Stäng

Jag vill bli kontaktad


Jag vill kontakta Askås

Telefon: 0533-69 16 00

Säffle (huvudkontor)
Järnvägsgatan 11
661 30 Säffle

DIBS och Askås - partners med sikte på framtiden

Dibs

DIBS är en av Askås mest långvariga, stabila och givande partners. Ända sedan 2004 har betalningsleverantören funnits med som ett högklassigt alternativ för Askås växande skara av kunder. I dag står DIBS starkare än någonsin tidigare och inom bolaget finns ett tydligt fokus på fortsatt utveckling.

Publicerad: 2017-03-16. Text och foto: Patrik Otter

1997 grundades Askås som företag. Året därefter lanserades betalningsleverantören DIBS och de två snudd på jämngamla e-handelsaktörerna har på många sätt haft liknande tillväxtkurvor, styrkor och visioner.

Per Ahlbom är Partner Manager på DIBS sedan 2006. Han beskriver utvecklingen för bolaget som blygsam under de första åren och en bit in på 2000-talet.

– DIBS som det ser ut idag är ett resultat av ett flertal hopslagningar. Det var några väldigt tröga år till en början och det var först omkring 2005 som vi började tjäna pengar, säger han.

Det som framförallt gjorde att DIBS fick luft under vingarna var passande nog resebranschens online-tillväxt under den här tiden.

– Först fick vi ett antal olika rederier som kunder och då började det bli volymer som gjorde att vi kunde tjäna pengar. Sedan kom resebranschen i stort och då tog det fart rejält.

2004 ”levererade” Askås den första kunden till DIBS, eller Debitech som bolaget på den tiden hette. Först ut var cykelhandlaren Cyclecomponents, som något år dessförinnan sett dagens ljus med Askås vd och ägare Jonas Askås som medgrundare.

Birgitta Håkansson, idag Service Delivery Manager på DIBS, var med under denna tid. Hon minns tillbaka på goda kontakter från första början med värmlänningarna från Säffle.

– Det har alltid varit enkelt att arbeta tillsammans med Jonas och alla andra på Askås. Lättillgänglighet, smidighet och lyhördhet är positiva egenskaper som Askås står för, säger hon.

Per Ahlbom slår fast att det historiskt varit och än i dag är lätt att rekommendera Askås och bolagets e-handelsplattform som ett bra alternativ för DIBS-kunderna. Just nu finns ett 100-tal handlare som bygger sin e-handelsverksamhet på det som Askås och DIBS tillsammans kan erbjuda.

– Vi känner ju verkligen varandra väl sedan länge. Jag ser Askås som en väldigt trygg partner som lockar till sig allt fler stora e-handlare. Det finns också gott om exempel på kunder till Askås som har börjat i liten skala för att sedan växa sig starka, säger Ahlbom.

Dibs
Per Ahlbom och Ebba Edlund på kontoret på Kungsgatan i Stockholm.

DIBS har idag ett synnerligen brett utbud av olika betalningsalternativ. Kortbetalning, direktbetalning via bank och fakturalösningar via sin och Askås samarbetspartner Arvato - AfterPay.

Att fortsätta ge vettiga och fungerande betalningslösningar för e-handlare och deras slutkunder kommer även i framtiden att vara en gemensam strävan för DIBS och Askås. DIBS arbetar hela tiden med att förbättra sitt befintliga produktutbud och utöka detsamma med tjänster och funktioner som efterfrågas. Samma förutseende arbetssätt som Askås försöker grunda verksamheten på.

DIBS är idag en del av den stora koncernen Nets. Att ha dessa ”muskler” att tillgå ger positiva effekter, enligt Per Ahlbom.

– Att tillhöra Nets ger oss absolut fördelar och goda möjligheter inför framtiden. Vi får tillgång till mycket kompetens och resurser, säger Per Ahlbom.

Samtidigt som e-handelsbranschen i många avseenden handlar om att ligga i framkant har DIBS också andra värden som ger en trygghet som många andra kanske inte har möjlighet att känna. Erfarenheten och den målmedvetet uppnådda positionen skapar ett lugn i positiv bemärkelse.

– Det är ingen som slår oss på fingrarna när det gäller stabilitet, säkerhet och tillgänglighet. Vi har en ”upptid ” som ligger otroligt nära 100 procent och allt detta ger oss en position där vi inte alltid behöver vara först, säger Per Ahlbom.

Starten för DIBS, som framkommer i början av den här texten, var visserligen lite trög och trevande. Utvecklingen de senaste åren har varit desto mer positiv och Per Ahlbom ser inga tecken på att expansionstakten för e-handelsbranschen och för DIBS kommer att bromsa in.

– Transaktionsmässigt är det ju högtryck, det känner vi verkligen av. DIBS nådde 1 miljard transaktioner 2013 och 2 miljarder redan 2016, säger Per Ahlbom.

Viljan från Askås sida är självklart att ett ökande antal gemensamma e-handelskunder ska bidra till att tillväxten håller i sig för DIBS även i framtiden.

Stora bilden: Birgitta Håkansson och Per Ahlbom.

Jag ser Askås som en väldigt trygg partner som lockar till sig allt fler stora e-handlare. Det finns också gott om exempel på kunder till Askås som har börjat i liten skala för att sedan växa sig starka”

Per Ahlbom, Partner Manager

Dibs
www.DIBS.se


Per Ahlbom och Patrik Müller, E-commerce expert.