Kockums Jernverks tar nästa steg – lanserar i Norge
Kockums Jernverk har nu tagit steget över gränsen och lanserat sin e-handel i Norge. Efter att allt fler norska kunder börjat handla via webbplatsen kändes tiden mogen för expansion.
– Vi hade redan en valutakonverterare på vår hemsida och märkte att allt fler norska kunder började handla. Dessutom har vi ett showroom i Norge, så det kändes som ett naturligt nästa steg i vår expansion, berättar Robert Turanji, marknadschef på Kockums Jernverk.
Det är nu sju år sedan Kockums Jernverk återupptod och lanserade e-handel tillsammans med Askås. Sedan dess har utvecklingen varit stabil och allt fler kunder i Sverige och utomlands har upptäckt bolagets emaljerade grytor, kvalitativa stekpannor och allt annat som ingår i sortimentet.
Expansion till Danmark, Tyskland och stora delar av Europa har varit en del i utvecklingen de senate åren. Nu har även vårt västra grannland fått en landspecifik e-handel. Detta i och med lansering av kockumsjernverk.no nyligen.
Noggranna förberedelser
Inför lanseringen i Norge gjorde Kockums Jernverk en grundlig marknadsundersökning och tog extern hjälp där det behövdes. Internt hade man ett nära samarbete där bland andra Julia Hilltorp skötte mycket gällande översättningar och arbetet med sajten.
– Vi började med att undersöka marknaden för att förstå hur vi bäst kan positionera oss och marknadsföra oss. Vi har haft kontakt med flera byråer, tagit extern hjälp inom vissa områden och haft ett bra samarbete internt. Framför allt har Julia haft ett stort ansvar för översättning och arbetet med hemsidan, säger Robert Turanji.
Askås har varit en viktig partner i arbetet med att tekniska delarna av projektet.
– Ni har varit ett viktigt stöd gällande e-handeln, medan jag främst har ansvarat för bolagsregistreringen och den ekonomiska delen, säger Robert.
Tull, moms och logistik
Att gå in på en marknad utanför EU innebär praktiska utmaningar. Robert och hans kollegor har varit ödmjuka och hela tiden förstått vikten av att ta extern hjälp och rådgivning av experter. Företaget hade möten med flera stora transportörer gällande import och leveranser. Man har också upprättat en filial i Norge med hjälp av specialister.
– Även om man tror att man kan lösa det mesta själv sparar man ofta både tid och pengar på att ta in rätt kompetens från början.
Fördelarna med att ha en filial och ett bolag i Norge är flera. De norska konsumenterna slipper tullavgifter och importmoms eftersom norsk moms tas ut direkt i kassan. Momshanteringen underlättas generellt och redovisningen blir smidigare.
– Dessutom blir det enklare med returer. De norska kunderna returnerar till en norsk adress via en 3PL-partner och speditören deklarerar försändelsen som "returned goods", för att undvika ny tull och moms. Att vi har en norsk filial innebär att vi skapar en övergripande trovärdighet och att de norska kunderna känner en större trygghet.
Kockums Jernverk är optimistiska inför framtiden. Man ser potential att Norge kan bli näst största marknad och att norska kunder, likt svenskar, uppskattar närproducerade och naturliga produkter. Hur och om norska kunders förväntningar kommer att skilja sig från svenska återstår att se, men företaget följer kundfeedback noga efter lanseringen.
– Vi kommer hela tiden utvärdera vad de norska kunderna har för krav och önskemål. Men vi har höga förväntningar och tror på marknaden. Vår målsättning är att etablera oss som ett riktigt starkt köksvarumärke i Norge, säger Robert Turanji.
Askås roll – trygg teknik i grunden
Askås har lång erfarenhet av att hjälpa e-handlare att växa internationellt, både inom och utanför EU. Genom stöd för lokala valutor, språk och fraktvillkor kan företag som Kockums Jernverk lansera på nya marknader och känna sig trygga i att funktioner och teknik fungerar.
Peter Dovlind är sälj- och marknadschef på Askås och han lyfter fram bred kompetens när det gäller etablering på nya marknader över hela världen.
– Vi har lång erfarenhet av att hjälpa e-handlare att växa internationellt. Genom stöd för lokala valutor, landspecifika momssater, språk och fraktvillkor kan företag som Kockums Jernverk lansera på nya marknader med en stabil plattform som grund. Vårt mål är alltid att stötta våra kunder i varje steg av deras tillväxtresa och vi ser fram emot att följa Kockums fortsatta utveckling i Norge, säger Peter Dovlind.
Tips — Expansion till Norge
Gör marknadsundersökning. Förstå målgrupp, konkurrens och efterfrågan innan lansering.
Sätt upp bolag/filial. Norska kunder slipper importmoms och tull. Returhantering förenklas.
Kontakta fraktbolag. Prata med olika fraktbolag och hitta den bästa lösningen för tull och leverans.
Använd expertis. Anlita byråer och rådgivare som kan norska regelverk och marknadspraxis.
Leveranstider & förväntningar. Kommunicera realistiska leveranstider och följ upp kundfeedback.
Översätt och lokalanpassa. Använd norska uttryck och rätt språk för ökad trovärdighet.


