Stäng

Jag vill bli kontaktad


Jag vill kontakta Askås

Telefon: 0533-69 16 00

Säffle (huvudkontor)
Järnvägsgatan 11
661 30 Säffle

Qliro och Askås vill hjälpa
handlare och konsumenter

Qliro

Betalningslösningar med e-handlarnas bästa i skarpt fokus. Tjänster som utvecklats i nära samarbete med några av Sveriges mest framgångsrika spelare. Qliro AB har på allvar börjat ta rejält med plats som ett gångbart PSP-alternativ för stora och etablerade e-handelsföretag.

Publicerad: 2017-06-10. Text och foto: Patrik Otter

Det är lite speciellt att gå runt i Qliros lokaler längst upp på Sveavägen i Stockholm. Qliro AB är grannar och samarbetspartners med e-handelsföretag som Nelly och Gymgrossisten. Erkänt starka varumärken som har funnits med som bollplank när betalningsleverantören Qliro har etablerats och utvecklats sedan 2014. Från och med våren 2017 är Qliro Financial Services etablerade med hela sin produktkatalog i de nordiska länderna. Qliro är betalningsleverantör till ett relativt litet antal men samtidigt stora e-handelsföretag - däribland tre av Askås kunder, Hobbex, SoffaDirekt och Bangerhead.

Magdalena Gottleben, Head of client relations på Qliro, beskriver hur tankarna har gått dessa första år och ursprunget till att Qliros varumärke i e-handelsbranschen nu stärks månad för månad.

– Utvecklingen har hela tiden skett i nära samarbete med våra systerbolag och det är en situation som har gett oss mycket. Det är väl inte helt vanligt att som leverantör ha några av Nordens största e-handlare som kravställare, säger Magdalena.

"Liknande tänk"
Detta kundfokus är dock inte begränsat enbart till Qliros egna handlare. E-handlarnas förutsättningar att nå framgång finns tydligt med som en viktig pusselbit även i relationen till de externa kunder Qliro idag arbetar med.

– Det är väldigt prispressat och en hård konkurrens för e-handlare idag så självklart är det viktigt för oss att stötta handlarens affär. Vi arbetar verkligen för att optimera lönsamheten och vi delar våra intäkter med våra kunder, förklarar Magdalena.

Viljan att stötta e-handlarna och se deras framgångar som en given ingrediens till att långsiktigt nå framgång själv är en inställning som vi på Askås helt klart delar. Magdalena och Tobias förklarar Qliros syn på Askås som en betydelsefull ”själsfrände” och samarbetspartner.

– Det känns helt rätt att jobba tillsammans med Askås. Vi har ett liknande tänk, att ligga nära handlare och skapa någonting som löser problem. Askås är helt klart en av våra nyckelpartners, säger Magdalena.


Fem medarbetare som jobbar för fortsatt framgång för Qliro. Jenny Israelsson (Integration Manager), Anders Hammarbäck (COO), Erik Wännström (Marketing Manager), Henrik Ekstam (Head of Integration) & Charlotte Lundquist (Client Relationship Manager)

Tre år in på sin resa samarbetar Qliro med ett 15-tal etablerade e-handlare. Det jämförelsevis låga antalet kunder är också det en del av en medveten strategi. Man vill växa, men inte okontrollerat – man vill utvecklas men inte ostrukturerat. Denna grundinställning ger förutsättningar till nära och väl underhållna relationer mellan Qliros kundansvariga och deras kundföretag.

Tobias Larsson är Senior sales executive på Qliro, och han tror på företagets långsamma men stabila tillväxt när det gäller antalet kunder.

–  Vi vänder oss till medelstora och stora kunder, så är det. Det är avgörande för oss att ha en lösning som verkligen är anpassad för e-handlarna. Om vi tar in för många kunder i förhållande till vår organisation så tappar vi möjligheten till kontinuerlig anpassning och utveckling, säger Tobias.

Att kunna leverera ett fullständigt komplett produktutbud till kunderna har från starten varit en del i visionen. Våren 2017 blev denna vision verklighet. Alla tänkbara och efterfrågade betalsätt finns med, faktura, delbetalning och konto. Dessutom har Qliro lanserat sin snabbkassa Qliro One med, enligt Tobias Larsson, väldigt goda resultat.

– Det känns jättebra och vi upplever att det finns ett stort intresse. Precis som i övrigt har vi verkligen jobbat för att göra vår checkout så kundanpassad det bara är möjligt. Ett exempel på detta är att du aldrig lämnar handlarens sida i samband med betalningen och det tror vi uppskattas av såväl e-handlaren som slutkunden, säger Tobias.

Mobil-applikation
En mobil-app är ett annat tillskott som bidragit till att göra Qliros produktportfölj komplett. Dessutom har företaget blivit godkänt som kreditmarknadsbolag, vilket ger möjlighet till nya digitala finanstjänster för konsumenterna – sparkonton med statlig inkomstgaranti har redan lanserats. Det är uppenbart att det har hänt och händer mycket hos Qliro för närvarande. Något som Magdalena Gottleben enbart ser som inspirerande.

– Det är ju superspännande att det händer saker hela tiden och så roligt att jobba med alla våra handlare och drivna kollegor, säger hon.

Framtiden då – hur ser den ut för Qliro, på kort och lång sikt?

– Vi vill fortsätta att bygga grymma lösningar för våra nuvarande och framtida kunder. Lösningar som gynnar både handlare och slutkonsumenter, säger Magdalena.

– Vi vill givetvis vara med och utmana i kampen om dom större e-handlarna. Vi ska alltid sträva efter att se till så att våra befintliga kunder är så nöjda att de rekommenderar Qliro som leverantör till andra handlare, säger Tobias.

Qliros resa som betalningsleverantör har bara börjat. Vi på Askås hänger gärna på även fortsättningsvis.

Stora bilden: Magdalena Gottleben och Tobias Larsson.

Det känns helt rätt att jobba tillsammans med Askås. Vi har ett liknande tänk, att ligga nära handlare och skapa någonting som löser problem"

Magdalena Gottleben, Head of client relations

www.Qliro.com
www.qliro.com