Sök

Stark medvind för LINUM

Specialanpassade varumärkessidor, höjt snittordervärde och en smidig köpresa. Lägg till det 47 procents tillväxt så kan man summera det första året för LINUM som kund hos Askås som väldigt positivt.
Skribent: Patrik Otter

47 procent upp efter bytet till Askås e-handelsplattform

I april 2023 lanserade LINUM sin nya internationella e-handel på Askås e‑handelsplattform. Plattformsbytet och framgångsrika, strategiska beslut har verkligen gett resultat.

– Vi kan nu summera första kvartalet i år och ser med glädje att vår webshop ökar med 47 procent jämfört med 2023, säger Charlotta Dahlqvist, COO på LINUM.

Ett år har passerat sedan linumdesign.com lanserades på Askås e-handelsplattform. LINUM som är ett anrikt bolag och varumärke inom design och hemtextil sökte en ny långsiktig partner gällande försäljningen online.

Charlotta Dahlqvist är COO på LINUM och hon lyfter fram flera positiva effekter sedan bytet till Askås. Både generella fördelar och mer specifika möjligheter som öppnats när det gäller kommunikation, varumärkesbyggande och en smidigare köpresa för kunderna. 

– Vi är så nöjda med det stöd, lösningsfokus och lyhörda bemötande vi får och har fått. Vår uppfattning är att ingen fråga är för stor, för liten eller för svår för Askås och det gynnar oss som specialist och varumärke. Vi uppskattar det seriösa bemötandet och värderar högt att ha en partner som det verkligen går att lita på, säger Charlotta. 

Hon lyfter fram tre specifika delar som starkt bidragande till framgångarna och den positiva tillväxten. 

Kollektionssidor med specialanpassad design och funktionalitet byggda i Askås CMS-verktyg.

Kraftigt höjt snittordervärde genom ett tydliggörande av erbjudandet och merförsäljning via exempelvis medskickskampanjer. 

Förenklad köpresa och låg returandel med färre klick, tydligare site och checkout. 

– Det känns väldigt positivt att vi haft den här utvecklingen och vi ser även stora möjligheter att utveckla vår affär ännu mer tillsammans med Askås.

Tillgänglig e-handel för alla 

Vid sidan av den rent affärsmässiga aspekten av samarbetet med Askås lyfter Charlotta Dahlqvist fram betydelsen av att ha en partner som erbjuder stöd kopplade till förändringar i branschen i stort. 

Det så kallade Tillgänglighetsdirektivet som blir svensk lag sommaren 2025 är ett exempel. I ett tidigt skede påbörjade Askås arbetet med att bygga om designmallarna och därmed ge e-handlarna möjlighet att implementera e-handelsdesign som innebär tillgänglighet för alla slutkunder i god tid innan lagen träder i kraft. 

– Vi har stort förtroende för Askås när det gäller förändringar som påverkar hela branschen. Det känns väldigt tryggt att ha en partner som är påläst och i fas med utvecklingen, säger Charlotta Dahlqvist. 

Vi på Askås säger stort tack för att vi fått förtroendet att bidra till LINUMS framgångar under det första året. Resan fortsätter.

FAKTA LINUM

LINUM är en e-handlare som specialiserar sig på hemtextilier och inredningsprodukter av hög kvalitet. Med en passion för skandinavisk design erbjuder LINUM ett brett utbud av produkter som sängkläder, handdukar, kuddar och köksartiklar.

LINUM jobbar med hållbarhet i alla led. Allt ifrån material, produktion, förpackningar, frakter och fokus på långsiktig användning är en del av det grundläggande hållbarhetstänkandet.

LINUM grundades 1966. Vid sedan av den globala e-handeln finns även en fysisk butik i Stockholm.

Mer läsning

Nu kommer Google Consent Mode V2

Nu kommer Google Consent Mode V2

Askås har utvecklat nya pixlar gällande GA4/GTM som fungerar ihop med Google Consent Mode V2. Vi har även byggt in stöd i Askås Cookie Manager som är vår funktion för cookiehantering.
Tillgänglighet enligt WCAG 2.1

Tillgänglighet enligt WCAG 2.1

Tillgänglighetsdirektivet, webbdirektivet, WCAG. Begripliga, hanterbara och robusta webbplatser. Det är mycket på gång gällande digital tillgänglighet för närvarande. Vi reder ut begreppen och slår samtidigt fast att Askås e-handelsplattform i stor utsträckning är förberedd för att möta de höjda kraven på tillgänglighet som börjar tillämpas 2025.
LINUM tar ny sats tillsammans med Askås

LINUM tar ny sats tillsammans med Askås

I mer än 50 år har LINUM sålt sina kvalitativa produkter inom hemtextil. Nu har bolagets nya e-handel lanserats med Askås som leverantör