Sök

Klarna och Askås vill leda utvecklingen

Betalningsleverantören Klarna gör sina betalningsvillkor mer kundvänliga. Via Askås får du tillgång till Klarnas mångsidiga utbud av produkter och tjänster.

Att slippa lämna ut kortuppgifter online, få hem produkten först och sedan betala med faktura. Detta var grundidén i ett studentprojekt på Handelshögskolan 2005. Projektet blev startpunkten för det som i dag är Klarna. En ledande aktör inom betalningar i Skandinavien, Europa och världen.

Via Askås e-handelsplattform får du tillgång till Klarnas mångsidiga utbud av produkter och tjänster.

E-handelsmarknaden i Sverige har genomgått en enorm utveckling de senaste 15 åren. Skälen till den branta tillväxtkurvan är såklart flera. Digitaliseringen i stort, den ökade användning av smartphones och Black Fridays etablering som den enskilt starkaste shoppinghelgen under året är några exempel.

Sedan har självklart betalningslösningarna i sig haft stor betydelse och att Klarna varit en kraftfull motor i den accelererande tillväxtresan är det knappast någon som förnekar. Den initiala affärsidén med fakturabetalning efter leverans var om inte revolutionerande så åtminstone rejält nytänkande.

På den tiden var kortbetalningar dominerande online och många i branschen såg inte vare sig möjligheterna eller behoven av en grundläggande förändring.

Vill leda utvecklingen

Jens Lindbladh är Partner Manager på Klarna med ansvar för den svenska marknaden. Han drar en koppling mellan Klarnas ursprung och den alltjämt rådande inställningen att hela tiden vilja ligga längst fram.

– Det har aldrig varit Klarnas modell att följa efter och göra som alla andra och detta tankesätt har funnits med sedan starten. I dag har vi dessutom nått en position då vi verkligen kan leda utvecklingen och bidra till förändring, säger han.

Askås och Klarna integration

Jens Lindbladh och Charlotte Wahlgren jobbar med partnersskap på den svenska marknaden.

Att ha en marknadsledande position innebär även ansvar. Vad är det för betalningslösningar man erbjuder och vad får dessa för konsekvenser för samhället i stort, för konsumenterna och därmed även för Klarna som bolag?

Dessa frågeställningar har legat till grund för den stora förändring Klarna nu genomför. Det handlar om nya villkor som gynnar slutkunderna, både före och efter genomfört köp.

Konsumenterna får längre tid på sig att betala fakturor och fler påminnelser innan påminnelseavgift läggs på. När det gäller delbetalningar har liknande kundvänliga villkor tagits i bruk. Inga extra avgifter utöver ränta och avgiften för sen delbetalning sänks kraftigt. (Se faktaruta)

Med produktförändringarna lägger vi till ytterligare dimensioner till vad Klarna står för. Att vi står för säkerhet och smidighet är välkänt. En ny “Sustainability badge” i kassan gör det tydligt att vi även prioriterar rättvisa och transparenta betalningar, säger Jens Lindbladh.

"En betydande del av våra kunder vill använda sig av Klarna och för oss som e-handelsplattformsbolag är det självklart att kunna leverera integrationer till deras olika produkter"
Jonas Askås

Jonas Askås, VD

För Askås har Klarna ända sedan bolaget dök upp på marknaden varit ett självklart och gynnsamt partnerskap. Att tillsammans kunna erbjuda betalningslösningar slutkonsumenterna gillar har absolut varit framgångsrikt för alla inblandade. Synsättet från Klarnas håll är detsamma.

– Askås är en av Klarnas viktigaste partners på den svenska e-handelsmarknaden. Tillsammans har vi en mängd duktiga kunder, allt ifrån mindre e-handlare till riktiga framgångssagor som Proteinbolaget, Sportfiskeprylar och Desenio, säger Jens Lindbladh.

Värmland en styrka

Att jobba med en leverantör som rent geografiskt befinner sig lite ”avsides” ser inte Jens Lindbladh och Klarna som ett problem, snarare tvärtom. Det viktiga är den personliga kontakten, att tekniken fungerar och att det gemensamma erbjudandet attraherar e-handlare.

– Vissa kanske tycker att det borde vara en nackdel att en partner och leverantör finns i Värmland. Jag ser det precis tvärtom, det är häftigt att Askås har kvar sin värmländska identitet och att man har så hängiven och duktig personal. Jag har haft samma kontaktpersoner under alla mina år på Klarna, säger Jens Lindbladh.

Askås VD Jonas Askås minns tillbaka till tiden då Klarna, först under namnet Kreditor, seglade upp på den svenska e-handelsmarknaden. Tidigt stod det klart att man var en aktör att räkna med då man levererade en smart paketering av attraktiva sätt att betala.

– Vi har arbetat tillsammans med Klarna sedan starten. Redan 2010 utvecklade vi tillsammans det första konceptet kring Snabbkassa, vilket Klarna vidareutvecklade och under 2012 lanserade som Klarna Checkout.

KCO blev så småningom ett givet val för många e-handlare och i flera avseenden förbättrades betalningsupplevelsen online.

– Klarna förändrade e-handelsbranschen i grunden när de gjorde sitt intåg på marknaden. Först med ”fakturabetalning efter köp” och sedan med Checkout. En betydande del av våra kunder vill använda sig av Klarna och för oss som e-handelsplattformsbolag är det självklart att kunna leverera integrationer till deras olika produkter, säger Jonas Askås.

Askås Integration: Läs mer om Klarnas produktbud

FAKTA - Klarnas nya betalningsvillkor

14 dagars faktura blir 30 dagar. Mer tid för konsumenten att betala i tid.

Bort med orimliga avgifter. Startavgifter och administrationsavgifter försvinner helt på finansieringsprodukter.

Bort med krediter utan slutdatum. Revolverande krediter ersätts med fasta delbetalningar, betala senare-faktura och andra sätt som tidsbestämmer betalningen.

Fler vänliga påminnelser. Fler, oftare och på fler platser så att så få som möjligt missar en betalning.