Stäng

Jag vill bli kontaktad


Jag vill kontakta Askås

Telefon: 0533-69 16 00

Säffle (huvudkontor)
Järnvägsgatan 11
661 30 Säffle

Elin Maria vill växa tillsammans med Askås

Butiken slog upp portarna 1993 och redan 1997 lanserades första webbsidan med möjlighet att handla online. Den helhjärtade satsningen på e-handeln inleddes dock först 2016 och målsättningen är klar. Nu ska den pigga klädaktören Elin Maria locka nya kunder på nätet med Askås som samarbetspartner.

Publicerad: 2017-02-20. Text och foto: Patrik Otter

I Gamla Staden i Eskilstuna ligger ett gult hus med massor av karaktär och känsla. Innanför väggarna jobbar Elin Trygg och hennes kollegor med att leverera ett personligt kundbemötande och kvalitativa produkter. Elin, med mellannamnet Maria, har sedan första början haft kunden i tydligt fokus och detta lever i högsta grad kvar.

– Vi har inställningen att vi alltid ska hålla hög kvalitet och samtidigt ha ett brett sortiment. Är du intresserad av mode ska du kunna vända dig till Elin Maria och hitta det du söker, säger Elin Trygg.

Bredden har inneburit att målgruppen utgörs av kvinnor och till viss del även män inom ett stort åldersspann. Kundgruppen börjar redan vid 18 och sträcker sig upp mot 50 år och även däröver i vissa fall. När e-handelsresan nu ska ta fart på riktigt för Elin Maria finns det självförtroende och starkt hopp om tillväxt.

– Vi fokuserar jättemycket på e-handeln nu. Det känns självklart att vi ska öka med de satsningar vi genomför. Samtidigt bygger vi vidare på vår erfarenhet och att vi verkligen kan kläder. Vi har haft butiken i 24 år och det ger en trygghet för oss och kunderna, säger Elin.


Johanna Jensen, Mathilda Gyllhamn och Elin Trygg.

E-handel har funnits med som en del av verksamheten i många år. Men företagets online-närvaro har varit något undangömd och underordnad butiken. Den fysiska butiken i Eskilstuna och försäljning över disk kommer självklart även fortsättningsvis vara synnerligen betydelsefull. Men beslutet att ta kontakt med Askås och lansera en ny e-handel tillsammans med oss markerade ändå något nytt för Elin Maria.

Och att de vände blickarna mot Värmland och valde Askås hade mycket med magkänsla att göra, enligt Elin Trygg.

– Jag fick tidigt ett förtroende för företaget och människorna jag kom i kontakt med. Jag tittade på referenser och det gjorde att Askås kändes helt rätt för oss.

E-handelsplattformen som sådan var ett annat skäl till att det blev Askås som fick förtroendet att hjälpa Elin Maria växa online. Och inte minst det faktum att systemet är smidigt och lättnavigerat.

– Det kändes inte alls ouppnåeligt att komma igång. Det är lätt att förstå och arbeta i systemet och det var viktigt.

Att använda den position och status som Elin Maria genom den fysiska butiken under lång tid har byggt upp är en tydlig målsättning när den digitala resan nu ska ta fart på allvar.

– Elin Maria är ett jättestarkt varumärke i det här området och det vill ta vidare till nätet, det är självklart. Vi har även riktigt bra koll på våra kunder och vi vill inte vara en webbshop med det största utbudet. När du besöker oss behöver du inte titta på 2000 varor. Vi har redan gjort ett urval och kunden kan vara trygg i att allt vi säljer håller hög kvalitet.

Från Askås känner vi oss självklart glada och inspirerade av att ha Elin Maria som kund. Vi känner en tydlig samhörighet och förståelse för företagets långsiktiga och målmedvetna strävan med kvalitet och kundfokus som ledord.

 Nu åker vi …

Jag fick tidigt ett förtroende för företaget och människorna jag kom i kontakt med. Jag tittade på referenser och det gjorde att Askås kändes helt rätt för oss.”

Elin Trygg, vd och grundare