Sök

ICANIWILL har flyttat till Askås

I början av november lanserade ICANIWILL en ny sajt på Askås e-handelsplattform och målsättningen är tillväxt och stark utveckling på en global marknad.
ICANIWILL och Askås samarbetar

Träningskläder av högsta kvalitet, konkurrenskraftiga priser och ett servicetänkande utöver det normala. Detta är det nedkokade framgångsreceptet för e-handlaren och träningsaktören ICANIWILL. I början av november lanserades en ny sajt på Askås e-handelsplattform och målsättningen är tillväxt och stark utveckling på en global marknad.

På post it-lappen vid sidan av badrumsspegeln i Uppsala stod det I CAN I WILL. Ett mantra och en livsåskådning som sedan dess, 2009, har legat till grund för Gustaf Ollas tillvaro. Hans arbete som personlig tränare och rådgivare inom kost och fysisk aktivitet har varit grundat i detta tankesätt – att han och såklart även alla andra har förmågan och ambitionen att ”göra det”.

2012 startade Gustaf Ollas sedan företaget och varumärket ICANIWILL eller kort och gott ICIW. Träningskläder med högsta kvalitet, komfort och design var nischen. Han lärde sig grunderna i branschen – utmaningar och möjligheter inom textilproduktion och vilka leverantörer som var rätt för honom och företaget.

2014 levererades de första kläderna – 100 träningstights i camouflage-design och produkterna sålde slut efter några timmar. Året därefter kom första expansionen, företaget flyttade till större lokaler i Sollentuna och resan hade därmed startat på riktigt allvar.

I dag är ICANIWILL en etablerad, respekterad och uppskattad leverantör av träningskläder till damer och herrar och företaget har de senaste åren tagit olika beslut för att förstärka positionen ytterligare.

Ett exempel på detta är rekryteringen av Anders Wallstedt som VD. I och med detta nyförvärv fick man in någon med kompetens och erfarenhet av kraftig expansion förenad med stabil lönsamhet.

– Jag kom in i september 2018 och med mig hade jag ju bland annat min bakgrund från Furniturebox och den tillväxtresa vi gjorde där. Sedan jag började på ICANIWILL har vi jobbat hårt med att förbättra vår närvaro online ännu mer. Vi har fokuserat på att driva trafik och att skapa mer och bättre content på sajten, berättar Anders Wallstedt.

Bra relation till Askås

I rollen som VD för Furniturebox var Anders Wallstedt bekant med Askås och när ICIW började utvärdera behov och möjlighet att byta e-handelsplattform var det just Askås som fick förtroendet.

– Det fanns bra relationer sedan tidigare och ett stort förtroende för Jonas Askås och företaget som helhet. Askås har en pragmatisk inställning och en lyhördhet som vi uppskattar samtidigt som plattformen har den funktionalitet vi behöver när vi ska fortsätta växa.

Tillsammans med Askås har ICANIWILL tagit fram en fräsch, funktionsrik och snabb sajt som levererades och lanserades enligt uppgjord tidsplan.

– Vi har visserligen försökt att hålla den röda tråden och inte förändra sådant som har fungerat sedan tidigare. Men vi har uppdaterat och moderniserat sajten utan tvekan. Vi upplever att det har varit ett väldigt lyckat projekt som helhet.

ICANIWILL har alltid jobbat synnerligen aktivt med och för sina kunder. Man vill kunna bjuda på en ”wow-känsla” som Anders Wallstedt beskriver det.

– Det känns ju helt självklart att säga men kunderna är otroligt viktiga för oss. Vi vill vara bäst på alla plan. Produkterna, priserna, snabba leveranser och ett servicetänkande utöver det vanliga. Kunderna ska alltid få mer än vad de förväntar sig.

De goda kundrelationerna är märkbart närvarande direkt på sajten där en stor andel av alla produkter har positiva recensioner, inte sällan med egna bilder från kunderna. Ett tydligt tecken på det engagemang som ICIW har lyckats locka fram hos konsumenterna.

Global expansion väntar

När framtiden nu ska mötas tillsammans med Askås är expansion och tillväxt på fler marknader en given ambition för Anders Wallstedt och hans omkring 20 kollegor i företaget. Det har lanserats landspecifika sajter på elva språk och först att ”erövras” är övriga nordiska länder.

– Vi har en produkt som är smidig att skicka och fungerar mot en målgrupp i många länder. Vi är självklart starkast i Sverige men övriga Norden är starkt på gång och det är våra närmsta grannländer och Tyskland vi fokuserar allra mest på just nu, säger Anders Wallstedt.

Hur ser målsättningen ut då? Vad väntar under 2020 och i ett längre perspektiv? 

– Jag ser att vi har en jättepotential att växa och vi har aggressiva tillväxtmål. Vi har bra produkter, en bra sajt och ett bra team. Nu handlar det om att skala upp, säger Anders Wallstedt. 

▶ FAKTA

ICANIWILL har lanserats på 11 landspecifika sajter: Sverige, Norge, Danmark, Finland, Tyskland, Storbritannien, USA, Frankrike, Nederländerna, Italien, Spanien.

Därutöver finns en com-sajt för övriga länder och ytterligare en com-sajt för B2B-kunder.

ICANIWILL och Askås samarbetar

ICANIWILL och Askås samarbetar

ICANIWILL och Askås samarbetar

www.icaniwill.se