Sök

KCO för företag - ett efterlängtat tillskott

Det har varit en utdragen process och en lite slingrig väg fram. Nu är dock allt på plats. Klarna Checkout, KCO, finns från och med nu tillgängligt även med B2B-flöde.

– Det har tagit lite längre än beräknat. Nu är vi väldigt nöjda att även företag kan ta del av en smidigare köpupplevelse, säger Peder Holmberg, Partner Manager på Klarna.

NYHETER. Klarna liksom vi här på Askås har mängder av kunder som ständigt önskar ny funktionalitet, anpassningar och förbättringar.
KCO - B2B, Klarna Checkout med möjlighet att ta betalt av andra företag är en färsk nyhet som är efterfrågad. Sedan i november är lösningen på plats från Klarna och Askås integration mot KCO är nu uppdaterad och redo att aktiveras för kunderna.

Peder Holmberg är Partner Manager på Klarna och han är övertygad om att e-handlare i stort, liksom många av Askås kunder ser nyheten som synnerligen välkommen.

– Ja, med tanke på den positiva responsen vi fått kan vi lätt konstatera att det här är väldigt efterlängtat, säger han.

B2B-flödet i KCO har diskuterats och varit på gång länge. Att det har dragit ut på tiden, mer än önskvärt, har enligt Peder Holmberg med prioriteringar att göra.

– Det är många nya produkter och funktioner som efterfrågas. Vi försöker känna av vad som skapar störst värde för både butiker och konsumenter. Med det sagt är vi medvetna om att utvecklingen av B2B har tagit längre tid än vad vi initialt trodde och ber om ursäkt för det. Det känns därför väldigt skönt att det nu är på plats.

I och med att B2B-funktionen nu finns tillgänglig i KCO så har Klarna och därmed även vi på Askås möjlighet att via alla våra kunder leverera samma smidiga köpupplevelse för både privata slutkunder såväl som företagskunder. Det handlar om en kassalösning, en leverantör och en enhetlig konsumentupplevelse för både B2C och B2B.

– För de flesta butiker som idag har Klarna Checkout blir prissättningen densamma för B2B som för B2C. Det innebär samma avtal, samma EID och inget addendum krävs för ytterligare prissättning, säger Peder Holmberg.

KCO och B2B-flödet är idag inte optimerat för renodlade B2B-handlare utan i första utvecklat för handlare vars försäljning domineras av B2C. Hur det kommer att se ut och fungera i framtiden beror flera olika parametrar.  

– Som alltid när vi kommer med nya produkter följer vi utvecklingen och trafiken noggrant och optimerar tjänsten allteftersom, för att erbjuda en så bra produkt som möjligt för de som betalar med Klarna, säger Holmberg.

Framtiden generellt för e-handel B2B är otroligt ljus och expansiv, det är Peder Holmbergs mycket tydliga uppfattning. Denna känsla delas verkligen av oss på Askås och vd Jonas Askås tror på god tillväxt inom B2B-segmentet som helhet. Och att Askås nu på bred front kan leverera det senaste inom betalningslösningar via Klarna är en självklar och positiv förbättring av Askås totala e-handelslösning.

– Ja, utan tvekan, vi ser verkligen stor potential inom B2B. Att KCO har anpassats och nu kan möta de önskemål som finns kommer att kunna bidra till en positiv utveckling för många av våra kunder, säger Jonas Askås.