Sök

Haupt Lakrits vill göra världen lite roligare

Haupt Lakrits firar nästa år tio år som bolag. E-handeln körs på Askås E-handelsplattform sedan hösten 2022. Ta del av deras story och samarbetet med oss på Askås.

Det började med en resa till Island 2013. Christian Haupt förälskade sig då i kombinationen lakrits och choklad. I dag, tio år senare, är Haupt Lakrits ett uppskattat, starkt och välkänt varumärke. E-handeln lakrits.se körs med Askås e-handelsplattform som ”motor”.

Det ligger mycket passion, experimentlusta och oräddhet bakom Haupt Lakrits och den resa som bolaget har gjort under den senaste tioårsperioden. Det var alltså på Island som Christian Haupt fick smak på kombinationen lakrits och choklad. Direkt började affärshjärnan och kreativiteten arbeta.

– Jag har drivit en mängd olika företag och suttit med i styrelser. Men jag kände ett behov av att starta något nytt som låg riktigt nära hjärtat. Så efter resan till Island kontaktade jag Rasmus Ragnarsson som är i dag är vd och sedan körde vi i gång, berättar Christian.

Sedan tidigare hade Christian erfarenhet av att tillverka choklad. Lakrits var dock något helt nytt – inte minst i kombination med choklad. Men att bryta ny mark i en ny bransch var inget som avskräckte, tvärtom.

– För mig finns det inget som är så tråkigt som fullständig kontroll. Jag älskar när det finns osäkerhetsmoment du måste hantera och förhålla dig till.

Detta förhållningssätt är en av bolagets styrkor, menar Christian. Dom var och är ”fria i tanken”. Ett förhållningssätt som tydliggjordes tidigt när dom fick besök av en leverantör med branscherfarenhet och kunskap om hur man bästa dragerar, det vill säga förser lakritsen med ett hölje av choklad.

– Så där kunde man ju inte göra tyckte han. Men i slutändan var det han som lärde sig något nytt och att det visst gick att göra på vårt sätt. Vi jobbar med hjärtat och försöker göra världen lite roligare, säger Christian.

Backar vi tillbaka till Corona-pandmin hittar vi ytterligare exempel på hur Haupt Lakrits tankesätt och bolagskultur gav resultat. På den tiden låg näst intill all försäljning i den fysiska handeln där omsättningen tvärbromsade under 2020.

– Vi tappade 85 procent av omsättningen när Covid slog till 2020. En följd av detta blev att vi behövde tänka nytt. Vi förenklade våra produkter och sänkte priserna. Genom denna omställning fick vi fart på försäljningen online.

E-handelns del av den totala omsättningen gick från 10 till 50 procent. 2021 tog den utvecklingen fart ännu mer med en total försäljningsökning på 100 procent. Storsäljaren i sortimentet är Svenskjävlar! som marknadsförs som världens saltaste lakrits. I dag är Haupt Lakrits ett varumärke och bolag lika starkt förankrat i den fysiska butiksvärlden som i e-handeln. 

 

Flytt till Askås e-handelsplattform

Hösten 2022 lanserades lakrits.se på Askås e-handelsplattform. Man hade då slagit i taket hos sin tidigare leverantör, inte minst prestandamässigt. Något som blev extra tydligt under Black Friday 2021 då e-handeln inte kunde hantera trafiken.

– Vi kände att vi var redo och i behov av en ny e-handelslösning. Askås var vi i kontakt med tidigt och under hela processen var ni första alternativet.

Med tanke på erfarenheterna var driftsäkerhet och prestanda viktiga punkter. Christian lyfter även fram möjligheterna att jobba med content i plattformen som en grundförutsättning för att framgångsrikt kunna bygga och stärka varumärket på sajten.

– Det var flera orsaker till att vi valde Askås. Dels att ni kan leverera när det gäller funktioner och prestanda, det blir tydligt när man ser att ni har referenskunder som CAIA. Men lika viktigt är att ni är trevliga, raka och tydliga. Jag vet inte om det har nått med er värmländska identitet att göra men man känner sig väl mottagen som ny kund.

2023 är det tio år sedan bolaget grundades. De senaste årens Covid-påverkade omställning har gjort att bolaget står starkt rustat att ta sig an framtiden.

– Nästa år blir spännande med en lite osäker konjunktur. Men vi har en stark position där fysisk handel och e-handel växelverkar på ett bra sätt. Vi har många olika kort att spela ut så det känns riktigt bra, säger Christian Haupt.

 Vi på Askås säger Välkommen till Värmland och lycka till.

"Det är jättekul att jobba med företag som har en tydlig och träffsäker branding och det har verkligen Haupt Lakrits. Deras content är estetiskt tilltalande, och fonten är hård, men på ett perfekt sätt sett till produkten. Sedan gillar jag verkligen deras lakrits och jag hoppas att företaget ska blomstra på vår plattform."
Sebastian Nilsson, Frontend-utvecklare

Mer läsning

Protools lyfter med digital satsning

Protools lyfter med digital satsning

Protools från Eskilstuna flyttade över till Askås E-handelsplattform 2020. Nu börjar deras digitala satsning ge resultat med kraftig tillväxt online.
Dags för Google Analytics 4

Dags för Google Analytics 4

1 juli 2023 stängs Googles analysplattform Universal Analytics. Därmed är det dags att uppgradera och komma igång med e-handelsspårning i Google Analytics 4.

Funktioner från Askås

Nytt i Askås
Askås Content Editor
Kraftfull och flexibel drag and drop-funktion för att bygga startsidor, landningssidor och nyhetsbrev.
Askås Product Engine
Blixtsnabb produktlistning, filtrering och sökfunktion. Redundans och skalbarhet. En del av Askås Enterprise.
Riktade utskick
Askås Marketing Automation
Askås Marketing Automation är ett mångsidigt CRM-system för automatiserade utskick.
Multi Market Manager
Med Askås Multi Market Manager (MMM) kan du öppna din e-handel för nya marknader och nya språk.