Jonas Askås går tillbaka som VD

Efter tre år kliver Jonas Askås tillbaka in i rollen som VD för Askås, när Tord Larsson Steen väljer att gå vidare med nya utmaningar.
– Jag ser fram emot att vara mer operativ igen. Företaget firar snart 30 år som ledande plattformsleverantör för e-handel. Det är fantastiskt roligt att hjälpa våra kunder lyfta sina affärer och system till nästa nivå, säger Jonas Askås.
Det är en taggad grundare och styrelseordförande som nu åter blir VD efter tre år utan den rollen. Jonas Askås ser positivt på framtiden för bolaget som han startade 1997 och målsättningen i dag är på många sätt densamma som den alltid varit. Att fortsätta erbjuda förstklassiga lösningar för e-handel.
– Vi har väldigt mycket spännande på gång. En helt ny version av vår e-handelsplattform är snart här och vi har börjat bygga in AI-funktionalitet i plattformen. Vi har en tydlig plan framåt och en riktigt stark position.
Under de snart 30 år som passerat sedan starten har Askås varit en påtaglig del av e-handelsbranschens stadiga och accelererande utveckling. Askås har bidragit när hundratals ledande e-handlare i Sverige etablerat sig och startat tillväxtresor som fortfarande pågår.
Gymgrossisten, Desenio och Furniturebox är några exempel på bolag som under många år växte med Askås som leverantör och stabil partner. Från blygsamma nivåer till stark lönsamhet och omsättningar på hundratals miljoner kronor.
Care of Carl är en mångårig kund som startade med Askås som plattformsleverantör 2010. Än i dag är det Boråsbaserade bolaget en av de största och mest drivande kunderna bland Askås breda kundunderlag.
CAIA Cosmetics valde Askås som leverantör vid starten för drygt sex år sedan. Utvecklingen sedan dess för makeup-bolaget har varit snudd på unik inom svensk e-handel.

Jonas Askås lyfter fram betydelsen av att erbjuda en helhetslösning som nyckeln till stabila och framgångsrika relationer med kunderna. Askås driver projekt från start till mål. Tekniken och plattformen finns självklart på plats och efter lansering börjar den gemensamma resan på riktigt med vidareutveckling, rådgivning och anpassat stöd.
– Jag tycker det känns fantastiskt att vi genom åren kunnat vara med när så många e-handlare haft en sådan otrolig utveckling. Det visar verkligen att vår plattform och våra olika tjänster skapar goda förutsättningar på en mängd olika sätt, säger Jonas Askås.
Ny e-handelsplattform på gång
Med den mångåriga historiken av innovation och nära kundsamarbeten siktar Jonas och Askås-teamet nu på att leda både företaget och kunderna in i en spännande framtid.
2020-talet har varit turbulent med toppar och dalar. En delvis pandemi-boostad tillväxtperiod har följts av global oro, krig, inflation och stigande räntor med allt vad det innebär.
– Under pandemin gick branschen på högvarv och vi hade verkligen fullt upp. När marknaden sedan bromsade in flyttade vi fokus till intern utveckling och att bygga nästa generation av vår e-handelsplattform.
Grunden i den nya plattformen är Askås API som kommer utöka och förenkla möjligheterna att bygga stabila integrationer och kopplingar mellan Askås och externa system.
Dessutom kommer all design implementeras via API:et med en mängd fördelar som följd. En snabbare, mer optimerad och framtidssäker e-handelsupplevelse för slutkonsumenterna är något av det som den API-baserade frontend-utvecklingen för med sig.
– Vi tror verkligen på den nya plattformen, den kommer bli magisk. Hela vår utveckling grundar sig på att skapa förutsättningar som förenklar vardagen och utökar möjligheterna till framgångsrik e-handel.

Teknikutveckling och AI
En annan självklar del för att leverera långsiktigt framgångsrik teknik och relaterade tjänster är att följa och leda teknikutvecklingen. Det är ingen tvekan om att Askås varit framgångsrika i detta avseende.
Tillsammans med kunder och via intern utveckling har Askås ständigt kunna anpassa den bakomliggande tekniken och utbudet av funktionalitet i plattformen. Utan detta förhållningssätt hade det inte varit möjligt att behålla och attrahera ledande e-handlare under flera decennier.
De senaste åren har AI mer eller mindre tagit över när det ska spanas på trender gällande framtida möjligheter och utmaningar. I dag är AI en realitet och att ställa sig vid sidan av denna utveckling är inte ett alternativ om man ska förbli relevant.
Nyligen lanserade Askås en ny funktion för AI-generering av produkttexter, det första steget som säkerligen kommer följas av fler.
– Vår ambition är att använda AI där det verkligen gör skillnad, som en assistent som hjälper våra kunder att arbeta smartare och leverera rätt produkter till rätt kunder med så låg friktion som möjligt. Vi stänger inga dörrar för framtiden när det gäller AI, säger Jonas.
Vid sidan av att utveckla och implementera ny funktionalitet i plattformen är det helt avgörande att även göra det möjligt för e-handlarna att välja externa tjänster när dessa behov uppstår.
– Vi är och ska vara ett nav för våra kunder och vi är alltid positiva till gynnsamma partnerskap. Att integrera och samarbeta med andra aktörer är en viktig del av vår ställning som helhetsleverantör.
Blicken framåt – med kunderna i centrum
I det bredare perspektivet vill Jonas Askås lyfta fram andra delar och ingredienser i ett långsiktigt framgångsrikt entreprenörskap och bolagsbyggande. Ett grundtänkande som bör vara detsamma oavsett om du ska sälja produkter online eller om du är en plattformsleverantör. Det handlar mer än någonting annat om att bygga ett starkt och trovärdigt varumärke och om att vårda kundrelationerna.
– Som e-handlare i dag är det oerhört tufft att kunna höras och synas i en global konkurrens. Man behöver ha en tydlig plan man verkligen tror på och det måste finnas en anledning för kunden att handla av dig. Det räcker inte längre att ha ett lågt pris för det finns alltid någon som är billigare.
Samma utmaningar och möjligheter är även en del av Askås verklighet.
– Våra relationer mot marknaden och hur vi jobbar med våra kunder är helt avgörande. Vi vill verkligen fortsätta växa och utvecklas tillsammans med alla våra fantastiska kunder. Som jag ser det har vi bara börjat den här resa, säger Jonas Askås.
Askås nuvarande VD och marknadschef sedan tre år tillbaka, Tord Larsson-Steen arbetar fram till maj då han går vidare till ett nytt uppdrag inom annat bolag. Tord har under sina år på Askås bidragit till att fortsätta etablera Askås position på marknaden och lett Askås uppdaterade arbete med organisationstruktur och rutiner på ett förnämligt sätt.
Vi ser fram emot en spännande vår tillsammans med Tord och önskar såklart stort lycka till i framtiden.
