Sex år sedan GDPR infördes
Har du koll på GDPR?
Den 25 maj 2018 trädde den europeiska dataskyddsförordningen GDPR i kraft och satte ramarna för hur personuppgifter ska hanteras. Sex år kan kännas som en lång tid, men GDPR är fortfarande lika relevant. Om du inte redan gått igenom dina GDPR-rutiner på senare tid är det hög tid nu. GDPR är fortfarande lika aktuell och viktig – inte minst för att bygga förtroende hos kunderna.
Gallring av personuppgifter – en vinst för alla
Ett av de mest kraftfulla sätten att leva upp till GDPR är att hålla kunduppgifter uppdaterade och relevanta genom regelbunden gallring. Automatisk gallring finns med som en kraftfull och grundläggande funktion i Askås e-handelsplattform. Att rensa bort inaktuella eller överflödiga uppgifter handlar inte bara om lagföljande – det för även med sig flera kringliggande positiva effekter.
-
Bättre kundupplevelser: Genom att hantera aktuell information kan du skräddarsy kommunikation och erbjudanden på ett mer precist sätt.
-
Ökad datasäkerhet: Ju färre personuppgifter som lagras, desto mindre risk för dataintrång och informationsläckor.
-
Effektivare system: Onödiga data tar upp resurser och kan sakta ner systemet. Regelbunden gallring frigör kapacitet och optimerar prestandan.
Anonymisering – ett alternativ till radering
Gallringsfunktionen i Askås plattform innehåller också stöd för att anonymisera kunduppgifter istället för att radera dem. Detta kan vara nödvändigt för att behålla viktig data gällande exempelvis order och beställningar, samtidigt som integritetskraven uppfylls. Anonymisering gör att personuppgifterna inte längre kan kopplas till en specifik individ, men behåller datans affärsvärde.
Askås – din partner för GDPR-säkrad e-handel
På Askås tog vi GDPR på allvar redan från dag ett. Vår e-handelsplattform erbjuder ett brett spektrum av funktioner som hjälper e-handlare att uppfylla förordningen.
Några GDPR-verktyg vi erbjuder
Gallringsfunktion: Sätt upp regler för hur kunduppgifter ska sparas och gallras automatiskt eller anonymiseras.
Rätten att bli glömd: Enkelt att uppfylla kundens rätt att bli fullständigt raderad.Avtalsmodul - Funktion för att skapa avtal och hämta in medgivanden från kunder på olika platser och vid olika händelser i butiken.
Loggning av personuppgiftsbehandling: Full transparens och kontroll över hur uppgifter hanteras.
GDPR-analys: Skapa rapporter över systemets hantering av personuppgifter med ett klick.Dags att fräscha upp dina rutiner?
Sex år kan kännas som en lång tid, men GDPR är fortfarande lika relevant. Om du inte redan gått igenom dina GDPR-rutiner på senare tid är det hög tid nu. Hör av dig till oss på Askås så hjälper vi dig att säkerställa att din e-handel är uppdaterad och säker.