Sök

Daniel firas efter 20 år på Askås

Sommaren 2003 blev Daniel Askås första anställda medarbetaren på Askås. Han ser sig själv som en fanbärare för företaget men också som en del av den fortsatta utvecklingen.

Det har hunnit hända en hel del under Askås drygt 20-åriga historia. Kunder har strömmat till, personalstyrkan har utökats och omsättningen växt stadigt. Daniel Askås har varit med under 20 av dessa spännande år.

Sommaren 2003 blev Daniel Askås den första medarbetaren att ”värvas” in i företaget. Grundare, styrelseordförande och tillika storebror Jonas Askås anställde då Daniel som webbdesigner.

Då hade företaget redan funnits i några år och rekryteringen kom att bli ett första steg på en resa där tillväxt varit gällande på alla fronter.

– Vi satt i ett litet rum på tredje våningen på Huvudkontoret i Säffle. Vi tryckte upp fotbolls-tröjor, en med nummer 1 och en med nummer 2 minns jag, berättar Daniel.

Började som reklambyrå

Inledningsvis tog Jonas och Daniel hand om fler än bara e-handelskunder. Branschen var ännu i sin linda och efterfrågan på en väl fungerande e-handelsplattform hade ännu inte skjutit höjden.

Lokalt i Säffle med omnejd designades även webbsidor, trycksaker, visitkort och mycket annat som det kom in beställningar på.

– E-handelsdelen av verksamheten var absolut i gång och jag jobbade med design av de butiker vi hade. Men det var ett begränsat antal kunder och vi var mer av en reklambyrå som gjorde lite allt möjligt på den tiden.

Tord Larsson-Steen VD tillsammans med Daniel Askås.

Flexibilitet en nyckel

En gynnsam faktor när försäljningen på nätet så småningom tog fart blev det faktum att Askås sedan flera år hade ett system för e-handel i ”sortimentet”. Kunderna hittade till det lilla företaget i Säffle och bollen kom i rullning. Jonas och Daniel fick fler kollegor och ambitionen var att hela tiden ligga i framkant gällande teknik och service.

– Det är något jag tycker funnits med ända från start. Att vi har varit tidiga med saker och att vi agerat efter marknadens behov. Vi lanserade bland annat en standardiserad snabbkassa för e-handel 2008 och det var vi en av de första leverantörerna att göra.

Daniel lyfter fram det flexibla förhållningssättet till kunderna och till branschen i stort som en tydligt bidragande del till att det har gått så bra.

– Flexibilitet är ett ord som passar in väldigt väl på Askås. Vi lyssnar av vad våra kunder vill ha och vi säger väldigt sällan ”nej det går inte”. Vi ser lösningar i stället för problem och det är så vi har byggt vår framgång.

En tydlig och gradvis förändring är att ambitionsnivån hos Askås kunder har höjts under årens lopp. Branschen blir hela tiden mer komplex och kraven på kompetens och leverans växer.

– De e-handlare som nu varit i gång under många år vet verkligen vad de vill och vilka behov de har. I och med att vi är så lyhörda bidrar det till att Askås hela tiden utvecklas

Fortsatt utveckling

Det började alltså med Jonas Askås och några år senare anslöt Daniel. I dag är kollegorna betydligt fler, ett 60-tal har i dag Askås som arbetsgivare. Utvecklingen inom branschen och för Askås under de här åren har varit snabb och ständigt i en ökande hastighet. Vad som väntar i framtiden vet ju ingen med hundraprocentig säkerhet.

– AI kommer ju utan tvekan sätta sina spår och göra e-handeln mer anpassad för konsumenten. Ditt tidigare köpbeteende och dina mönster kommer verkligen ligga till grund för en helt unik och personaliserad shoppingupplevelse.

Oavsett hur utvecklingen kommer se ut är Daniel gärna med på resan ett bra tag till. 

– Det har varit härliga år tillsammans med många duktiga kunder och kompetenta kollegor. Med 20 år på ett företag känns det som att jag blivit en förvaltare och fanbärare. Samtidigt vill jag utifrån denna bakgrund och historik även fortsättningsvis vara med och skapa framtidens e-handel, säger Daniel Askås.

Mer läsning

Tillgänglighet enligt WCAG 2.1

Tillgänglighet enligt WCAG 2.1

Tillgänglighetsdirektivet, webbdirektivet, WCAG. Begripliga, hanterbara och robusta webbplatser. Det är mycket på gång gällande digital tillgänglighet för närvarande. Vi reder ut begreppen och slår samtidigt fast att Askås e-handelsplattform i stor utsträckning är förberedd för att möta de höjda kraven på tillgänglighet som börjar tillämpas 2025.