Sök

Sportfiskeprylar firar tio år

Det var ett fantastiskt år för oss och vi spräckte 100-miljonersvallen för första gången, säger Nicklas Jonsson, delägare och VD på Sportfiskeprylar som firar 10 år med Askås.
Sportfiskeprylar firar tio år med Askås

Det är ingen tvekan om att Sportfiskeprylar.se gör massor med saker på rätt sätt. Under många år har utvecklingen pekat stabilt uppåt och fjolåret var absolut inget undantag.

– Det var ett fantastiskt år för oss och vi sprängde 100-miljonersvallen för första gången, säger Nicklas Jonsson, delägare och VD.

Bolaget Söder Sportfiske och den fysiska butiken med samma namn har varit en betydelsefull aktör i sportfiskebranschen i mer än 20 års tid. Sportfiskeprylar.se lanserades för exakt tio år sedan och det var Askås som från starten levererade e-handelsplattformen.

Utvecklingen sedan dess har varit minst sagt positivt. Från år till år och med lönsamhet har Nicklas Jonsson och hans kollegor skapat tillväxt och nått allt fler kunder i Sverige och övriga Norden. 2019 blev ett rekordår för både butiken och e-handeln.

– Ja, det var ett riktigt kul år. Vi ökade med 46 procent jämfört med 2018 och gick därmed för första gången över 100 miljoner kronor i omsättning, säger Nicklas Jonsson.

Fjolåret innehöll även en lång rad positiva steg gällande logistik och rekrytering. Steg som ger förutsättningar att fortsätta växa och ta marknadsandelar.

– Vi fick flera nyckelpersoner på plats, exempelvis en ekonomichef och logistikchef. Dessutom genomförde vi en flytt till vårt nya e-handelslager vilket har gått över förväntan.

Askås Product Engine

Framtiden för Sportfiskeprylar innehåller en satsning internationellt. En ny engelsk sajt med ett eget namn håller på att byggas och enligt plan ska den lanseras i slutet av mars.

– Ja, det här har vi jobbat på med lite i skymundan. Sportfishtackle.com heter sajten och det känns riktigt spännande. Vi vet att vi har ett riktigt bra sortiment som står sig väl mot andra aktörer i Europa.

Satsningen framåt kommer ske med den nya versionen av Askås e-handelsplattform - Askås 10. Den nya paketeringen Askås Enterprise och Askås Product Engine kommer att ge e-handlare med stor trafik- och ordermängd möjligheten att klä sig i en kostym med riktigt hög prestanda och driftsäkerhet.

– Det jag har tagit del av ser fantastiskt bra ut. Jag har testat lösningen i er demobutik och även på Desenio som redan är igång och prestandan är riktigt imponerande, säger Nicklas Jonsson.

Ett decennium har alltså passerats sedan det för första gången gick att handla online från Sportfiskeprylar.se. Vi på Askås gläds verkligen åt framgångarna för den idag ledande sportfiske-aktören i Sverige.

–Det har varit en otrolig utveckling och det är ju riktigt härligt att fira tioårsjubileum med Askås. Vi får väl se om jag får en guldklocka, säger Nicklas Jonsson.

Stora bilden: Nicklas Jonsson, delägare och VD - Henrik Sandahl, delägare och butikschef.

"Vi ökade med 46 procent jämfört med 2018 och gick därmed för första gången över 100 miljoner kronor"

Nicklas Jonsson, VD

Sportfiskeprylar firar tio år med Askås

Vill du också testköra
Askås Product Engine?


Besök vår demobutik

 

Askås Product Engine
Produktinformation - PIM