Sök

Så lyckas du under Black Week - Tips och information från Askås

Då var det dags igen. Black Week närmar sig med stormsteg. Askås har samlat ihop tips, information och rådgivning du kan ha nytta av under de kommande veckorna.

Black Week närmar sig med stormsteg och förberedelser, strategier och lärdomar från tidigare år är nycken till framgång. Nedan har vi samlat information, tips och erfarenheter som kan hjälpa e-handlare att lyckas.

 – Bra erbjudanden och konkurrenskraftiga priser är såklart viktigt. Men fokusera lika mycket på att ta hand om slutkunderna. En förstklassig kundservice är helt avgörande för långsiktig framgång, säger Marcus Kindbom, Affärsutvecklare på Askås.

På senare år har Black Friday mer och mer kommit att ersättas av Black Week. En längre sammanhållen säljperiod som för många drar i gång fredagen innan själva Black Friday och löper fram till måndagen efter, Cyber Monday.

Enligt denna modell inleds Black Week 18 november och pågår fram till 28 november. Detta innebär således att Black Friday 25 november ligger på en dag då merparten av svenskar får sin löneutbetalning. En faktor som lär betyda att det blir rejält drag just på fredagen.

Som vanligt kommer vi på Askås förse våra kunder med tekniska och servicemässiga förutsättningar. Supportavdelning förstärks och öppettiderna utökas. Vi öppnar fler kontaktvägar in för samtliga kunder och vår beredskap och lyhördhet vässas generellt när det gäller ärenden kopplade till Black Week.

Se Black Week som en högtid

Marcus Kindbom jobbar med affärsutveckling på Askås. Han har även en bakgrund som e-commerce manager på Askås kund BRL. När han sätter på sig sina ”handlar-glasögon” lyfter han fram olika typer av förberedelser som en e-handlare bör och kan göra själva.

– Självklart ställer Black Week höga krav på att tekniken ska hålla och där gör vi på Askås allt vi kan och lite till för att leverera. Men som e-handlare måste man även förbereda den egna organisationen på ökade påfrestningar. Man måste se till att man kan hantera anstormningen av kunder och fortfarande leverera på topp.

Fler Black Week-tips, information om kontaktvägar och mycket annat hittar ni här nedan.

"Jag tycker man ska se Black Week som en härlig högtid för hela bolaget. Pynta kontoret, beställ pizza och gör allt för att du och medarbetarna ska älska den här perioden. Det är då man verkligen har möjlighet att leverera optimalt"
Marcus Kindbom, Affärsutvecklare Askås

Checklista i sista minuten

Förhoppningsvis har du redan gjort de förberedelser som är nödvändiga för att få ett lyckat utfall. Så här i sista stund finns det ändå vissa saker du kan tänka på för att bli framgångsrik - redan i år men även 2023 och på längre sikt.

  • TESTA

    Se till att minimera riskerna för problem när det väl är dags att trycka på knappen. Provkör dina kampanjer innan för att hitta och åtgärda potentiella fallgropar.

  • RÄTT NIVÅ PÅ ERBJUDANDE

    En lyckad BF-kampanj förutsätter att serverkapaciteten i din butik rimmar med ditt erbjudande. Ju bättre och bredare din kampanj är desto fler besökare kan du förvänta dig. Kanske har du redan sett till att ta höjd för anstormningen. Har du inte gjort det är det än viktigare att inte satsa för hårt. 

    OBS. Så här i elfte timmen finns det inte tid eller möjlighet till kapacitetshöjande åtgärder.

  • NÄR PÅ DYGNET STARTAR DU?

    Om du väljer att marknadsföra och starta en kampanj vid exempelvis midnatt är det vissa faktorer du bör ha med dig. Om det uppstår problem är möjligheten att snabbt få hjälp av Askås begränsad under tider då ordinarie bemanning inte finns på plats. Nattetid körs dessutom eventuella automatiska exporter av data, backuper och liknande datahantering. Det är därmed inte optimalt att styra in besökare till sajten under dessa tider på dygnet.

  • SERVICE LEVEL AGREEMENT

    Tecknar du ett SLA-avtal kommer du ha tillgång till en jourhavande tekniker dygnet runt. En tjänst som kan bli särskilt värdefull under alla heta försäljningsperioder.

  • VÄSSA DIN KUNDSERVICE

    Black Friday ger möjligheter att locka helt nya kunder till din butik. Tänk igenom hur du kan leverera en bra kundupplevelse i alla led och därmed höja chansen att kunderna återkommer.

