Sök

The Case Factory lanserad med Askås

2019 lanserades en ny e-handel på Askås e-handelsplattform. Det handlar om The Case Factory som säljer mobilskal i läder av högsta kvalitet.
The Case Factory använder Askås e-handelsplattform

Resan inleddes 1907 i den lilla italienska staden Tolentino. 2012 – ett drygt sekel senare öppnades en butik på Östermalm i Stockholm och hösten 2019 lanserades en ny e-handel på Askås e-handelsplattform. Det handlar om The Case Factory som säljer mobilskal i läder av högsta kvalitet.

Det råder ingen brist på e-handlare och butiker som säljer mobilskal idag. Det Stockholmsbaserade företaget The Case Factory har dock hitta en egen nisch inom segmentet. En nisch där traditioner, exklusivitet och hög kvalitet är några av nyckelorden.

Dessa grundläggande värden sträcker sig ända tillbaka till 1900-talets början. Då startades företaget Nazareno Gabrielli i Tolentino i regionen Marche i Italien. Företaget började tillverka och sälja olika väskor, plånböcker och skrivbordsunderlägg i högkvalitativt läder. 

Angela Martarelli är den tredje generationen som nu för traditionen vidare. Det var hennes morfars far som satte bollen i rullning 1907 och när Angela grundade The Case Factory tillsammans med sin man Mats Ulriksson 2012 så var tanken att förena familjens arv och hantverk med modern teknik. En butik slogs upp på Östermalm i Stockholm och en e-handel startades samtidigt.

Karin Lood jobbar i dag som e-commerce manager för The Case Factory och hon lyfter fram bolagets anrika bakgrund som en tydlig fördel när kunder över hela världen ska attraheras idag och i framtiden.

–The Case Factory grundades med känslan att det helt klart fanns en marknad för moderiktiga accessoarer för teknik. Att kunna använda det gamla härliga hantverket på ett nytt sätt, säger hon.

Karin beskriver mobilskalen och de andra produkterna med stor inlevelse. Det finns själ, det finns noggrannhet och omtanke om små detaljer, menar hon.

– Processen med design och tillverkning är verkligen ett hantverk i en tid då mycket handlar om massproduktion. Det material vi använder, högklassigt italienskt läder inbjuder till att vara rädd om och vårda sitt skal. Många av våra produkter blir faktiskt finare med tiden och utvecklar en patina säger hon.

Restprodukt från köttindustrin

Lädret är en restprodukt från köttindustrin och det är Angela Martarelli som har expertkunskaperna och gör urvalet på olika garverier runtom i Italien som även levererar skinnhudar till Prada, Gucci och Tod’s. Försäljningen sker i den egna butiken som finns kvar på Östermalm och även hos återförsäljare som NK och Harrods säljs mobilskal från The Case Factory.

Redan idag sker dock en majoritet av handeln via nätet och det är online som den framtida tillväxten framförallt ska ske – i Sverige, Europa och i ett helt globalt perspektiv.

Bytet till Askås som e-handelsleverantör är en satsning som ska skapa en digital upplevelse som matchar produkterna i fråga om känsla och kvalitet.

– Vi kände att vår tidigare lösning inte var helt up-to-date och det behövde vi åtgärda. Vi ville bygga in en annan känsla och även funktionalitet i vår e-handel, säger Karin Lood.

De inledande signalerna efter lanseringen i mitten av november är utan tvekan goda. Omsättningen online har dubblats jämfört med tidigare försäljning och Karin Lood och hennes kollegor har högt ställda förväntningar inför 2020 och i ett längre perspektiv.

The Case Factory har idag en svensk, engelsk och även en tysk version av sajten. Rejält tillväxt i Sverige och på andra stora marknader finns med i planerna.

– Vi har väldigt goda möjligheter att växa i Sverige såväl som utomlands. Det känns också tryggt och bra att göra den här satsningen tillsammans med Askås, säger Karin Lood. 

"Det känns tryggt och bra att göra den här satsningen tillsammans med Askås"

Karin Lood, The Case Factory 


Angela Martarelli

www.thecasefactory.com

Mer om Askås e-handelsplattform