Sök

Samlad satsning av Underwear Sweden

Bolaget Underwear Sweden har lanserat sin nya e-handel på Askås e-handelsplattform. I projektet samlas tre varumärken ihop under ett tak. Abecita, Salming och Swegmark kan nu handlas i en gemensam brandstore Swegmark.se.

Två bolag har blivit ett och tre starka varumärken har flyttat in under samma digitala tak. Det handlar om Underwear Sweden som nu tar sig an framtiden via den gemensamma sajten Swegmark.se med Askås som plattformsleverantör. 

– Nu har vi fått ihop alla varumärken under samma tak och det känns jättebra. Det är nu det roliga börjar, säger Emelie Magnusson, Brand & Marketing Coordinator. 

Historien för Underwear Sweden sträcker sig 90 år bakåt i tiden. I textilstaden Borås har bolagen Swegmark of Sweden och Abecita designat och sålt underkläder sedan 1930-talet. På 1980-talet förvärvade Swegmark konkurrenten Abecita och sedan dess har bolagen drivits separat men med samma ägare. Dessutom har Salming Underwear funnits med som ett varumärke under Abecita.

– Även fast vi haft en gemensam ägare har bolagen och varumärkena mer eller mindre drivits som konkurrenter på tre olika e-handelssajter, säger Jeanette Lyckviken, E-Commerce Business- & Digital Manager.

Detta förändrades 2021 då Swegmark of Sweden och Abecita helt gick samman i det nya bolaget Underwear Sweden. I början av maj 2022 fullbordades samgåendet då nya Swegmark.se lanserades. En gemensam e-handel och brandstore där kunderna nu hittar ett komplett utbud av produkter från Swegmarks, Abecita och Salming Underwear.

Lansering på sju språk

Den nya sajten lanserades samtidigt på sju olika språk och marknader. Sverige, Norge, Danmark, Finland, Tyskland, Nederländerna och på en engelsk com-sajt. Detta innebär att varumärkena och produkterna kommer möta helt nya kunder i flera fall.

– Salming fanns bara i Sverige tidigare. Tyskland är nytt även för Abecita och Norge blir en helt ny marknad för alla tre varumärken, säger Emelie Magnusson,

– Det känns jättebra att vi nu har startat vår brandstore. Det här ger oss möjlighet att satsa mer fokuserat digitalt och på bolagets långsiktiga tillväxt, fortsätter Jeanette Lyckviken.

Förändringsarbetet de senaste åren har varit komplext och mångbottnat för Jeanette, Emelie och deras kollegor. De har gått från två affärssystem till att i dag endast arbeta i Business Central. Tre tidigare sajter har blivit en med allt vad det innebär i bakomliggande teknik, flöden och grafisk design.

–  Det har absolut varit intensivt och utmanande. Men vi är väldigt nöjda med projektet och hur allt har blivit. Vi har känt ett stort förtroende för alla på Askås och den tekniska kompetensen som finns hos medarbetarna. Dessutom har vi jobbat med människor vi känner väl sedan tidigare projekt, säger Jeanette.

– Det var väldigt intensivt under mars, april med nästan dagliga kontakter med vår projektledare Eva. Vi har känt oss trygga, designen har blivit som vi har velat och det mesta har flutit på jättebra, säger Emelie.

Nu med bolagssammanslagningen och migreringen av tre e-handelssajter genomförd tar nästa del i satsningen vid. Nu handlar det om att dra nytta av de fördelar som satsningen för med sig.

– Det har ju varit krävande och på många sätt kostsamt att driva separata sajter. Nu kan vi jobba mer effektivt med vår administration och vår marknadsföring, säger Jeanette.

– Samtidigt breddar vi vårt erbjudande till våra privatkunder och företagskunder. Nu kan man handla alla våra produkter på en samlad plats till en fraktkostnad, säger Emelie.

Precis som varit fallet ända sedan starten på 1930-talet kommer Underwear Sweden att fortsätta fokusera på kvalitet in i minsta detalj, hållbarhet gällande produkterna liksom ett hållbarhetstänkande generellt.

En tydlig koppling till det ursprungliga kvalitetstänkandet och bolagets tidiga historia lever fortfarande kvar i lokalerna i Borås. Produktutvecklingen och provsömnad finns kvar i huset.

– Hållbarhet är jätteviktigt för oss och detta jobbar vi på olika sätt med. Kvalitet är en del, vi återanvänder material och vi tillverkar 80 procent av våra produkter i Europa. Vi jobbar även för att hela tiden minimera ledet mellan våra leverantörer och oss, säger Jeanette Lyckviken.

Från Askås sida önskar vi lycka till i den fortsatta satsningen.

Stora bilden: Jeanette Lyckviken och Emelie Magnusson.

"Det var ett ovanligt och spännande projekt i och med att vi slog ihop tre butiker till en. Vi hade en tajt tidsplanering som vi lyckades hålla. Underwear Sweden hade verkligen gjort ett grundligt förarbete och de var oerhört dedikerade under projektet. En kul och duktig kund att jobba med och det blir spännande att se utvecklingen framöver."
Eva Nordgren, projektledare Askås

Underwear Sweden använder

Riktade utskick
Askås Marketing Automation
Askås Marketing Automation är ett mångsidigt CRM-system för automatiserade utskick.
Multi Market Manager
Med Askås Multi Market Manager (MMM) kan du öppna din e-handel för nya marknader och nya språk.
Nytt i Askås
Askås Content Editor
Kraftfull och flexibel drag and drop-funktion för att bygga startsidor, landningssidor och nyhetsbrev.
Business Central
Affärssystem - ERP

Mer läsning

Ny kommande lag om prisinformation

Ny kommande lag om prisinformation

Regeringen har föreslagit en rad lagändringar som ska ge ett starkare skydd för konsumenter, anpassat till en ökad digitalisering. Ändringarna görs med anledning av EU-regler på området.Bland annat innebär ändringarna att konsumenters rätt till information från näringsidkare utökas.
Askås söker sex nya medarbetare

Askås söker sex nya medarbetare

Nio medarbetare har anställts hittills i år och nu söks ytterligare sex personer som kan vara med på Askås fortsatta tillväxtresa. Den här gången ska applikationskonsulter och utvecklare för backend och frontend rekryteras.
Dags för Google Analytics 4

Dags för Google Analytics 4

1 juli 2023 stängs Googles analysplattform Universal Analytics. Därmed är det dags att uppgradera och komma igång med e-handelsspårning i Google Analytics 4.