Sök

Kils Slakteri rustar för framtiden

Kött från lokala, värmländska gårdar. Sylt, kryddor, ostar och högklassiga charkuterier. Detta är en del av utbudet när Kils Slakteri möter kunderna i sin nylanserade e-handel.
Kils Slakteri Saluhall

70 000 konsumenter kan få varorna hemlevererade till dörren och många fler kan beställa online och hämta ut i den charmiga saluhallen i Karlstad.

– Marknaden är på väg åt det här hållet. Att kapa mellanhänder och snabbt nå våra slutkunder känns som ett riktigt och spännande steg att ta, säger Anders Bergfeldt, platschef på Kils Slakteri.

Kils Slakteri startade 2010 och sedan dess har man byggt och förstärkt sitt starka lokala varumärke. Småskalighet, närproduktion och transparens är vägledande värden som genomsyrar hela verksamheten.

Företagets produkter säljs i den traditionella dagligvaruhandeln. Dessutom har Kils Slakteri en välfylld saluhall i Karlstad där lokalt kött och egna charkuterier samsas om utrymmet med högkvalitativa, utvalda livsmedel från när och fjärran.

I mitten av mars så togs ytterligare en säljkanal i bruk. Detta när e-handeln Kilsslakteri.se lanserades på Askås e-handelsplattform.

Anders Bergfeldt är platschef på Kils Slakteri och en av dem som jobbat mest aktivt med den nya sajten tillsammans med Askås personal.

– Tankarna på e-handel kom under början av 2018 och bakgrunden var marknadens utveckling som helhet. Att snabbt kunna nå slutkunderna utan mellanhänder är såklart attraktivt för oss, berättar Anders.

Nyhetsbrev och integrationer

Kils Slakteri behövde inte blicka längre än till Säffle, 6 mil västerut, för att hitta en framtida e-handelsleverantör. En kontakt upprättades med Askås och kort tid därefter var projektet igång.

– Vi hade hört mycket gott om Askås och vi uppskattade även att kunna jobba med ett lokalt företag, det ligger i linje med hela vårt tankesätt.

Mer konkreta önskemål om systemet som sådant fanns såklart också från Anders och hans kollegor. Välutvecklad funktionalitet för nyhetsbrev och kundkommunikation via epost och sms var ett krav. Bra integrationer med externa system, betalningsleverantörer i synnerhet ett annat.

– Askås har känts rätt från första början. Vi har blivit väldigt väl omhändertagna och det är smidigt att komma i kontakt med alla på företaget.


Mats Ekenhall och Anders Berglind bakom köttdisken i saluhallen i Karlstad.

Sortimentet i webshopen är lite mer begränsat än det som finns i saluhallen. Som helhet är dock utbudet snarlikt och i dagsläget går det att klicka hem omkring 130 produkter i e-handeln. Hemleveranser erbjuds – än så länge till boende i Kil, Karlstad, Hammarö och Lövnäs tätort. Detta innebär 70 000 kunder som kan få varorna hem till dörren.

– Sedan finns ju möjligheten för fler än så att handla online och hämta ut varorna i butiken i Karlstad, säger Anders.

E-handelssajten fungerar även som det digitala ansiktet utåt för Kils Slakteri då den tidigare hemsidan har släckts ner.

– E-handel är ett skyltfönster tillsammans med saluhallen i Karlstad. Allt handlar om att komma närmare slutkunden med bra produkter, med information och kunskap. Helheten tror vi kommer gynna oss och skapa ökad försäljning, säger Anders Bergfeldt.

Askås önskar Kils Slakteri stort lycka till på e-handelsresan. Vi ska se till att ge rätt förutsättningar för framgång på kort och lång sikt.

"Askås har känts rätt från första början. Vi har blivit väldigt väl omhändertagna och det är smidigt att komma i kontakt med alla på företaget.”

Anders Bergfeldt, platschef

Kils Slakteri och Askås
www.kilsslakteri.se