Sök

Nå kunderna med Askås och CDON

Kopplingen mellan Askås och CDON Marketplace gör att du snabbt och enkelt kan nå miljontals nya kunder och testa dina produkter på övriga nordiska marknader.
CDON Marketplace

Sälj dina produkter på CDON Marketplace och nå ut till miljontals nya kunder. Kopplingen mellan Askås och CDON Marketplace gör att du snabbt och enkelt kan ladda upp produkter du vill sälja direkt från Askås WebbAdmin.

2014 öppnade CDON upp för externa handlare att marknadsföra och sälja sina produkter på sajten. CDON Marketplace var därmed född och de inledande åren var tillväxten för marknadsplatsen relativt blygsam. Den svenska e-handelsmarknaden var och är än idag inte alls lika dominerad av stora marknadsplatser som exempelvis USA och England.

Men de senaste åren har det börjat röra på sig ordentligt. CDON själva håller på att ställa om fokus mot att bli mer av en renodlad marknadsplats utan egen försäljning.

– I dag har vi över 1700 anslutna handlare. En av våra främsta styrkor är att vi helhjärtat fokuserar på handlarna. Det är deras försäljning som är viktigast och vi ska inte vara en konkurrent, säger Matilda Svensson, Partner Manager på CDON Marketplace (stora bilden).

Matilda lyfter fram erfarenhet och väl etablerad branschkännedom som andra värden som anslutna handlare kan dra nytta av.

– Alla handlare får en egen CDON Account Manager som stöttar och kommer med råd. Det finns massor av kompetens i vår organisation inom e-handel och retail generellt, säger Matilda.

Samtidigt flaggar hon för att marknadsplatsen inte bör ses som ett självspelande piano. Det krävs engagemang och rätt beslut baserade på fortlöpande analyser av marknaden, konkurrensen och slutkonsumentens önskemål.

– Ja, självklart är det viktigt att handlaren också engagerar sig. Vi uppmuntrar en nära relation mellan handlarna och CDON Account Managers eftersom det är mycket fördelaktigt att jobba tillsammans för att skapa förståelse för vilka kampanjer och produkter som fungerar bäst, säger Matilda.

Test av nya marknader

Ett sätt att skapa tillväxt som e-handlare är att expandera till nya marknader. Askås har många kunder som utnyttjat de smidiga lösningar som finns i e-handelsplattformen till geografisk expansion. Desenio, ICANIWILL och CAIA Cosmetics är bara några exempel.

Om man ändå känner sig osäker inför beslutet att ta klivet utanför Sveriges gränser kan CDON Marketplace vara ett bra första steg för att känna på marknaden i våra närmsta grannländer Norge, Danmark och Finland.

– Vissa kanske tycker att det är stort steg att gå in på nya marknader. Vi erbjuder ett smidigt sätt att testa sina produkter och snabbt anpassa sig, eftersom vi delar med oss av våra data och insikter. Märker man att en produkt går bra i Danmark men inte i Norge är det enkelt att agera utifrån det, fortsätter Matilda.

Generellt erbjuder CDON Marketplace en flexibel affärsmodell som gör att det är enkelt att komma igång. Provisionsbaserad försäljning med en låg fast månadskostnad samt generösa regler gällande omfattning, antalet produkter och avtalstider.

– Vill man som e-handlare göra ett försök att hitta nya kunder, testa marknadsplatsen som säljkanal och nyttja det faktum att vi har 2,3 miljoner kunder, så kan man göra det på det sätt man önskar som handlare. Vi har inga riktlinjer om hur många eller hur få produkter en handlare måste sälja. Dessutom har vi inte heller någon bindningstid, fortsätter Matilda.

Sammanfattningsvis vill Matilda Svensson lyfta fram CDON Marketplace som ett framgångsrikt komplement till e-handlarnas egna sajter. Att marknadsplatsen, rätt hanterad, kan bli en kanal med många fördelar och få om ens några risker.

– Om en e-handlare känner att de har ett sortiment med produkter som skulle kunna passa på en marknadsplats tycker jag absolut att man ska testa oss för att kunna nå nya kunder och även få ökad exponering via CDONs marknadsföring. Vi gör allt för att handlarna ska känna sig trygga och väl omhändertagna, säger Matilda Svensson. 

Peter Smersfeldt

"Vi vill ge våra kunder en mängd olika vägar till framgång och vår egen plattform är såklart vårt huvudsakliga fokus. Men att ha rätt integrationer till externa partners blir allt viktigare. CDON Marketplace ser vi som en jättebra kanal för att kunna sälja till målgrupper du har svårt att nå på egen hand."

Peter Smersfeldt
Marknadschef Askås

▶ Tre tips för framgång
på CDON Marketplace

Lägg ner jobbet. Var aktiv, analysera vilka produkter och kampanjer som fungerar bäst.

Ta hjälp. Dra nytta av den kompetens som din Account Manager besitter.

Testa nya marknader. CDON Marketplace är en smidig väg för att testa en eller flera produkter på en ny nordisk marknad.

Mer om Askås och CDON


 Mer om Askås e-handelslösningar