Sök

Dubblad försäljning för SoffaDirekt

Nytt arbetssätt, dubblad omsättning och en sajt som levererade fläckfritt. Så summerar Jessica Egman på SoffaDirekt årets Black Week.
Succe för SoffaDirekt och Askås under Black Week

Black Week blev en formidabel succé för Askås mångåriga kund SoffaDirekt.

– Jämfört med 2019 ökade vi med mer än 100 procent. Samtidigt har sajten fungerat helt utan problem så vi är otroligt nöjda med det här året, säger Jessica. 

Sedan starten 2012 har det Norrköpingsbaserade möbelföretaget SoffaDirekt växt från år till år med Askås som e-handelsleverantör. Sortimentet har utökats och breddats, kunderna har blivit fler och omsättningen dubblats flera gånger om.

Black Friday och kanske än mer Black Week har länge varit höjdpunkten på året försäljningsmässigt. Målsättningen inför BW2020 var därför högt uppskruvad. Jessica Egman är ecommerce-manager på SoffaDirekt och hon lyfter fram ett antal förändringar i arbetssätt och strategi jämfört med tidigare år.

– Inför årets Black Week fokuserade vi väldigt hårt på såväl varumärket, positionering och sortiment. För att förbättra effekten i vår externa marknadsföring under Black Week lät vi erbjudandena ligga längre än tidigare år och våra erbjudanden var anpassade för att möta behoven hos vår ”nya” konsument., säger Jessica.

Den nya konsumenten i det här sammanhanget är en mer mogen kund som inte enbart är en dealjägare. Jessica Egman berättar även att SoffaDirekt har lyft fram sina storsäljare än mer än tidigare. De har jobbat hårt för att optimera sina inköp och trygga marginalerna även vid sänkta försäljningspriser.

Succe för SoffaDirekt och Askås under Black Week

En annan del av strategin har varit att se hela veckan som en kampanjperiod och därmed inte lägga alla ägg i enbart ”Black Friday-korgen”.

– Fredagen är den största dagen omsättningsmässigt men övriga dagar kryper närmare. Det går att upprätthålla en hög försäljning alla dagar med rätt optimeringar.

2020 blir ett rekordår

I och med succén under Black Week och den positiva utvecklingen under hela detta speciella år är det ingen som helst tvekan att SoffaDirekt kommer summera 2020 som ett fantastiskt år.

2019 var omsättningen 93 miljoner kronor och i år uppnåddes denna nivå redan i augusti. Exakt vad helåret 2020 kommer landa på återstår att se men ett rejält försäljningsrekord lär det bli.

– Det känns fantastiskt att kunna se tillbaka på ett sådant här år. Visst har säkert Corona bidragit till viss del men oavsett detta så är den här utvecklingen över vår förväntan. Samtidigt som vi har växt så här kraftigt har vi också kunnat jobba med lönsamhet på ett framgångsrikt sätt och det gör ju att det känns ännu bättre, säger Jessica Egman.

Grattis i förskott till ett fantastiskt 2020 önskar vi på Askås.

Jessica Egman SoffaDirekt om Black Week

"Jämfört med 2019 ökade vi med mer än 100 procent. Samtidigt har sajten fungerat helt utan problem så vi är otroligt nöjda med det här året"

Jessica Egman
E-commerce Manager

Succe för SoffaDirekt under Black Weekwww.soffadirekt.se

Mer om Askås e-handelslösningar

Askås Product Engine
Produktinformation - PIM