Sök

Sista dagen för Inga-Lena

Fredag 18 juni gör Inga-Lena Djärv sin sista arbetsdag på Askås. När hon nu lämnar yrkeslivet bakom sig kan hon blicka tillbaka på tolv framgångsrika och äventyrliga år.

Inga-Lenar Djärv, säljare Askås

”Det har varit ett äventyr och en otrolig resa”

Januari 2009 klev hon för första gången in på HK i Säffle som Askås-anställd. Sedan dess har Inga-Lena Djärv hjälpt hundratals av våra kunder att nå framgångar som e-handlare.

I dag påbörjar hon sin semesterledighet – skillnaden mot tidigare år är att den här gången kommer hon inte tillbaka efter sommaren.

– Att nu lägga yrkeslivet bakom sig känns såklart speciellt. Och tiden med Askås har varit ett äventyr och en otrolig resa, säger Inga-Lena.

Den där januaridagen för drygt tolv år sedan var det en riktigt laddad ny medarbetare som anslöt till Askås då jämförelsevis ”lilla” personalstyrka. Med en bakgrund som teknikinformatör anställdes Inga-Lena för att projektleda en uppstart av företagets utbildningsverksamhet och support. Det dröjde dock inte länge innan hon gled över i den roll som blivit synonymt med hennes år på Askås – kundansvarig och säljare.

– Det var en tid då alla mer eller mindre gjorde allting. I och med att jag började ta samtal och få kontakt med kunder blev det ett naturligt steg att komma igång med säljprocessen, berättar Inga-Lena.

För tio-tolv år sedan befann sig e-handelsbranschen på många sätt i sin linda. Konkurrensen inom olika segment var mindre påtaglig och möjligheten att snabbt hitta kunder var större. Idag krävs det en mer målmedveten satsning, ofta mer pengar och kanske ett mer nischat sortiment än tidigare.

– Ja, det är en tydlig förändring som skett under de här åren. Den enklaste delen idag är ju att starta själva e-handeln. Den biten tar vi som leverantör hand om i vårt system. Att sedan nå ut till kunderna och skapa långsiktig framgång är en större utmaning i dag i och med den konkurrens som finns.

Fortsatt "supportverksamhet"

”Äventyret” som Inga-Lena beskriver åren på Askås har innehållit en smått osannolik tillväxt och utveckling. För branschen som helhet, för Askås och för det ständigt ökande antalet kunder. Att kunna anpassa sig till marknadens och kundernas behov ser hon själv som den kanske viktigaste faktorn till att Askås varit och är framgångsrika.

– Vi brukar ofta lyfta fram att vi är lösningsorienterade och fokuserade på kundernas behov och det stämmer verkligen. Vi är orädda och har därmed kunnat växa tillsammans med våra kunder på ett sätt som har varit både roligt och effektivt.

Det bästa med jobbet har varit goda relationer till såväl medarbetare som kunder. Vissa kollegor har varit följeslagare till Inga-Lena under hela resan, många fler har tillkommit under årens lopp.

– Den mixen har också varit en nyckel till Askås framgång. Att det alltid har funnits en grupp anställda som varit med länge är en trygghet för alla. Samtidigt anställs hela tiden nya, yngre medarbetare och bidrar med sitt tänkande.

Bland kunderna har Inga-Lena mängder med exempel där relationerna nästan har kommit att bli personliga och ”arbetskamratliga”. Några prov på det hittar ni i ”omdömena" från två av kunderna här intill.

– Flera har ju blivit vänner under årens lopp och den relationen kommer man att sakna. Sedan har var sak sin tid och nu känns det trots allt bra att sätta punkt.

Hädanefter blir det andra som kommer få ta del av Inga-Lenas kompetens, tid och omtanke. Vid sidan av sitt stora intresse för friluftsliv och mer eller mindre vardagliga vildmarksäventyr lär kalendern även fortsättningsvis vara skapligt välfylld med möten – om än mer informella sådana.

– Jag kommer fortsätta med min ”supportverksamhet” och vara en resurs för familjen, vänner och andra människor i min närhet, säger Inga-Lena.

Det är med vemod vi som kollegor tackar av Inga-Lena efter härliga och framgångsrika år tillsammans. Samtidigt vill vi såklart önska henne en riktigt härlig sommar och en fortsatt spännande livsresa.

"När man tar ett beslut att välja partner är det oftast den personliga kontakten som fäller avgörandet. Vår kontakt var Inga-Lena och hon gav intrycket av att vara genuint intresserad och lyssnade på vilka behov vi hade. En charmig värmländsk dialekt, en stor portion humor kombinerat med kunnande gjorde att det blev Bengans och Askås.

Vi på Bengans önskar henne en skön pension – hon lämnar ett stort arv för någon annan att axla.”

Peter Sandberg och
Morgan Karlsson
Bengans Skivbutik

"Vi hade jobbat med Askås tidigare och när det var dags att starta Uthuset var det bara att ringa upp Inga-Lena och sparka igång. Sedan hösten 2016 och tills nu har vi alltså haft den stora glädjen att återigen få ”plåga” Inga-Lena och hennes medarbetare med ojämna mellanrum. Vi, och kanske allra mest jag personligen, kommer sakna den där självklart positivt glada, kunskapsmässigt breda och mångåriga kontakten vi haft från dag ett.

”God Tur” och hoppas du kommer och handlar din nästa ryggsäck här hos oss i ladan.”

Jocke Sundberg, Uthuset