Sök

Tio år för "supportern" Christoffer

Det är tio år sedan Christoffer Eriksson tog på sig Askås-kostymen första gången och sedan dess har hans arbetsdagar fyllts av kontakter med kunder och nästan 11 000 lösta ärenden.
Christoffer Eriksson, Askås support

Ett decennium går fort när man har roligt och mycket att göra. Det är tio år sedan Christoffer Eriksson tog på sig Askås-kostymen första gången och sedan dess har hans arbetsdagar fyllts av dagliga kontakter med kunder och nästan 11 000 lösta supportärenden.

Det närmar sig tio fullgjorda år på Askås för Christoffer Eriksson. En resurs och tillgång på företaget som för många kunder blivit ”supportkillen” som löser det allra mesta.

Christoffer berättar att han för första gången fick kontakt med Askås på Karlstads Universitet under rekryteringsmässan Hotspot.

– Jag ”smet” in på mässan utan att vara student minns jag. Där stötte jag på Askås och bokade in en anställningsintervju och på den vägen är det, säger Christoffer.

Han anställdes som utvecklare och efter en tid blev han en dedikerad resurs mot en av Askås dåvarande största kunder Gymgrossisten. Utveckling och heltidssupport var arbetsuppgifterna under denna tid.

– Sedan dröjde inte det länge innan det blev teknisk support för hela vårt kundunderlag och med några få undantag har detta varit min roll sedan dess.

Nära kundkontakt

Supportrollen innebär daglig kontakt med e-handlare och relationen med många kunder har kommit att bli personlig och nära på många sätt.

– Det är en positiv del av jobbet. På supporten får man en väldigt nära kundkontakt, man har hela tiden dialog och lär känna dem och det gillar jag.

Christoffer lyfter även fram Askås E-handelsdag som ett kul och viktigt arrangemang för supportpersonalen och för Askås många kunder. E-handelsdagen har alltid fungerat väl som en fysisk mötesplats där Christoffer och hans kollegor fått möjlighet att koppla ett ansikte till den röst och den digitala personlighet som normalt sett är supportens kontaktyta mot kunderna.

– Jag gillar verkligen våra e-handelsdagar här i Säffle. Vi på supporten är ju sällan med vid uppstartsmöten för våra nya kunder och får därmed sällan träffa dem. Det är jättenyttigt att kunna mötas öga mot öga. Nu har vi ju fått pausa våra e-handelsdagar på grund av pandemin och jag hoppas verkligen att det blir av 2022.

Vid sidan av god kundkontakt och möjlighet att faktiskt vara en viktig problemlösare för kunderna lyfter Christoffer fram arbetskamraterna som den största positiva faktorn med Askås som arbetsplats.

– Det är kul på jobbet och där spelar ju verkligen alla kollegor en stor roll. Trots att vi har växt från 16 anställda när jag började till att nu vara över 60 har vi ändå lyckats behålla en familjär och skön stämning på jobbet, säger Christoffer.