Sök

Anders Borg till E-handelsdagen

Digitala trender och framtidsspaningar, globalisering och den makroekonomiska utvecklingens påverkan på svenska företag och politiker. Anders Borg är klar som huvudtalare på Askås E-handelsdag 17 oktober.

Anders Borg tala på Askås E-handelsdag

Anders Borg är klar som huvudtalare på Askås E-handelsdag 17 oktober och vi kan förvänta oss en föreläsning stadigt grundad i erfarenhet, kompetens men också nyfikenhet inför framtiden. 

– Jag kommer ge min bild av risker, utmaningar men också de stora möjligheter som digitalisering och ny teknik faktiskt innebär, säger Anders Borg.

Han är en tidigare hyllad finansminister, nuvarande ekonomisk rådgivare inom Kinnevik och amerikanska IP Soft som ligger långt framme inom AI, Artificiell Intelligence. Lägg till det mängder av tunga styrelseposter och ett tidigare prestigefyllt uppdrag för World Economic Forum, WEF.

När Anders Borg kliver upp på scenen för att avsluta talarprogrammet på Askås E-handelsdag till hösten gör han det visserligen med massor av kunskap i bagaget. Men att luta sig tillbaka utan att blicka framåt är inte Anders Borgs arbetsmodell.

– Jag ser stora möjligheter inbyggda i den teknologiska förskjutningen. Det pågår en omvandling på våra marknader och idag kan bolag växa och snabbt bli ledande om man gör rätt saker. Det finns utan tvekan öppningar i och med att det går att lösa människors konsumtion och tjänster så billigt och effektivt, säger Anders Borg.

Rådgivare i Kinnevik

E-handelsbranschen är inte någonting obekant för Anders Borg, tvärtom. I sin roll som rådgivare i Kinnevik är modejätten Zalando ett av bolagen högt upp på Anders Borgs agenda. Ett annat bolag som ständigt ligger top-of-mind är självklart Amazon.

Att blunda för vilken maktfaktor Amazon faktiskt är bör ingen göra. Men heller inte förminska de positiva tänkbara följderna av att bolaget driver utveckling framåt i allt högre hastighet.

– Det var många som trodde att Zalando skulle ha svårt att konkurrera på den tyska marknaden. Men e-handeln har fortsatt att växa, det är mer traditionella aktörer som haft det svårt.

Amazon kommer dundra in i Sverige inom en relativt snar framtid – det är det längre ingen tvekan om. Anders Borg ser Amazons expansion som en utmaning men också som en chans för enskilda företag och Sverige som marknad att vässa erbjudande och arbetssätt.

 – Amazon är enormt framgångsrika och otroligt duktiga på väldigt mycket. Och när dom etablerar sig med logistik och lager på plats i Sverige - ja, det är klart att det får effekter. Samtidigt kommer det finnas möjligheter att fortsätta hävda sig väl i konkurrensen.

Behov av omvärldsanalys

En god förståelse av omvärlden och relevanta analyser utifrån detta är ett sätt att förutspå hur handel och konsumtion kommer att förändras i Sverige under de kommande åren.

Anders Borg lyfter fram just Amazon som en bra indikator på hur detaljhandeln sannolikt kommer digitaliseras fullt ut. Utvecklingen inom livsmedelsbranschen kan mycket väl komma att gå i modebranschens fotspår.

Artificiell Intelligence är en annan utveckling som fortfarande befinner sig i startgroparna i Sverige. Anders Borg är som sagt rådgivare i amerikanska IP Soft som ligger långt framme när det gäller AI-teknologi.

 – AI inom hälsosektorn är ett exempel. Det är bara i England och USA som detta tagit fart ordentligt. Här hos oss är det ännu ett marginalfenomen och mycket kommer att förändras framöver, säger Anders Borg.

Vilket tankesätt ska man då ha som e-handlare inför den framtid som till stora delar redan är här. Hur ska man kunna stå upp i den hårdnande konkurrensen?

 – Agility är ju ett uttryck som används ofta. Det handlar om flexibilitet, att man bygger en snabbfotad och flexibel organisation med god förståelse för omvärlden.

 – Sedan behöver man ligga närmare sina kunder nu än någonsin tidigare. Jag tror absolut att det är möjligt att skapa kundrelationer som gör att man kan stå emot konkurrensen från riktigt stora aktörer, säger Anders Borg.

 Samarbete är ett annat ord som Anders Borg lyfter fram som en nyckel till att nå hållbarhet och tillväxt lokalt, regionalt och i Sverige som helhet.

 – Jag tror det är avgörande att bygga starka företagsklimat, att man har infrastruktur på plats och jobbar tillsammans på alla tänkbara sätt. Då har vi bra möjligheter att klara den omställning som pågår.


Information och Anmälan till Askås E-handelsdag
Klicka här