Sök

Furry Friends levererar kvalitet för fyrbenta kunder

– Askås är och har varit en superviktig partner för oss. Ni är alltid tillgängliga och vi känner en stor trygghet i att sajten alltid fungerar, säger August Gori som är försäljningschef på Furry Friends.

På tre år har Furry Friends gått från ambitiös startup till att vara Sveriges ledande prenumerationstjänst för högkvalitativt hundfoder. I dag finns närmare 10 000 aktiva kundabonnemang och Askås har levererat e-handelsplattform sedan början.

– Vi är supernöjda med vad vi har lyckats bygga upp tillsammans med Askås och den position vi har nått på marknaden, säger August Gori, medgrundare och försäljningsansvarig på Furry Friends. 

Det rullar på bra för Furry Friends för närvarande. Sedan lanseringen 2019 har verksamheten växt på alla fronter. 13 anställda finns i bolaget. 10 000 aktiva prenumeranter köper bolagets hundfoder till sina husdjur. 2021 landade omsättningen på knappt 20 miljoner och i år siktar försäljningschefen August Gori och hans kollegor på att dubbla omsättningen. 

– Det har varit en otrolig resa under den här korta tiden. I dag är vi Sveriges ledande prenumerationstjänst i det här segmentet och vi har lyckats bygga upp fantastiska relationer med våra kunder, säger August Gori. 

För medvetna kunder

Den grundläggande affärsidén med Furry Friends är att dra nytta av en ökad medvetenhet om kvalitet, om tillverkningsland och hur en produkt har tagits fram.

– Många tänker mer och mer på det vi själva konsumerar. När det gäller hundfoder har denna trend inte riktigt satt sig ännu och vi såg att det fanns ett tomrum och ett behov vi kunde fylla. 

Det första steget var att utveckla själva hundfodret och arbetet fram till en färdig produkt var minst sagt grundligt. Man undersökte så gott som alla konkurrerande foder på marknaden och denna kartläggning visade att 95 procent av alla produkter importerades från utlandet. I processen involverade Furry Friends veterinärer, näringsexperter och testpaneler för att verkligen ha underlag för att ta fram en optimal produkt.

– Vi nördade ner oss totalt och kom därmed fram till vad det var som saknades. Utifrån detta började vi bygga varumärket och vi tog fram ett foder vi själva ville servera till våra husdjur. Ett svensktillverkat foder, fritt från tillsatser och där varje ingrediens är livsmedelsklassad.

Vid sidan av hundfoder säljer Furry Friends i dag även bajspåsar, hundgodis och produkter för pälsvård. På Furryfriends.se möts kunderna av ett personligt anslag och en behaglig mix av produkter, informativa blogginlägg och användargenererat innehåll.

– Vi vill leverera en komplett upplevelse och mervärde utöver de faktiska produkterna vi säljer. Som kund hos oss får man tillgång till vår veterinär, man får nyhetsbrev med relevanta tips och vi har byggt upp en community där vi bland annat har 35 000 följare på Instagram, säger August Gori.

Samarbetet med Askås som leverantör och partner har sedan starten byggt på ett stort ömsesidigt förtroende och ett fortlöpande utvecklingsarbete av abonnemangsfunktionen och sajten som sådan.

– Askås är och har varit en superviktig partner för oss. Ni är alltid tillgängliga och vi känner en stor trygghet i att sajten alltid fungerar. Det är såklart otroligt viktigt att ha en e-handelsleverantör vi kan lita på när vi ska utveckla nya produkter och tjänster, säger August Gori.

I planen ligger helt nya produkter med i beräkningen, tandvård exempelvis. Sedan har bolaget även offensiva planer på att ta sig in på tjänstemarknaden och börja leverera ett tjänsteutbud för hundägare.

– Vi jobbar hela tiden på att hitta nya möjligheter och möta olika typer av behov som våra kunder har. Det är relationerna med våra kunder som verkligen bygger vårt bolagsvärde och vi vill bli en One stop shop med ett komplett utbud, säger August Gori.

Fortsättning följer således och Askås önskar lycka till i framtiden.

Stora bilden: Furry Friends grundare, Edward Ernstberger och August Gori.

"Det är roligt att vi fick förtroendet från start på den här expansiva resan. Furry Friends är innovativa och de vill hela tiden framåt. Som leverantör är det inspirerande att arbeta med en sådan kund."
Peter Dovlind, kundansvarig säljare Askås

Furry Friends använder

Valfritt utlämningsställe
Erbjud dina kunder ännu bättre service genom att låta dem själva välja var de vill hämta...
Kampanjmodul
I kampanjmodulen överblickar och hanterar du allt som rör kampanjer på ett effektivt och flexibelt s...
CHECKOUT
Klarna
Betalningar - PSP
Askås Subscription Manager
Fullfjädrad abonnemangsfunktionalitet för regelbunden leverans enligt givna intervall eller på fasta da...

Mer läsning

Snabbväxande Askås söker seniora utvecklare för frontend och backend

Snabbväxande Askås söker seniora utvecklare för frontend och backend

Askås har rekryterat offensivt under 2022 för att möta den fortsatt stora efterfrågan på bolagets e-handelsplattform och tillhörande tjänster. Nu lanseras ytterligare en rekryteringsrunda och den här gången söks seniora utvecklare för backend och frontend.
Från Tom Hope till ANI Who och Askås

Från Tom Hope till ANI Who och Askås

Han grundade Tom Hope för åtta år sedan och i dag leder han det nya bolaget ANI Who med Askås som e-handelsleverantör. "Samarbetet med Askås fungerar jättebra. Tillsammans har vi byggt en e-handel som är tekniskt hållbar på lång sikt och det känns tryggt", säger VD Tomaj Sangchi.
Tolv år av organisk tillväxt för Care of Carl

Tolv år av organisk tillväxt för Care of Carl

Tolv år har passerat sedan Care of Carl lanserades som bolag och e-handel. Sedan starten har Askås levererat e-handelsplattform och relaterade tjänster till Boråsföretaget som nu passerat 400 miljoner i omsättning. "Vi är väldigt nöjda med vårt samarbete med Askås och har varit under lång tid, säger Magnus Dahlén på Care of Carl.