Sök

Alva

Hållbarhet
Alva i gruppen Referenser hos Askås I&R AB (ref_alva)

Tusentals kunder
sover gott om natten

Alva blickar tillbaka på ett framgångsrikt första år

Högkvalitativa sängkläder med omtanke om människor och miljö i alla led. Det är grunden för Göteborgsföretaget Alva. Sedan starten sommaren 2018 har fler och fler kunder hittat till e-handeln Alvalinen.se och responsen har varit enbart positiv.
– Det roligaste är att kunderna verkligen uppskattar produkterna, kvaliteten och våra grundläggande värderingar, säger VD:n och medgrundaren Alexander Hars.

Publicerad: 2019-08-23. Text & Foto: Patrik Otter/Alva

Sommaren 2018 gick startskottet. Då släpptes kunderna in i den nya e-handeln Alvalinen.se på Askås e-handelsplattform. Tankarna och förarbetet inleddes dock långt tidigare än så. Allt tog sin början när Alexander Hars och hans dåvarande sambo och nuvarande fru, Johanna, gav sig ut i Göteborgsvimlet på jakt efter sängkläder av hög kvalitet tillverkade med miljöhänsyn och omtanke om bomullsodlarna.

Jakten blev dock resultatlös – Alexander och Johanna fann inte det de sökte och där föddes tankarna på det som idag har blivit företaget Alva.

– Vi snubblade mer eller mindre in på detta. Ingen kunde ge oss de svar vi efterfrågade när det gäller kvalitet och schyssta, ekologiska tillverkningsvillkor, säger Alexander.

Ett målmedvetet och tidskrävande grundarbete togs sin början. Tillsammans med sina kollegor började Alexander kartlägga hur textilindustrin fungerade. Indien besöktes, kontakter knöts och kunskap hämtades in.

Kooperativet Chetna

Snabbt hittade Alexander och hans kollegor Chetna – ett kooperativ för och med bomullsodlare. Hela grundtanken med Chetna bygger på ekologisk odling utan bekämpningsmedel och rättvisa villkor för odlarna själva.

– Det var via kontakter med Nudie Jeans som vi fick upp ögonen för Chetna. Nudie låg långt framme i sitt hållbarhetsarbete och vi kunde dra nytta av deras erfarenheter.

Alexander Hars berättar med inlevelse utifrån den insikt han skaffat sig om bomullsodling och branschen som sådan. Hur kooperativet Chetna och tillvaron för deras odlare skiljer sig mot den vardag som den stora majoriteten av odlare fortfarande befinner sig i.

– Det är bara omkring en procent av all bomull i världen som odlas ekologiskt och situationen för vanliga odlare är allt annat än bra. De förgiftas av bekämpningsmedel, utnyttjas av bomulls-traders och många blir skuldsatta när skörden blir dålig, säger Alexander.

Hållbarhet och kvalitet nyckelord för Alva

Alva och alla kunder som handlar deras sängkläder är nu med och stöttar en liten och på alla sätt sundare del av bomullsindustrin. Mottagandet från ett växande antal av kunder har varit över förväntan och Alexander känner att det finns en efterfrågan där ute som matchar de grundvärderingar som Alva bygger på.

– Med Alva vill vi verkligen bygga ett långsiktigt och starkt varumärke baserat på hållbarhet och kvalitet. Känslan nu är att vi är på god väg att lyckas med detta. Det första året har omkring 2000 kunder har handlat av oss och responsen har varit jättebra, säger Alexander.

 Stärkta av den fina starten har målsättningen på både kort och lång sikt blivit än mer given. Alva vill attrahera betydligt fler kunder, både i Sverige och internationellt.  Man vill nå ut med sina kvalitativa produkter och därmed skapa en bättre tillvaro för bomullsodlarna.

"Askås system ger bra förutsättningar att rulla ut sajter i nya länder."
Alexander Hars VD, Alva

 – En stor fördel med att samarbeta med er på Askås är att ni ger bra förutsättningar att rulla ut sajter i fler länder. Vi har bland annat lanserat i Tyskland och vi tror starkt på den marknaden. Det finns ett utbrett intresse för ekologiska produkter och med 80 miljoner invånare ser vi såklart potential där. Vi har även tankar på ytterligare marknader, bland annat Sydkorea, berättar Alexander.

Popup-stores

Eventuell fysisk handel, samarbete med återförsäljare och mer fokuserat arbete gällande PR och synlighet väntar också när Alva nu går in i sitt andra verksamhetsår. Från Black Friday fram till jul testade man en popupstore på hemmaplan i Göteborg och fler tillfälliga butiker för att stärka varumärket kan bli verklighet framöver.

– Kanske blir det en popup i Stockholm, eventuellt också Tyskland. Överlag kommer vi jobba mycket mer med PR från och med nu. Det tar tid att sätta ett varumärke, i synnerhet när man inte säljer på pris utan på kvalitet och hållbarhet, säger Alexander.

 Gänget som idag driver Alva är allihop goda vänner sedan länge. Tillsammans har de skapat ett företag och en nisch de verkligen brinner för.

– Vi tycker att det är spännande att bygga upp ännu ett företag. Sedan är det extra kul att göra det ihop med människor man verkligen tycker om. Och såklart – att faktiskt kunna påverka andra människors liv i en positiv riktning känns väldigt inspirerande, säger Alexander Hars. 

▶ Mer läsning: Alva vill leverera högklassig nattsömn (2018-08-23)

Alva använder

MARKNADER
Multi Market Manager

Nå smidigt ut i hela världen. Förberedd för alla världens språk.

Artikelfiltrering

Låt besökare filtrera ut artiklar efter t.ex. egenskaper, pris och artikelgrupper.

Kampanjmodul

Få överblick och hantera allt som rör kampanjer på ett effektivt och flexibelt sätt.