Sök

Askås fortsätter expandera

Första halvåret 2019 går till historien för e-handelsleverantören Askås. Inflödet av nya kunder, omsättning och antalet nyanställningar slår alla rekord. – Hittills har 2019 överträffat alla förväntningar, säger Peter Smersfeldt.

Med en uttalad ambition att vara en ledande e-handelsleverantör på en global marknad har utvecklingen för Askås varit intensiv och positiv de senaste åren.

 – Hittills har 2019 överträffat alla förväntningar, säger marknadschefen Peter Smersfeldt.

Under det första halvåret 2019 har drygt 20 nya e-handlare valt Askås som leverantör. Det handlar både om helt nystartade företag och etablerade e-handlare som valt att flytta från en annan e-handelslösning.

 Omfattande utvecklingsprojekt gällande funktionalitet och design drivs ständigt för och tillsammans med Askås befintliga kunder.

– E-handelsbranschen accelererar och växer från månad till månad och år till år och vi känner verkligen av detta. De första sex månaderna i år överträffar såväl fjolåret och budget försäljningsmässigt, säger Peter Smersfeldt.

 En given utmaning kopplat till snabb expansion är det ständiga behovet att hitta och rekrytera kompetent personal. Under senare delen av våren har denna utmaning kunnat mötas på ett bra sätt av Askås.

Sex rekryteringar har gjorts, fyra nya medarbetare har redan påbörjat sina anställningar och ytterligare två börjar i augusti.

– Det är helt avgörande för oss att vara en attraktiv arbetsgivare för att kunna fortsätta växa. Mot den bakgrunden känns det riktigt kul att vi har lyckats så bra med vårt rekryteringsarbete i år.

Fortsatt rekrytering

Arbetet med att förstärka på personalsidan kommer fortsätta även framöver. Den genomförda rekryteringen har adderat projektledare och utvecklare till såväl backend- som frontendavdelningen.

Support och marknadsavdelningen kommer fyllas på till hösten och det kan bli aktuellt med ytterligare nyrekryteringar på utvecklingssidan.

– Vi kan inte slå oss till ro. Nya kunder kommer till kontinuerligt och våra befintliga kunder vill hela tiden framåt. Samtidigt behöver vi lägga mer och mer resurser på vår interna produktutveckling och detta sammantaget ställer höga men också inspirerande krav på oss som leverantör.

Till hösten är det dessutom dags för en ny upplaga av Askås E-handelsdag. 2017 arrangerades e-handelsdagen senast och nu bjuder Askås in kunder och andra intresserade till ett event där leverantörer, e-handlare och branschfolk i stort möts i Medborgarhuset i Säffle.

Ett fullmatat föreläsningsprogram avslutas av den tidigare finansministern Anders Borg. Efter en dag fylld av möten och givande samtal väntar sedan en kväll med god mat och underhållning av den alltmer populära sånggruppen Solala.

– Huvudsyftet med Askås E-handelsdag är att ge våra kunder en möjlighet att hämta in ny kunskap och få inspiration från föreläsare, utställare och andra e-handlare. Vi tycker att vi har sytt ihop ett riktigt fint program det här året, säger Peter Smersfeldt.

 

Fakta Askås

Askås levererar en av marknadens mest flexibla och kraftfulla plattformar för e-handel.

Omkring 300 e-handlare är kunder till Askås. Däribland flera marknadsledande företag i sina respektive branscher.

Desenio, Skincity, CAIA Cosmetics, Proteinbolaget, Care of Carl är några exempel.

Askås har 46 anställda. Merparten jobbar på Huvudkontoret i Säffle och resterande vid kontoret i Karlstad.

Bildtext stora bilden:

Karl Edvardsson, Erik Öster, Caroline Lindström och Anders Berntsson har anställts under våren. Här tillsammans med marknadschefen Peter Smersfeldt.