Registervård med Askås e-handelsplattform
Korrekta och uppdaterade kunduppgifter har en mängd fördelar och ökar förutsättningarna till långsiktigt framgångsrik e-handel. Dessutom reglerar gällande lagstiftning att dina kundregister inte ska innehålla onödig och daterad information.
Askås e-handelsplattform har flera inbyggda funktioner som ger möjlighet till effektiv registervård och gallring av personuppgifter enligt GDPR.
Olika typer av information gällande kunderna är grundläggande för att bedriva e-handel byggd på underbyggda affärsbeslut. Att jobba med registervård är därmed en avgörande del för att säkerställa att kunddatan är uppdaterad, korrekt och relevant.
Effektiva funktioner för registervård
Askås e-handelsplattform har olika typer av funktionalitet som ger goda möjligheter att hålla ditt kundregister städat och välorganiserat. Dels funktioner för att manuellt rensa och konsolidera uppgifter. Dels automatisk funktionalitet som kan konfigureras för att radera eller anonymisera kunduppgifter utifrån anpassade regler och intervall.
Registervård. Funktionen registervård ger möjlighet att filtrera fram dubbla eller multipla kundprofiler utifrån parametrar som namn, epost, telefonnummer med mera. Matchande profiler kan sedan slås ihop till en kundprofil. Eventuell unik information, exempelvis orderhistorik, flyttas från äldre profiler till den senast registrerade kundprofilen.
Slå samman kundprofiler. Om du känner till att en kund har flera olika profiler är det enkelt att gå in på en specifik kund i Askås Admin och ange vilket eller vilka övriga kundnummer som ska slås samman med en aktuella kundprofilen.
Automatisk gallring av kunduppgifter. Enligt GDPR ska kunduppgifter inte lagras längre än nödvändigt. Den automatiska gallringsfunktionen i Askås plattform ger möjlighet att konfigurera hur länge kunduppgifter som kan härledas till en specifik person ska sparas. I funktionen finns det även inställningar för att anonymisera personuppgifter som av olika skäl inte kan eller bör tas bort, exempelvis orderhistorik.
5 fördelar med ett ”välstädat” kundregister
1. Kundupplevelse Med korrekta kunduppgifter kan ni erbjuda personligt anpassade tjänster och erbjudanden, vilket ökar kundnöjdheten. Om en kund har fler än ett konto ökar risken för förvirring och problem vid inloggning.
2. Marknadsföring
Om samma kund får flera nyhetsbrev på grund av dubbletter i registret kan det upplevas som irriterande och leda till att kunden avregistrerar sig. Ett välskött register gör det enklare att segmentera och analysera kundbasen för mer träffsäker marknadsföring.
3. Kostnadseffektivitet
Färre dubbletter innebär att mindre data lagras, vilket kan minska lagringskostnaderna. Färre dubbletter gör även att systemet snabbare kan bearbeta data, vilket förbättrar systemets prestanda.
4. Beslutsunderlag
Ett rent och konsoliderat register ger mer tillförlitlig statistik och bättre insikter i kundernas beteende, vilket leder till bättre affärsbeslut. En tydlig bild av kundernas köpvanor och historik underlättar lojalitetsprogram och kampanjuppföljning.
5. Efterlevnad av GDPR
GDPR kräver att företag endast lagrar nödvändig och korrekt data. Genom att undvika dubbletter minimerar ni onödig datalagring. Kunden har rätt att få sina uppgifter korrigerade eller raderade och ett välskött register underlättar denna process.