixtsnabb produktlistning, filtrering och sökfunktion. Redundans och skalbarhet. En del av Askås Enterprise.
Askås Cookie Manager
Inbyggd funktion för kundvänlig och flexibel cookiehantering.
Dynamic Content Manager
Dynamic Content Manager, ger möjlighet att schemalägga hur och när olika typer av innehåll ska vis...

Mer läsning

Samlad satsning av Underwear Sweden

Samlad satsning av Underwear Sweden

Bolaget Underwear Sweden har lanserat sin nya e-handel på Askås e-handelsplattform. I projektet samlas tre varumärken ihop under ett tak. Abecita, Salming och Swegmark kan nu handlas i en gemensam brandstore Swegmark.se.
Ny glittrande satsning med Bianca Ingrosso

Ny glittrande satsning med Bianca Ingrosso

Torsdag 5 maj, 08.00, öppnades de digitala dörrarna till Ani Jewels. Vännerna och entreprenörerna Bianca Ingrosso och Lovisa Worge fick därmed se sin gemensamma vision bli verklighet. Precis som när CAIA Cosmetics lanserades hösten 2018 har Askås fått förtroendet att leverera e-handelsplattformen.
Dags för Google Analytics 4

Dags för Google Analytics 4

1 juli 2023 stängs Googles analysplattform Universal Analytics. Därmed är det dags att uppgradera och komma igång med e-handelsspårning i Google Analytics 4.