Sök

Dubbelt jubileum för Dammtussen

Dammtussen.se kan blicka tillbaka på 15 lyckosamma år som säljare av dammsugarpåsar och under året firas även tio år med Askås som e-handelsleverantör. "Att ha en e-handelsplattform som hela tiden utvecklas är en förutsättning för framgångsrik e-handel", säger ägaren Mia Pettersson.

Dammsugarpåsar på nätet – enkelt, smidigt och snabbt. Det har varit affärsidén för Dammtussen.se sedan starten 2008. I år firar webbutiken 15 år online och tio år med Askås som leverantör.

– Det täta samarbetet med Askås har varit en viktig kugge i maskineriet bakom vår tillväxt under de här tio åren, säger Dammtussens butikschef Mia Pettersson.

Dammtussen.se kan blicka tillbaka på 15 lyckosamma år som leverantör av dammsugarpåsar och andra städrelaterade produkter. Tio av dessa år har försäljningen och kundrelationerna haft Askås e-handelsplattform som teknisk grund.

Gällande just kundrelationer råder det ingen tvekan om att bolaget har gjort väldigt mycket rätt. Under åren har Dammtussen haft fler än 100 000 kunder och enligt omdömes-plattformen Reco.se är det genomsnittliga betyget 4,6 av 5.

– Det känns jättebra såklart. Nöjda kunder och snabba leveranser har varit en central del i vårt tänkande sedan starten, säger Mia Pettersson.

E-handelsplattform från Askås

Sedan övergången till Askås e-handelsplattform har Dammtussen.se vuxit och utvecklats. Mia lyfter fram flera steg som bidragit till bolagets tillväxt under åren. Mobilanpassning, fler tillgängliga betalalternativ och möjligheten att exportera produkter till externa marknadsplatser.

– Att ha en e-handelsplattform som hela tiden utvecklas med nya funktioner, integrationer och betalsätt är en förutsättning för framgångsrik e-handel.

Backar vi tillbaka till 2008 då bolaget startades och jämför e-handelsbranschen som helhet med i dag är det såklart massor som har förändrats.

– E-handeln är ju mycket mer mogen och därmed har också konkurrensen hårdnat. Priset på att driva trafik och att nå ut och få nya kunder ligger i dag på helt andra och betydligt dyrare nivåer. Detta gör att optimering och uppföljning blivit allt viktigare genom åren.

Vid sidan av den egna e-handeln säljer bolaget sina produkter på CDON Marketplace. Marknadsplatser som fenomen och försäljningskanaler beskriver Mia Pettersson som både en utmaning och en möjlighet.

– Vi har dock valt att framför allt se det som en möjlighet. Även om vi inte kommer lika nära kunden när vi säljer via en marknadsplats når vi fler kunder.

Med erfarenhet av e-handel från tre olika decennier är Dammtussen en veteran i e-handelsbranschen. Samtidigt har Mia Pettersson blicken stadigt fäst på framtiden. Hela tiden med målsättningen att hänga med i utvecklingen.

– Vi kommer fortsätta satsa tillsammans med Askås och hitta nya vägar för att nå nya kunder. Till exempel genom fler samarbeten med marknadsplatser och både konventionella och okonventionella marknadsföringssatsningar. Vi har exempelvis startat den egna podden Husmorstips för alla, säger Mia Pettersson.

Grattis till 15 år som bolag och 10 år som kund till Askås. Resan fortsätter.

Fotnot: Podden Husmorstips för alla finns på Spotify och andra poddtjänster.

"Att Dammtussen har drivit e-handel i 15 år och att man har så hög andel nöjda kunder visar verkligen att man fokuserar på rätt saker. Att vi på Askås har fått vara med på den här resan under tio år känns riktigt kul."
Peter Smersfeldt, Marknadschef Askås


Mer läsning

Askås blir ny huvudpartner till Degerfors IF

Askås blir ny huvudpartner till Degerfors IF

Askås stöttar allsvenska fotbollslaget Degerfors IF. Under säsongen 2023 är bolaget ny huvudpartner till DIF. Partnerskapet är ett samarbete mellan två "aktörer" med tydlig värmländsk identitet.
Askås 12 med Askås Information Manager lanseras under våren

Askås 12 med Askås Information Manager lanseras under våren

Askås jobbar ständigt med lösningar som förenklar vardagen för e-handlarna. I Askås 12 som lanseras till våren ingår AIM, Askås Information Manager som har integrerade funktioner för att beställa översättning av information och texter direkt i plattformen.
Askås nyhetskrönika 2022

Askås nyhetskrönika 2022

Vi summerar återigen det gångna nyhetsåret här på Askås. Ett år fyllt av lyckade projekt, Askås e-handelsdag, priser, nya medarbetare och tillväxt för oss och våra kunder.