Sök

Google Shopping och EAN-koder

E-handlare som använder sig av Google Shopping behöver snarast se över sin produkt-feed. Säljer man produkter med GTIN-kod (EAN) krävs det nu att man inkluderar dessa koder i flödet. Annars  finns det en risk att  produkterna avvisas och annonseringen misslyckas.

GTIN (Global Trade Item Number) kan ses som ett globalt accepterat identifikationsnummer för produkter. I Europa så heter GTIN-koderna EAN, European Article Number, eller GTIN-13. I USA, som ett annat exempel, kallas koderna UPC. Det är dessa koder som Google nu kräver att du som e-handlare och användare av Google Shopping inkluderar i din feed.

Askås e-handelsplattform är sedan länge förberedd för det som Google nu efterfrågar. Vi har under lång tid haft med en tagg i feeden just för detta ändamål . Det du som e-handlare och kund till Askås behöver lösa - om du inte redan har gjort det - är att se till att dina produkter är försedda med korrekta GTIN-koder (om produkterna har detta). Du hittar EAN/UPC-fältet under Detaljerade uppgifter för varje artikel. (klicka på bilden till höger)

Enligt information från Google kan korrekt ifyllda GTIN-koder förbättra din annonsering och konvertering flera sätt.

* Synlighet. Korrekta GTIN-koder kan ge en ökad klick-frekvens på upp till 40 procent jämfört med produkter som "levererats" till Google Shopping utan GTIN.

* Träffsäkerhet. Korrekta GTIN-koder gör att produkterna visas för fler kunder i rätt målgrupp. Analyser har visat att detta kan förbättra konverteringen med 20 procent.

* Fler annons-format. Vid sidan av Google Shopping-annonser ger GTIN-koder också förbättrad produktinfo på Google.com och i andra format som Shopping on Youtube.

För produkter som saknar GTIN

Kanske säljer du produkter som helt saknar GTIN-koder. Då är det viktigt att du skickar in attributen brand (varumärke) och mpn (artikelnummer).

 

Läs mer via länken nedan

https://support.google.com/merchants/answer/160161