Furry Family – abonnemangssuccé med hjärta för hundar
Furry Family har etablerat sig som Sveriges ledande prenumerationstjänst för hundfoder. Med tiotusentals lojala kunder och ett växande sortiment kombinerar företaget kvalitet, service och en stark community. Med teknik och e-handelsplattform från Askås kan Furry Family växa med trygghet och fokusera på kundupplevelsen.
– Vi har alltid kunnat lita på Askås som partner. Deras stabila plattform och nära support gör att vi kan växa snabbt utan att behöva oroa oss för tekniska hinder, säger August Gori, VD på Furry Family.
Ända sedan starten 2019 har grunden för Furry Family varit att erbjuda högkvalitativt, svensktillverkat hundfoder och att leverera det på ett enkelt och bekvämt sätt via abonnemang. Under senare år har företaget genomgått en strategisk förflyttning. Efter en period av snabb tillväxt har fokus riktats mot lönsamhet, stabilitet och förbättrade kundflöden.
– De senaste två åren har fokus varit att hitta lönsamhet snarare än att jaga tillväxt. Vi har byggt om i teamet och gått ner på detaljnivå i vår data, med målet att behålla kunder och hitta billigare sätt att få in nya.
Effekterna syns tydligt, färre kunder avslutar sina abonnemang, kunderna ger snabbare ROI och marginalerna är stabilare. Förra året visade en tillväxt på över 18 procent jämfört med föregående år och målsättningen för 2025 är att nå 25 procent tillväxt.
Abonnemanget i centrum
Prenumerationerna är navet i verksamheten och står för omkring 85 procent av intäkterna. Modellen bygger på flexibilitet för kunden, på personlig service och långsiktiga relationer. Onboarding, foderrådgivning och en aktiv community är viktiga komponenter för att se till att kundnöjdheten alltid är i fokus.
– Vi har alltid sett prenumeration som en service, inte något du ska binda upp kunden i. Prenumererar du hos oss ska du ha bäst pris, bäst service och en personlig relation.
Furry Family jobbar aktivt med onboarding där nykundens första period är viktig. Personlig foderrådgivning, digitalt eller via telefon, säkerställer att hunden får rätt foder från start, vilket ökar chansen att kunden stannar kvar som prenumerant.
– Vi är besatta av att att ligga nära kunderna, att alltid utvärdera vår onboarding och skapa mervärde för våra prenumeranter. Vill du prata med oss finns vi där. I en värld där mycket blir automatiserat tror vi på värdet av mänsklig kontakt. Jag själv kan bli vansinnig på en dålig chattbot och vill bara prata med en riktig människa, säger August Gori.
Teknik och partnerskap
En stabil teknisk plattform har varit en avgörande framgångsfaktor. Furry Family har jobbat med Askås sedan starten för att hantera abonnemang, kundrelationerna och produktflöden – en lösning som kombinerar skalbarhet med flexibilitet.
– Det bästa med Askås är kombinationen av stabilitet och flexibilitet. Vi har växt snabbt och behöver ett system som klarar det både tekniskt och affärsmässigt. Vi uppskattar att Askås team är nära till hands, vi har alltid kunnat lyfta luren och prata med någon som förstår både vår affär och våra behov, säger August Gori.
Askås Shopping Assistant är en funktion som ger möjlighet för Furry Familys rådgivare att i dialog med kunden skapa den optimala varukorgen och abonemang som sedan med en knapptryckning kan skickas till kunden via epost/sms. Kunden kan sedan känns sig trygg att det som köps är rätt för hunden som ska äta fodret.
– Shopping Assistant är själva navet i vår foderrådgivning. Kunder kan kontakta oss via telefon och vi kan bygga individuellt anpassade varukorgar efter varje hunds behov.
Stark community
Communitybyggande via sociala kanaler har gett Furry Family en stark kundbas. Företaget har över 40 000 följare och delar innehåll, erfarenheter och kundfeedback, något som skapar engagemang och ger värdefulla insikter.
– Vi får enormt mycket kärlek från våra kunder. Det är deras feedback och bilder på nöjda hundar som driver oss framåt. Det känns fantastiskt att vi får vara en del av deras vardag.
Med en bevisad förmåga att kombinera tillväxt och lönsamhet ser Furry Family ljust på framtiden. Planen är att skala upp med fokus på kvalitet och kundupplevelse – ett mål som både ledningen och teamet är tydligt inställda på att nå.
– Vi har nu bevisat att vi kan växa och samtidigt vara lönsamma. Nu handlar det om att växa snabbare men med samma fokus på kvalitet och kundupplevelse. Vi ser mycket fram emot 2026.
"Det är kul att vi har varit med på deras resa sedan starten. Furry Family är oerhört drivna, de har unika produkter och ett framgångsrikt koncept som skiljer sig från den stora massan inom e-handel."
Peter Dovlind, marknadschef Askås



