Sök

Max Gaming mot nya rekord

MaxGaming satsar vidare i Norden och globalt. Tillväxten ska ske med Askås Enterprise. Askås mest kraftfulla, funktionsrika och driftsäkra e-handelslösning.
Max Gaming har valt Askås som e-handelsleverantör

Från en källare i Väsby till en marknadsledande position i den växande gaming-branschen. Det har hänt mycket för MaxGaming under snart 20 års tid och framtidsplanen innehåller fortsatt expansion, på hemmaplan och globalt.
Tillväxten ska ske med Askås Enterprise. Askås mest kraftfulla, funktionsrika och driftsäkra e-handelslösning.

Det började 2002. Gaming-entusiasterna Henrik Sundström och Johan Kallin från Upplands Väsby norr om Stockholm kände att det var svårt att få tag i gaming-tillbehör av olika slag.

Henrik och Johan kodade ihop en egen lösning för e-handel, inledningsvis för att sälja ett 50-tal produkter – framförallt den första renodlade gaming-musen från märket Razer.

Hoppar vi fram ett antal ”levels” – för att prata gamingspråk – hittar vi ett bolag som omsätter mer än 200 miljoner kronor med lönsamhet. Målet är 300 miljoner 2021.

Jacob Bay hoppade på tåget 2010. Han började på lagret och i dag är han operativ chef.

– Det har varit en fantastisk resa. Vi har hela tiden breddat sortimentet och utvecklats på olika sätt. Vi var exempelvis först med att sälja gamingstolar och kunde ta upp kampen med större aktörer, berättar Jacob.

Ny e-handelsplattform

Dessa större aktörer och konkurrenter i dag är bland andra Elgiganten, NetonNet och Webbhallen. Miljardbolag med enorma volymer och pressade priser.

– Det är absolut tufft att kämpa mot så stora jättar. Samtidigt har vi många styrkor och fördelar vi lever på. Vi är en renodlad och nischad gaming-aktör. Vi har alltid de senaste och hetaste produkterna och någon konkurrent med motsvarande utbud finns egentligen inte, säger Jacob.

I sortimentet i dag finns allt när det gäller stolar, datorer, gaming-konsoler, headset, möss och alla tänkbara tillbehör. En stor majoritet av kunderna finns i Sverige och övriga Norden. Men även gamers från övriga världen klickar sig in.

Smidig expansion och fortsatt tillväxt internationellt var ett av skälen till att Askås fick förtroendet när MaxGaming valde att byta e-handelsplattform i början av 2020. I juni togs projektet i mål och den nya e-handeln lanserades med landspecifika sajter i Sverige, Danmark, Norge och Finland. Utöver det finns en global com-sajt och en specifik sajt för Europa.

– Vi behövde en ny leverantör som hade kompetens och rätt funktioner för global handel och vi kände en trygghet i att Askås kunde leverera det vi behövde. Ni hade fina referenskunder som hade lyckats riktigt bra internationellt, bland annat Desenio.

Marknadsledande site-speed

MaxGaming har lanserats med Askås Enterprise som paketering. Enterprise är den mest kraftfulla och funktionsrika versionen av Askås e-handelsplattform. En betydande del av Enterprise är Askås Product Engine som levererar marknadsledande site-speed, snabb filtrering och riktigt bra sökfunktionalitet.

Jacob Bay lyfter fram just den inbyggda sökfunktionaliteten som en avgörande framgångsfaktor i en modern e-handel i allmänhet och för MaxGamings sortiment och konsumenter i synnerhet.

– Det är otroligt viktigt för oss och våra kunder. Det ska gå snabbt och vara sökbart på en mängd olika parametrar. Vi känner att söken fungerar och levererar riktigt bra, och ska bli än vassare med tiden säger han.

Prestanda och site-speed är som sagt en annan stor fördel med Askås Enterprise. Viktiga faktorer inte minst under intensiva försäljningsperioder.

– Vi ser vi fram emot Black Friday och framtida heta produktlanseringar. Vi tror och hoppas att vi kommer kunna ha dom absoluta topparna när det gäller försäljning och trafikmängd under kontroll i framtiden, säger Jacob Bay.

"Vi är naturligtvis mycket glada och stolta över att numera ha MaxGaming som en av våra kunder. Därmed har ännu en ambitiös och marknadsledande e-handelsaktör valt vår nya e-handelsplattform Askås Enterprise. Vi ser fram emot att vara en lyhörd partner på MaxGamings framgångsrika tillväxtresa i Sverige, Norden och i ett globalt perspektiv."

Jonas Askås, VD Askås

Mer om Askås e-handelslösningar

▶ Jacob Bay om Askås

"Askås som leverantör känns jordnära och trovärdig. Man tar stort ansvar för produkten och den utveckling som görs."

"Bang for the buck. Som kund får man mycket för pengarna och kontroll över kostnaderna."

"Sökfunktionaliteten är snabb och levererar riktigt bra."

"Det är lätt att sätta upp fraktmetoder beroende på var i världen våra kunder finns."

Askås kund Max Gamingwww.maxgaming.se

Askås Product Engine
Produktinformation - PIM