    Generellt brukar trafiktopparna ske mellan 18-22. Se över dina möjligheter att förlänga öppettider för kundservice under de perioder då flest kunder tar beslut och kan behöva assistans. Snabba svar och bra tillgänglighet kan vara det som gör att kunder väljer att handla av just dig.

  • SÄKRA DINA LEVERANSER

    Se till att dina partners är redo för en ökad försäljningsvolym. Du kanske behöver boka extra hämtningar med era transportörer för att säkerställa att dina paket går i väg i tid.

  • VAR SNABBFOTAD

    Självklart har du skapat en kampanj du tror på. Men var inte rädd för att spetsa till dina erbjudanden under kampanjens gång och ha koll på vad dina konkurrenter gör.

  • NÅ UT I BRUSET

    Du är såklart inte ensam om att försöka nå ut till kunderna under denna intensiva period. Extra viktigt blir då att spetsa till din copy på allt från ämnesraden i epost-utskicket som på din annons på Google eller sociala medier.

  • KOMMUNIKATION

    Planera och sprid ut kommunikationen i olika kanaler. Har du inte provat att skicka SMS till dina kunder är detta kanske rätt tillfälle. Detta kan ofta generera en stor mängd trafik till din site. Det kan därför vara bra att sprida ut kommunikationen över en längre period.

  • DRA LÄRDOMAR

    Kom ihåg att analysera årets upplaga av Black Friday och ta med dig erfarenheter och nya kunskaper till nästa år.

Askås förstärker bemanningen

Under hela Black Week-perioden har vi förstärkt bemanning på Supportavdelningen, med fokus på att hjälpa kunderna med ärenden kopplade till Black Week. Vi kommer göra vårt yttersta för att så snabbt som möjligt ta hand om inkomna supportärenden.

OBS. Om ni skickar mail till Askås skriv i ämnesraden att det handlar om Black Friday om så är fallet. Dessa supportärenden prioriteras.

Jour för SLA-kunder

Askås erbjuder möjlighet att komplettera med ett SLA (Service Level Agreement) som ger tillgång till vår jourpersonal via ett särskilt telefonnummer och e-postadress dygnet runt. Kunder som har SLA kan självklart använda sig av denna tjänst precis som vanligt inför och under Black Week och Black Friday-helgen.

Om du inte har SLA idag men är intresserad, vänd dig till din kundansvarige på ordinarie kontaktvägar, eller 0533-69 16 00 eller sales@askas.se.

Service Level Agreement

Skaffa tillgång till jourhavande supporttekniker 24 timmar om dygnet.

Jour för övriga kunder

Med anledning av Black Week kommer även kunder som inte har SLA att få viss tillgång till vår jourpersonal inför och under Black Week.

OBS! När ett ärende hanteras utanför kontorstid av vår jourpersonal faktureras ordinarie timkostnad för kväll och helg. Använd därför jouren när du verkligen behöver det.

Fredag 18 nov. 16.00 – 22.00
Lördag 19 nov. 09.00 – 22.00
Söndag 20 nov. 09.00 – 22.00
Torsdag 24 nov. 16.00 – 22.00
Fredag 25 nov. 16.00 – 22.00
Lördag 26 nov. 09.00 – 22.00
Söndag 27 nov. 09.00 – 22.00

Kontaktväg: Mail till support@askas.se

Tagga mailet: För att mailet ska skickas vidare till vår jourpersonal måste ordet ”BFJOUR” finnas med i ämnesraden. Exempel: "BFJOUR - Problem med vår sajt".

Mer läsning

Dags för Google Analytics 4

Dags för Google Analytics 4

1 juli 2023 stängs Googles analysplattform Universal Analytics. Därmed är det dags att uppgradera och komma igång med e-handelsspårning i Google Analytics 4.
Askås har stöd för ny prisinformation

Askås har stöd för ny prisinformation

1 september infördes nya regler i Sverige gällande prisinformation i samband med prissänkningar. Reglerna är en del av en uppdaterad konsumentlagstiftning i EU. Askås har utvecklat stöd i e-handelsplattformen som ger våra kunder möjlighet att leva upp till lagen.
Furry Friends levererar kvalitet för fyrbenta kunder

Furry Friends levererar kvalitet för fyrbenta kunder

– Askås är och har varit en superviktig partner för oss. Ni är alltid tillgängliga och vi känner en stor trygghet i att sajten alltid fungerar, säger August Gori som är försäljningschef på Furry Friends.