Sök

Från Tom Hope till ANI Who och Askås

Han grundade Tom Hope för åtta år sedan och i dag leder han det nya bolaget ANI Who med Askås som e-handelsleverantör. "Samarbetet med Askås fungerar jättebra. Tillsammans har vi byggt en e-handel som är tekniskt hållbar på lång sikt och det känns tryggt", säger VD Tomaj Sangchi.

Nya utmaningar och möjligheter för Tomaj Sangchi

Åtta år har gått sedan Tomaj Sangchi grundade Tom Hope. Försäljningen av trendiga, handgjorda ankararmband tog fart omedelbart och Tom Hope blev snabbt ett lönsamt och globalt mångmiljonbolag. Kvalitativa armband och smycken är i högsta grad fortsatt i fokus för Tomaj. Nu är han VD och driver bolaget ANI Who tillsammans med Bianca Ingrosso, Lovisa Worge och gänget bakom CAIA Cosmetics. 

Rätt produkter, god timing och lyckosam organisk marknadsföring. När Tom Hope började sälja sina armband med ankarspännen 2014 samverkade dessa faktorer på ett till synes optimalt sätt. 

– Vi var väldigt transparenta och visade upp vad vi gjorde bakom kulisserna. Våra följare och kunder fick se vår utvecklingsprocess och detta var en av orsakerna till att det tog fart snabbt när vi började sälja 2014, säger grundaren Tomaj Sangchi. 

Inledningsvis var marknadsplatsen Etsy säljkanal. 40 000 kronor i försäljning första månaden dubblades sedan månad för månad. Den från början småskaliga satsningen blev snabbt ett heltidsjobb för Tomaj och hans kollegor. Det första hela försäljningsåret nåddes 10 miljoner i omsättning och året därefter, 2016, sålde bolaget för 74 miljoner kronor. 

– Vi hade en fantastisk utveckling och det var en otroligt rolig och lärorik tid såklart. Vi lanserade vår första riktiga e-handel 2015 och då med Shopify som plattform. 

Redan under Tom Hope-åren var Askås en e-handelsleverantör som fanns på Tomaj Sangchis radar. 2018 kom han sedan i kontakt med och lärde känna Mikael Snabb och Jesper Matsch, medgrundare till CAIA Cosmetics som lanserades på Askås E-handelsplattform hösten samma år. 

– Så småningom fick jag se hur CAIA:s sajt levererade och jag minns att jag aldrig tidigare hade sett så bra siffror när det gäller prestanda. 

Sommaren 2021 sålde Tomaj Sangchi sina andelar i Tom Hope och därmed inleddes ett nytt kapitel. Sedan dess har det nämligen varit fullt fokus på ANI Who och e-handeln Ani-Jewels. 

– Jag fortsatte att ha kontakt med Mikael och Jesper under åren. När Tom Hope-försäljningen blev klar ringde Micke upp mig och detta samtal blev början på det som i dag är ANI Who. 

Redan innan dess hade de goda vännerna Bianca Ingrosso och Lovisa Worge diskuterat möjligheterna att starta ett bolag ihop. I augusti 2021 axlade Tomaj rollen som VD och diskussionerna om vad bolaget skulle sälja för produkter och vad bolaget och e-handeln skulle heta inleddes. 

– När vi väl hade beslutat att göra något tillsammans enades vi snabbt om att satsa på smycken. Sedan gjorde vi en ordentlig bedömning när det gäller e-handelsleverantör och la allt i vågskålen. Med det själv jag visste om Askås tillsammans med Jespers och Mickes rekommendationer var det till slut självklart vad vi skulle välja för plattform, säger Tomaj. 

"Samarbetet med Askås fungerar jättebra"

I början av maj lanserades Ani-Jewels på fem olika språk. Lanseringsdagen flöt på smidigt och stabilt och sedan dess har responsen varit riktigt god från kunderna. 

– Samarbetet med Askås fungerar jättebra. Ni har förstått våra behov och hela tiden guidat oss rätt. Tillsammans har vi byggt en e-handel som är tekniskt hållbar på lång sikt och det känns tryggt. Mottagandet som e-handeln och våra produkter fått från kunderna är vi jättenöjda med. 

Tomaj Sangchi lyfter fram de grundläggande värden som finns i det nya bolaget. Värden som inte handlar om att sälja så mycket som möjligt så snabbt som möjligt. 

– För ANI är det inte våra finansiella mål som styr – våra smycken och relationen med kunderna är viktigast. Visionen är släppa nya produkter som verkligen uppskattas. Att människor både vill köpa våra smycken till sig själv men också ge bort som gåvor vid speciella tillfällen. 

Som e-handelsleverantör tackar Askås för förtroendet och önskar lycka till på den fortsatta resan.

Ani-Jewels använder

Multi Market Manager
Med Askås Multi Market Manager (MMM) kan du öppna din e-handel för nya marknader och nya språk.
Nytt i Askås
Askås Content Editor
Kraftfull och flexibel drag and drop-funktion för att bygga startsidor, landningssidor och nyhetsbrev.
Askås Cookie Manager
Inbyggd funktion för kundvänlig och flexibel cookiehantering.
Riktade utskick
Askås Marketing Automation
Askås Marketing Automation är ett mångsidigt CRM-system för automatiserade utskick.

Mer läsning

Askås utvecklar stöd för ny prisinformation

Askås utvecklar stöd för ny prisinformation

1 september införs nya regler i Sverige gällande prisinformation i samband med prissänkningar. Reglerna är en del av en uppdaterad konsumentlagstiftning i EU. Askås har utvecklat stöd i e-handelsplattformen som ger våra kunder möjlighet att leva upp till lagen.
Tolv år av organisk tillväxt för Care of Carl

Tolv år av organisk tillväxt för Care of Carl

Tolv år har passerat sedan Care of Carl lanserades som bolag och e-handel. Sedan starten har Askås levererat e-handelsplattform och relaterade tjänster till Boråsföretaget som nu passerat 400 miljoner i omsättning. "Vi är väldigt nöjda med vårt samarbete med Askås och har varit under lång tid, säger Magnus Dahlén på Care of Carl.
Ny glittrande satsning med Bianca Ingrosso

Ny glittrande satsning med Bianca Ingrosso

Torsdag 5 maj, 08.00, öppnades de digitala dörrarna till Ani Jewels. Vännerna och entreprenörerna Bianca Ingrosso och Lovisa Worge fick därmed se sin gemensamma vision bli verklighet. Precis som när CAIA Cosmetics lanserades hösten 2018 har Askås fått förtroendet att leverera e-handelsplattformen.