Google Shopping och EAN-koder
E-handlare som använder sig av Google Shopping behöver snarast se över sin produkt-feed. Säljer man produkter med GTIN-kod (EAN) krävs det nu att man inkluderar dessa koder i flödet. Annars finns det en risk att produkterna avvisas och annonseringen misslyckas.
GTIN (Global Trade Item Number) kan ses som ett globalt accepterat identifikationsnummer för produkter. I Europa så heter GTIN-koderna EAN, European Article Number, eller GTIN-13. I USA, som ett annat exempel, kallas koderna UPC. Det är dessa koder som Google nu kräver att du som e-handlare och användare av Google Shopping inkluderar i din feed.
Askås e-handelsplattform är sedan länge förberedd för det som Google nu efterfrågar. Vi har under lång tid haft med en tagg i feeden just för detta ändamål . Det du som e-handlare och kund till Askås behöver lösa - om du inte redan har gjort det - är att se till att dina produkter är försedda med korrekta GTIN-koder (om produkterna har detta). Du hittar EAN/UPC-fältet under Detaljerade uppgifter för varje artikel. (klicka på bilden till höger)
Enligt information från Google kan korrekt ifyllda GTIN-koder förbättra din annonsering och konvertering på flera sätt.
* Synlighet. Korrekta GTIN-koder kan ge en ökad klick-frekvens på upp till 40 procent jämfört med produkter som "levererats" till Google Shopping utan GTIN.
* Träffsäkerhet. Korrekta GTIN-koder gör att produkterna visas för fler kunder i rätt målgrupp. Analyser har visat att detta kan förbättra konverteringen med 20 procent.
* Fler annons-format. Vid sidan av Google Shopping-annonser ger GTIN-koder också förbättrad produktinfo på Google.com och i andra format som Shopping on Youtube.
För produkter som saknar GTIN
Kanske säljer du produkter som helt saknar GTIN-koder. Då är det viktigt att du skickar in attributen brand (varumärke) och mpn (artikelnummer).
Läs mer via länken nedan