Stäng

Jag vill bli kontaktad


Jag vill kontakta Askås

Telefon: 0533-69 16 00

Säffle (huvudkontor)
Järnvägsgatan 11
661 30 Säffle

Stefan ska lyfta
Motormännen till en ny nivå

Motormännens Riksförbund är utan tvekan en e-handlare som sticker ut på flera sätt i Askås kundregister. Man är först och främst en medlemsorganisation som jobbar för svenska bilägares bästa och man kan blicka tillbaka på en historik som inom några få år omfattar ett helt sekel. Ambitionen med e-handeln är tudelad. Att sälja kvalitetsprodukter men också att genom bra erbjudanden få fler medlemmar att ansluta sig.

Publicerad: 2017-06-10. Text och foto: Patrik Otter

Fridhemsplan, Kungsholmen i Stockholm. Stefan Bensmo, Motormännens e-commerce-manager tar emot och snart är samtalet igång. Ett samtal om hans egna erfarenheter i e-handelsbranschen, om flytten till Motormännen och de höga ambitionerna inför framtiden.

– Vi kan börja 2013 då jag jobbade på ett IT-café i Lund. Jag tog ett beslut om att förändra min livssituation och ett av de första stegen var ett kort vikariat på kundtjänst på CDON, berättar Stefan.

Sedan dess har kliven på karriärstegen kommit snabbt för Stefan Bensmo. Inom Qliro-gruppen har han fått nya arbetsuppgifter och bytt arbetsplats inom koncernen. Vikariatet på på CDON omvandlades snabbt till en fast tjänst. När Tretti.se sedan flyttade ner en del av sin verksamhet till Malmö när Qliro Group köpte bolaget tog Stefan chansen.

– Jag fick frågan om att börja som reklamationsansvarig på Tretti och jag svarade ja direkt. Detta var i ett läge då inga rutiner egentligen fanns på plats. Efter några månader hade vi tagit fram en komplett reklamations-manual för det enorma utbudet av produkter.

Nästa kliv tog honom upp till Stockholm och en roll som eftermarknadschef på Tretti. En roll han fanns kvar i fram till hösten 2015 då det återigen blev nya uppgifter.

– Jag kände ett behov att få syssla med något mer än bara eftermarknad. När jag fick möjligheten att bli kategori-chef för hem- och trädgård så var det helt rätt för mig. Det är riktigt kul att ta ett helhetsansvar för allt ifrån inköp till lager och försäljning.

Den sista lilla pusselbiten som han ännu inte hade fått känna på var digital marknadsföring. Och i detta läge hittade han en öppning när Motormännen sökte en e-commerce-manager som verkligen skulle ta hand om alla delar av deras e-handel. Från ax till limpa. Inköp, försäljning, SEO och marknadsföring. Rubbet. I början av 2017 lämnade han Tretti och började omgående ta ut riktningen mot framgång för Motormännen.

– Det är upp till mig att få det här att lyckas. Det är ibland lite överväldigande men framförallt fantastiskt kul och utmanande, säger Stefan Bensmo.


Stefan Bensmo ser ljust på framtiden och ambitionen är att genom e-handeln få fler medlemmar att ansluta sig.

I och med detta senaste karriärsteg har Stefan inte bara behövt bekanta sig med en ny arbetsplats. Det har också inneburit att han fått en relation till oss här på Askås. Det är vi som levererar lösningen som Motormännens e-handel är byggd på. Intrycket och känslan som Stefan har av Askås som företag och plattformen som sådan är positiv.

– Jag satte mig direkt ner och började klicka runt i Askås gränssnitt. Jag kände snabbt att det var väldigt användarvänligt och lätt att lära sig och det var såklart tacksamt.

Stefan lyfter också fram supportavdelningen och den stöttning han har fått rent generellt för att komma in i och utnyttja de möjligheter som Askås 8 levererar.

– Supporten har varit jättebra. Sedan känns det lite unikt att Askås vd Jonas fortfarande tar hand om vissa supportärenden och är med och utvecklar. Det tycker jag säger något om företaget och jag ser verkligen Askås som en riktigt stark utmanare till andra leverantörer i branschen, säger Stefan.

Han fortsätter att berätta om sin och Motormännens målsättning med webbshopen. Hur han vill arbeta med sortimentet och hur ständigt relevanta produkter och erbjudanden är tänkt att locka fler kunder till att faktiskt ansluta sig som medlemmar.

– Från början har syftet med butiken varit att sälja olika typer av biltillbehör. Detta har vi nu börjat förändra, vi måste ha en bredare ambition än så. Vi ska ha något för alla nuvarande medlemmar men också erbjudande som kan bidra till att fler ansluter sig.

Stefan Bensmo har tilldelats stor frihet när det gäller att ta Motormännens e-handel till en ny nivå. Ett tydligt direktiv har han dock att förhålla sig till och det handlar om varumärket som sådant och att vara noggrann när det handlar om vilka produkter som köps in till webbshopen.

– Motormännens Riksförbund är verkligen ett enormt starkt varumärke och våra medlemmar är med för de tror på oss. Det är helt avgörande att alltid ta in produkter som håller hög kvalitet och detta är något jag verkligen tagit till mig.

Hur ser då framtiden ut om Stefan Bensmo får bestämma. Ja, vissa saker kommer att hända, det är redan planerat. Motormännens huvudsakliga hemsida kommer att kläs i en helt ny design under andra halvan av 2017. Dessutom ska siten som sådan knytas samman på ett bättre sätt med e-handeln, förklarar han.

– Jag tycker att framtiden ser extremt lovande ut på flera sätt. Vi ska börja sälja medlemskap direkt i shopen och vi ska jobba stenhårt för att lyckas värva fler medlemmar till Motormännen och fler kunder till vår e-handel.

Jag ser verkligen Askås som en riktigt stark utmanare till andra leverantörer i branschen"

Stefan Bensmo, e-commerce-manager


www.motormannen.se