Sök

Optimerad känsla med Abacus

En personlig, familjär och kvalitetsmedveten 30-åring. Denna beskrivning stämmer in på Abacus Sportswear som under våren lanserat e-handel med Askås som leverantör.
Abacus Sportswear - Ny e-handel

En personlig, familjär och kvalitetsmedveten 30-åring. Denna beskrivning stämmer väl in på Abacus Sportswear som under våren lanserat e-handel med Askås som leverantör. Produkterna är funktionella, sköna och moderiktiga kläder för den aktiva människan och framtidsplanerna är ambitiösa.

– Vi är jättenöjda med projektet och vår nya sajt. Nu vill vi kunna fortsätta växa och på sikt ta oss in på nya marknader, säger Alexandra Yllö, Marketing Manager. 

Satsningen på e-handel är helt färsk för Abacus Sportswear – den nya sajten lanserades i början av mars. Men någon ”nybörjare” när det gäller kläder för golfare och andra människor i rörelse är bolaget långt ifrån.

Vi får backa 30 år för att nå startpunkten och den ursprungliga och nuvarande affärsidén sprang ur en personlig vision om en optimal golfupplevelse. Bolaget grundades av Sven-Olof Karlsson och Ingrid Lindgren Wachtmeister.

Sven-Olof som idag är VD upplevde att det saknades funktionella, snygga och bekväma kläder för att kunna få till den där optimala golfupplevelsen.

– Den här visionen lever kvar i företaget än idag. Våra kläder har alla de egenskaper som krävs när det gäller material, bekvämlighet och funktion. Sedan är det inte bara golfare vi vänder oss till utan alla som vill leva ett aktivt liv på olika sätt, säger Alexandra Yllö.

Under de första 30 åren har Abacus Sportswear helt fokuserat på försäljning B2B. Via återförsäljare och distributörer når bolaget kunder i omkring 25 länder. Huvudmarknad än så länge är Sverige och övriga skandinaviska länder.

– Vi har egna anställda säljare och separata bolag i Sverige, Norge och Danmark. Även i UK har vi ett dotterbolag.

Affärsidén med försäljning B2B har alltså byggts upp under lång tid och denna del av företaget kommer vara en betydande del även framöver. Men nu kompletterad av försäljning online direkt till slutkonsument.

– Vi har fört diskussioner om att starta e-handel de senaste fem åren. Det känns väldigt spännande att vi nu kommit igång och att det blev ett år när vi firar 30 är ju extra kul, säger Alexandra.

Abacus Sportswear - Ny e-handel

Flera faktorer har legat till grund för att Abacus till slut tog beslutet att starta e-handel. Att kunna sälja produkterna året runt och inte bara under golfsäsongen är en sådan faktor.

– Många golfshopar där våra produkter säljs stänger ner efter september, i synnerhet när vi kommer längre norrut i landet. Det innebär att vår försäljning blir väldigt säsongsbetonad. Med vår e-handel kan vi göra hela vårt sortiment tillgängligt året runt och därmed plana ut våra försäljningskurvor, säger Alexandra.

Att få en direkt och personlig kanal till slutkonsumenterna är en annan positiv effekt som e-handeln gett.  

– Vi får en helt annan kontakt med våra kunder och det är en väldigt häftig upplevelse. Vi har kommit igång fint med försäljningen och redan fått bra feedback på våra produkter som vi annars inte skulle få på samma sätt.

Sökandet efter e-handelspartner mynnade ut i att en handfull plattformsleverantörer kontaktades. Kravspecifikation från Alexandra och hennes kollegor innehöll ett antal olika grundläggande delar.

Enkelhet och en låg tröskel för att komma igång var en faktor. En ren, tydlig och lättnavigerad sajt en annan. Bra integrationer till externa system var en tredje aspekt som fanns bland önskemålen.

– Vi sökte efter en stark och etablerad partner med ett lättnavigerat system. Vi vill även känna oss trygga i att vi har möjlighet att växa långsiktigt och det känner vi att vi kommer kunna göra med Askås.

Integration till Pyramid

Abacus använder sig av Pyramid som affärssystem och därför var en smidig koppling till detta ERP-system helt avgörande när det gäller valet av e-handelspartner.

Backend-utvecklare Anders Berntsson på Askås har jobbat tillsammans med Pyramid-konsulterna på KR System för att sätta upp kopplingen och flödet mellan Askås och Pyramid.

 –  Att det fanns en integration till Pyramid på plats var ytterligare en faktor som gjorde att vi kände oss trygga med valet av Askås, säger Alexandra Yllö.

Nu är Abacus Sportswear lanserade och igång sedan två månader. Starten har varit positiv men det är i ett långsiktigt framtidsperspektiv som det ska bli riktigt kul – det är tanken.

Planerna och visionen innehåller tillväxt via målmedvetet och strategiskt arbete på en mängd olika fronter.

– Nu har vi kommit igång och fokuserar i ett första skede på den svenska marknaden. På sikt vill vi även få till en fungerade e-handel för våra återförsäljare och vi planerar även för expansion in på nya marknader. Vi ska växa över tid och vi är långt ifrån klara, säger Alexandra Yllö.

"Jag har jobbat med att sätta upp schemalagda importer och exporter mellan Askås och Pyramid och vi har anpassat lösningen utifrån Abacus arbetssätt och processer. Samarbetet med KR System var som alltid smidigt och friktionsfritt. De har en väldigt hög kompetensnivå när det gäller Pyramid."

Anders Berntsson
Backend-utvecklare Askås

Alexandra Yllö

"Vi är jättenöjda med projektet och vår nya sajt. Nu vill vi kunna fortsätta växa och på sikt ta oss in på nya marknader."

Alexandra Yllö, Marketing Manager

Mer om Askås e-handelslösningar

https://abacussportswear.com/www.abacussportswear.com