Sök

Utmanande och framgångsrikt år för Proteinbolaget

Proteinbolaget kan lägga ytterligare ett framgångsrikt år till handlingarna. Sedan 2014 har e-handel drivits med Askås som leverantör. – Det vi framför allt gillar med Askås är passionen för e-handel och engagemanget ni har för era kunder, säger Mårten Åkeson, VD på Proteinbolaget.

Det har varit ett händelserikt, utmanande och framför allt framgångsrikt år för Askås mångåriga kund Proteinbolaget. När året snart summeras kan en tillväxt på 20 procent räknas in. 

– Med tanke på allt som hänt under året är vi väldigt nöjda och vi tror på fortsatt tillväxt under 2023, säger Mårten Åkeson, VD på Proteinbolaget. 

Karlskogabaserade Proteinbolaget firade tio år som bolag under året. Det var nämligen i februari 2012 som kompisarna Mårten Åkeson och Adam Gillberg grundade det som i dag är ett 100-miljonersbolag med en marknadsledande position gällande kosttillskott och andra träningsrelaterade produkter.

Med 2022 i backspegeln kan Mårten Åkeson konstatera att tillväxtresan fortsätter. I samma backspegel finns dock händelser både i omvärlden och internt i bolaget som gjort året speciellt och utmanande.

– Vi gick in i 2022 med höga förväntningar och vi var liksom många andra lite boostade av pandemin. Q1 började riktigt bra men sedan lade sig effekterna av pandemin alltmer och samtidigt bröt kriget ut i Ukraina, säger Mårten.

Mer eller mindre över en natt märkte Proteinbolaget av en förändring. Konkurrensen från dagligvaruhandeln ökade igen och det blev svårare att bedriva en kontrollerad och lönsam försäljning av produkter från externa leverantörer.

– Vi har generellt varit duktiga på att anpassa oss till rådande förutsättningar och i det här läget behövde vi genomföra en del finjusteringar för att kunna hålla i vår tillväxt.


Profilering av GAAM

En given åtgärd blev en ännu tydligare profilering av de egna produkterna under det alltmer etablerade varumärket GAAM.

– Det egna varumärket har vi såklart väldigt bra kontroll på och i läget som rådde var det naturligt att lägga ännu mer fokus där. Sedan innebär inte detta att vi kommer släppa de externa varumärkena, inte alls. Våra kunder vill ha ett brett och heltäckande sortiment.

Under stora interna händelser under året kan vi sortera in dels ett byte till ett nytt affärssystem som togs i bruk innan sommaren. Dessförinnan, redan runt årsskiftet, flyttade bolaget in i helt nya lagerlokaler. Mycket har hänt under 2022 med andra ord.

I Proteinbolagets summering av året ryms även ytterligare en utnämning till Gasellföretag av Dagens Industri. Dessutom en helt fantastisk Black Week. Nytt rekord för en enskild dag under Black Friday med 2,5 miljoner kronor under 24 timmar.

– Det är vår bästa säljperiod någonsin, varje dag under hela Black Week sålde vi för mer än under 2021. Vi hade absolut trott på tillväxt, delvis med tanken på inflationen. Men vi hade inte räknat med en sådan ordertillväxt så det känns riktigt kul.

"Askås har passion för e-handel"

Ända sedan starten för mer än tio år sedan har Mårten, Adam och deras växande antal kollegor aktivt och långsiktigt jobbat för att stärka varumärket och vårda sina kundrelationer.

Askås har varit med som leverantör sedan 2014 och samarbetet utgörs av kontinuerlig kontakt gällande enklare ärenden men också större projekt gällande funktion, design och lanseringar på nya marknader.

– Askås är ju vår huvudsakliga försäljningskanal och under alla år har vi haft ett tajt och bra samarbete. Vi vill ständigt utveckla vår sajt, ta fram ny funktionalitet och förbättra kundupplevelsen. Det vi framför allt gillar med Askås är deras passion för e-handel och engagemanget dom har för sina kunder.

Proteinbolaget var en av Askås kunder som tidigt uppgraderade till Enterprise-versionen av e-handelsplattformen.

– Enterprise har gett oss en större verktygslåda när det gäller hur vi kan jobba med sajten. Prestandan har förbättrats och sökfunktionen gör att våra kunder smidigt hittar de till de produkter som de söker, säger Mårten Åkeson.

Som leverantör vill vi såklart tacka Proteinbolaget för förtroendet och önska stort lycka till under 2023.

Mer läsning

Askås nyhetskrönika 2022

Askås nyhetskrönika 2022

Vi summerar återigen det gångna nyhetsåret här på Askås. Ett år fyllt av lyckade projekt, Askås e-handelsdag, priser, nya medarbetare och tillväxt för oss och våra kunder.