Sök

Desenios fantastiska 2017

Desenio Fredrik Palm, vd

Unik tillväxt de senaste två åren

Från åtta till 40 anställda. Mångdubblad omsättning och framgångsrik expansion in på fem nya marknader. De senaste 18 månaderna har gått i expressfart för Desenio och målsättningen inför 2018 är tydlig. Fortsatt tillväxt, fler marknader och en alltmer personlig upplevelse för kunderna.

Publicerad: 2017-12-20. Text/foto: Patrik Otter

För att förstå skeenden och utveckling underlättar det med perspektiv. I Desenios fall fungerar halvårsskiftet 2016 som en god utgångspunkt för att greppa den smått osannolika förändring som bolaget och Askås-kunden har genomgått.

Vid denna tid rekryterades Desenios nuvarande vd Fredrik Palm. Han, med sin erfarenhet från en lång rad framgångsrika e-handelsaktörer, kom in med uppdraget att ta företaget till nästa nivå. Att expandera på alla tänkbara plan. Nu 1,5 år senare går det att bocka av uppdragslistan.

Fredrik Palm, tillsammans med ett stadigt ökande antal kollegor, har skapat en framgångssaga utan motstycke i svensk e-handel under denna tid.

– Vi var åtta anställda i det läget och vid årets slut hade personalstyrkan växt till omkring 20. Det tog verkligen fart under det halvåret på många olika sätt, säger Fredrik Palm.

Produktutveckling

Omsättningen 2016 gick från 28 miljoner till ”snöpliga” 99,5 miljoner. Snöpliga är Fredrik Palms egen beskrivning.

– Ja, lite retsamt var det ju att inte nå 100 miljoner. Samtidigt kunde vi känna oss väldigt nöjda med den tillväxt vi hade.

Inför 2017 lades ribban upp avsevärt mycket högre än föregående år. Desenio skulle fortsätta utvecklas i snabb takt genom nyanställningar, produktutveckling och expansion till nya marknader.

– Det var en aggressiv plan på många sätt men vi har lyckats nå våra mål på alla områden. Vår omsättning kommer överträffa budget, vi har utvecklat vår marknadsföring och vi har fördubblat antalet anställda till 40.

 

Fredrik Palm lyfter fram ett flertal faktorer som likvärdigt bidragande till att allt fler kunder i hela världen attraheras av Desenios trendiga posters.

– Först och främst fokuserar vi hela tiden på att ta fram motiv som kunderna efterfrågar, det handlar om fler än 200 motiv varje månad och detta är kärnan i vår framgång. Sedan jobbar vi hårt med att nå ut via effektiv online-marknadsföring i alla tillgängliga kanaler.

Den sista pusselbiten som bidrar till inflödet av kunder är expansion till nya marknader. 2017 har varit ett år då Desenio, tillsammans med Askås, har etablerats i fyra nya länder. Frankrike och Spanien var först ut under våren. Italien lanserades i slutet av oktober och Portugal gick live för bara några veckor sedan.

– Vi har en modell som fungerar väldigt bra för oss. Det är smidigt rent tekniskt och vi har hittat marknadsföringskanaler som ger oss synlighet snabbt. Det går hela tiden bättre och snabbare att få igång försäljningen i ett nytt land.

För Askås är Desenio en av de kunder med högst krav på utveckling och optimering av funktionalitet, driftsäkerhet och prestanda. Det finns gott om exempel från det gångna året på spännande och utmanande projekt som fallit väl ut.

En optimering av hastigheten på sajten genomfördes inför årets Black Friday. En insats som var mer eller mindre helt nödvändig för att kunna hantera den förväntade och faktiska anstormningen av kunder under Black Friday-veckan.

Fler marknader

Helt ny funktionalitet har eller kommer att jobbas fram av Askås tillsammans med Desenio. Fredrik Palm är ännu inte helt redo att berätta i detalj vad det handlar om men inom en förhållandevis snar framtid planerar man att släppa spännande nyheter. Det handlar om utökad interaktivitet och personliga möjligheter för kunderna.

I övrigt skiljer sig inte planen för 2018 särskilt mycket från den som varit gällande under året. Desenio har mycket kvar att uträtta.

– Vi ska jobba mot fler marknader, helt klart. Samtidigt kommer vi fokusera ännu mer på att förbättra oss på de marknader vi redan finns på. Vi ska bli mer relevanta på de lokala språken, säger Fredrik Palm.

Askås har varit med på Desenios resa sedan 2014. För bägge parter har arbetet verkligen burit frukt och allt tyder på att den positiva trenden kommer hålla i sig i framtiden.

– Jag tycker samarbetet med Askås generellt och vår projektledare Simon fungerar väldigt bra. Jag har jobbat med olika plattformsleverantörer under åren och alla har sina för och nackdelar. Det handlar inte minst om att få till ett bra samarbete, en god dialog och att kunna utveckla saker tillsammans. Detta känner vi att Askås kan leva upp till, säger Fredrik Palm.