Stäng

Jag vill bli kontaktad


Jag vill kontakta Askås

Telefon: 0533-69 16 00

Säffle (huvudkontor)
Järnvägsgatan 11
661 30 Säffle

Swish redo för e-handel igen

I början av juni förra året så kraschlandade Swish för handel. Därefter följde ett drygt halvår av tester, felsökningar och en vid flera tillfällen framflyttad nylansering.

Nu ska problemen vara lösta och från och med måndag blir det återigen möjligt att erbjuda Swish-betalning för e-handel.

– Alla tester har gått bra och nu känner vi oss trygga i att det kommer fungera, säger Per Ekwall pressansvarig på Getswish.

Den smidiga betalningslösningen Swish har utan tvekan revolutionerat marknaden för ekonomiska transaktioner. Tjänsten lanserades 2012 och den blev snabbt en succé med miljontals användare.

Under senare delen av 2015 så gick Getswish ut med beskedet att man skulle ta upp kampen med de etablerade betalningsaktörerna i e-handelsvärlden. Denna ambitiösa målsättning blev dock svårare att nå upp till än vad som var tänkt. E-handelsversionen blev snabbt ett ”sorgebarn” för Swish-tjänsten som helhet.

– Det visade sig dessvärre att det hade gjorts en felaktig teknik-implementering och detta påverkade alla våra tjänster. Därför tvingades vi stänga ner tjänsten för e-handlare, säger Per Ekwall.

Det var i början av sommaren som tjänsten plockades bort och det första beskedet som gavs var att driftstoppet inte skulle bli alltför långvarigt. I slutet av augusti skulle saker och ting rulla igång igen, var det tänkt. Så blev det dock inte och under hösten fortsatte ”ombyggnationen”. Till slut stod det klart att det inte skulle bli någon nystart innan årsskiftet.

– Vi hamnade i en situation vi inte hade kunnat förutse riktigt. Vi har verkligen lärt oss något av den här processen, både vi och vår it-partner, säger Per Ekwall.

Nu är alltså situationen en annan. De senaste veckorna har e-handelsversionen av Swish testkörts på ett antal pilotkunder. Bland andra Netonnet, Cyberphoto och Lindex. Denna testperiod har också fallit väl ut, enligt Per Ekwall. Så pass väl att att man nu känner sig redo att återigen öppna upp för de tidigare kunderna men också för nya e-handlare som vill hoppa på tåget.

– Det som hände under fjolåret var otroligt tråkigt, framförallt för alla handlare som var med från början. Vi har nu byggt om stora delar av tjänsten och alla våra pilotkunder är nöjda. Det känns riktigt kul att kunna se framåt igen.

Att tvingas dra i nödbromsen på det sätt som skedde under 2016 skulle utan tvekan kunna leda till att förtroendet från befintliga och presumtiva kunder minskar. Per Ekwall ser det inte på det sättet - han upplever att förtroendet och intresset finns kvar där ute.

– Jag tror inte det här kommer få några konsekvenser. Efterfrågan är fortsatt enorm, det känner vi. Jag tror inte att det finns någon handlare eller e-handlare som inte vill kunna erbjuda Swish som betalningssätt, säger Ekwall.

30 januari är det alltså återigen fritt fram för Swish vid handel. För e-handlare som tidigare gjort en koppling till Swish kommer tjänsten att fungera. Det blir också möjligt för nya kunder att ansluta sig.

Äntligen, enligt Askås vd, Jonas Askås.

– Ja, det här är självklart positivt. Vi vill ge våra kunder bästa tänkbara förutsättningar och ett stabilt och fungerande Swish är absolut något som efterfrågas av e-handlarna, säger Jonas Askås.

 

Askås är redo att trycka på knappen

Läs mer här eller ta kontakt med oss.

0530 - 69 16 00 - sales@askas.se


Tipsa en vän om denna nyhet:


« Visa alla nyheter
Publicerad 2017-01-25, 09:36
Uppdaterad 2017-01-25, 09:36