Stäng

Jag vill bli kontaktad


Jag vill kontakta Askås

Telefon: 0533-69 16 00

Säffle (huvudkontor)
Järnvägsgatan 11
661 30 Säffle

Resurs Bank ska
bli bäst i alla kanaler

Resurs

1977 startades Resurs Radio och TV i Domsten utanför Helsingborg. På mitten av 1980-talet blev verksamheten en tidig vägvisare när det gäller räntefria delbetalningar i butik och 2001 fick bolaget banktillstånd. Idag, 40 år sedan starten, arbetar Resurs Bank för att skapa tillväxt och framgång även när det gäller online-betalningar.

Publicerad: 2018-09-24. Text: Patrik Otter  Foto: Patrik Otter/Resurs Bank

När Resurs Bank nu på allvar ger sig in kampen om att attrahera e-handlare och deras konsumenter så gör man det från en bakgrund djupt rotad i den fysiska detaljhandeln.

Bolaget var som sagt tidigt ute när det gäller delbetalningar i butik. Under decennier har man byggt upp fruktsamma samarbeten med stora aktörer som Siba, NetOnNet och Mio.

Mängder med svenskar har därmed använt sig av Resurs tjänster, kanske utan att de varit medvetna om detta. Resurs betaltjänster i handeln har alltid haft säljföretaget som huvudsaklig avsändare och Resurs har ”levererat” stabilt i bakgrunden.

Mikael Kehler är Partner & Integration Manager på Resurs Bank och har berättar om att denna modell historiskt har gett både fördelar och nackdelar.

– Alla våra produkter är ”brandade” på våra kunder och det är positivt i flera avseenden. Positivt för kunderna såklart men det har också gjort att vi har blivit attraktiva som partner, säger Mikael.

Baksidan är då att Resurs som varumärke kanske inte har uppnått den synlighet som man förtjänat många gånger. Detta är något Mikael och hans kollegor nu arbetar för att råda bot på.

– Det stämmer, det pågår ett omfattande varumärkesarbete och att synliggöra oss på olika sätt. Vi ska självklart fortsätta att jobba väldigt nära våra kunder men samtidigt lyfta fram vad vi själva gör och står för, säger Mikael.

Omnikanals-lösning

Betalningslösningar med faktura och delbetalning för e-handel har man kunnat erbjuda under flera år. Nu görs dock en satsning på bredare front och det är Resurs checkout-lösning som är nyckeln till framgång. En stabil, flexibel och användarvänlig kassa – både för e-handelsföretaget och slutkonsumenterna.

Målbilden är dock inte i första hand att bli marknadsledande även bland renodlade e-handlare. Den fysiska handeln är och kommer förbli ett fundament och satsningen online ska ge Resurs ett förstklassigt utbud när det gäller flerkanals-lösning.

– Självklart har vi haft fokus på att ta fram en riktigt bra kassa och detta har vi också lyckats med. Men huvudsyftet med vår checkout är att ge handlare möjligheter att vara aktiva i flera kanaler.

Samma kassa kan användas online och i butik. Samma erbjudande och betalningsalternativ levereras i bägge kanalerna och detta ska ge verktyg att möta och hjälpa slutkunderna var de än befinner sig.

– Vi måste finnas med våra tjänster överallt och vår ambition är att leverera en omnikanals-lösning som är bäst på marknaden. Genom att vidareutveckla vår checkout och dra nytta av vår stora kundbas inom fysisk handel så tror vi på en stark utveckling under kommande år, säger Mikael Kehler.

Mer info: Klicka här

Är du som e-handlare intresserad av att integrera med Resurs Checkout
– ta kontakt med Askås.

Resurs Bankwww.resursbank.se

På stora bilden syns Christoffer Norrthon, Damir Kafedzic och Mikael Kehler.